Svar: Putning og nattesøvn for tvillingepiger
20. november 2024
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen tilbage. Dejligt at høre fra jer igen, - og stort tillykke med, at I har fået et par dejlige piger:)
Når jeg ser på jeres dagsplan og rytme, så ser det umiddelbart ud til, at I faktisk har ret meget struktur og netop forsøger at skabe genkendelighed og faste rutiner. Det er rigtigt godt. Jeg vil dog meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge.
I forhold til putning om aftenen, og at putningen ofte tager en time, så kan dette skyldes, at pigerne enten puttes for tidligt eller puttes for sent. Hvis de puttes lidt for tidligt, og dermed ikke er trætte nok, så vil de naturligt ikke kunne sove. Hvis de puttes for sent, så kan de være overtrætte og derfor have svært ved at slippe dagen, koble fra og finde ro.
Ud fra jeres nuværende plan, så vågner de ofte omkring kl. 16 om eftermiddagen - nogle gange har de dog en kortere middagslur og derfor behov for en 3. lur (en kort powernap) sidst på eftermiddagen, så her vågner de måske først omkring kl. 16.30-17... Det lyder ikke helt tosset, at I putter dem efter ca. 3 timers vågenhed, men puttetidspunktet kan naturligt variere efter, hvorvidt de har sovet 2 eller 3 lure dagligt. De fleste børn på 6 måneder, vil være putteparate 2.5-3 timer efter, at de er stået op af deres middagslur. Det passer nogenlunde med, at de skal puttes omkring kl. 19-19.30 - igen afhængigt af, hvornår de er stået op af deres sidste lur.
Jeg tænker ikke, at I skal afkorte deres dagssøvn. Det er rigtig godt for dem, at de får lov til at regulere dagssøvnen selv, og I er nødt til at være lidt fleksible i forhold til deres behov for søvn om dagen. Når det så er sagt, så vil de måske godt kunne trives med to lure dagligt, og hvis I oplever, at eftermiddagen ender med at blive for lang, så de bliver overtrætte og derfor får sværere ved at falde i søvn, så kan man evt. forsøge at forlænge deres vågenperiode før middagsluren lidt. I håb om, at de så vil sove to lidt længere lure og springe den 3. powernap helt over.
Der er dog sandsynligvis tale om en overgang, hvor de nogle dage naturlit stadig har behov for 3 lure og andre dage kan nøjes med 2 lure, og det vil ændre sig i takt med, at de bliver ældre. Jeg tænker derfor ikke, at I behøver ændre en masse her, men muligheden skal naturligvis nævnes.
Derimod, så lyder det som om, at pigerne har behov for mere mad, altså mere grøntsagsmos og grød, ligesom de skal drikke mere vand, så deres væskebehov også dækkes på denne måde. Mæthed skal skabes hele dagen igennem, og det er netop vigtigt for at sikre, at de kan sove igennem om natten. Og nu hvor de er 6 måneder gamle, så må de meget gerne tilbydes flere måltider.
Til at begynde med, vil jeg anbefale jer, at I tilbyder dem morgengrød omkring kl. 7.30-8, hvor dagen begynder. De skal således tilbydes 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aftensmad. I stedet for flaske, skal de altså her tilbydes morgengrød.
Og i løbet af 1-2 uger, så må I meget gerne begynde at tilbyde dem mellemmåltider også. Sammen med maden skal de tilbydes vand, og så må de også meget gerne tilbydes mad i hånden, som de selv kan sidde og gnaske sig igennem og mundmotorisk øve sig på.
Det betyder, at en dagsplan, som I kan arbejde hen imod i løbet af de næste 1-2 uger, kommer til at se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, frisk blød frugt i hånden at sutte på selv. Vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos og frisk blød frugt, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca. 9.30 som nu.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød, fisk, bælgfrugter. Suppleres også her fingermad, som de kan øve sig mundmotorisk på og gradvist vænnes til at spise mere selv. Maden skal begynde at smage af mere, og have mere bid og tyggemodstand. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. 13.30-14
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt frugtmos og suppleres også her med frisk blød frugt, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød, fisk, bælgfrugter. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, og de suppleres f.eks. med en kartoffelbåd fra ovnen, godt kogte broccolibuketter og lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19-19.30 som nu.
Sen aften 22-23: Drømmeflaske og skal herefter lære at sove videre uden mælk til næste morgen tidlig.
Når deres indtag af mad og vand sættes op i løbet af dagen, så skulle behovet for flaske om natten naturligt gerne blive sat ned. Nogle børn søger dog flasken, fordi det også er vane og tryghed for dem, og her vil det være rigtigt godt, hvis I kan forsøge at undgå flasken midt nat. Evt. ved at skrue mængden ned, så de får mindre og mindre at drikke på dette tidspunkt eller også ved at sætte noget andet i stedet. Det kan f.eks. være hjælp til stillingsskift, beroligende hænder, beroligende ord osv. Noget af det, som I naturligt også har indført i forbindelse med deres putning, så de fornemmer, at alt er, som da de faldt i søvn.
Om natten kan det også være en god idé at se, om I nogle gange kan trække tiden lidt. Så når de vågner og søger flasken, så prøv om I kan trække tiden 10-15 minutter, før I tilbyder flasken for på den måde at vænne dem til, at intervallerne gradvist kan være længere. Da de nogle gange ikke drikker mere end 40 ml, så er det ikke fordi de har behov for mælken, men det handler måske mere om, at de lige skal sikre sig, at I stadig er der, og igen har de brug for at mærke, at alt er, som da de faldt i søvn.
I kan f.eks. også forsøge dette om aftenen. Hvis de f.eks. har fået en flaske kl. 19.30 og melder sig igen kl. 21, hvor de ofte drikker meget lidt, så prøv om I kan hjælpe med stillingsskift, beroligende hænder, måske en sut, putteklud eller lignende - for at trække tiden, før de tilbydes flaske igen. Så I stille og roligt får lært dem at sove et lidt længere søvnstræk om aftenen og får givet drømmeflasken sen aften, hvorved de så naturligt bedre vil kunne undvære flasken om natten.
Følger de ovenstående dagsplan, så behøver de ikke mælk om natten, altså mellem midnat og tidlig morgen. Trygheden kan de få på anden vis og uden at behøve mælk i maven. Når det er sagt, så er det dog også vigtigt, at I overvejer, hvordan I hjælper dem videre i søvnen. Der er stor forskel på, om I hjælper dem med stillingsskift, lægger en beroligende hånd på dem, nusser og kærtegner dem i sengen, hvor de er puttet - eller om I begynder at tage dem op, gå rundt med dem, hopper på en yogabold osv. Det er som udgangspunkt godt, hvis I kan hjælpe dem med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt, og det er godt, hvis I kan lulle dem videre ind i søvnen, hvor de allerede ligger, altså i deres seng.
Hvis de tydeligvis har behov for at blive taget op, sådan er det jo med små børn nogle gange, så skal I naturligvis gøre dette. Men prøv om I så kan sætte jer med dem, blot lade dem føle sig holdt, og når der atter er ro på, så putte tilbage i egen seng igen. Så de lige kommer op, bliver betrygget og beroliget, og derefter puttet igen. Så I holder fast i de gode vaner, som I allerede har fået indført, nemlig at de fint kan sove i egen seng og naturligt forbinder deres seng med noget trygt, dejligt og rart.
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske