Svar: 7.5 mdr. og sover meget dårligt
31. oktober 2024
Alder:
7 mdr.
Kære Mor H.
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng og dine tanker:)
Det er rigtig godt, at I har fået tjekket hans ører, så du sikrer dig, at han ikke vågner på grund af dette. Hvis han har været forkølet, siden han blev tjekket sidst, så kan det dog naturligvis godt være ørerne, som spiller ind. Det samme gælder tandfrembrud, men du har naturligvis ret i, at tænderne ikke bør give afbrudt nattesøvn igennem en måned - det kan dog godt være både ørerne og tænderne, samt udvikling osv. som giver urolig søvn hos jer.
Du har dog ret i, at der meget vel kan være en sammenhæng mellem hans dagsrytme, antallet af flasker og måske behovet for mere rigtig mad. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger her, så giver de ofte plads til rigtig mad i maven, og de hjælper samtidig jeres dreng til ro, når han skal sove middagslur, og når han puttes om aftenen.
Du fortæller, at han ikke spiser så meget, og du skriver, at du naturligt giver ham en flaske, så han får noget - og det forstår jeg godt. Du skal dog prøve at tænke lidt modsat, så du forsøger at holde lidt igen med mælken, netop for at give ham plads til mere rigtig mad i maven. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en dagsrytme, hvor han tilbydes rigtig mad og vand af kop - og først før middagsluren f.eks. tilbydes sin flaske.
Derudover så lyder det som om, at dagsrytmen måske skrider lidt for jer, og her tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe et fast stå op tidspunkt om morgenen. Du fortæller, at han sover ca. kl. 20 om aftenen, og de fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med at sove ca. 11 timer om natten. Det vil sige, at han f.eks. gerne må starte dagen omkring kl. 07 om morgenen. Det betyder igen, at du/I gerne må vække ham, hvis han ikke vågner af sig selv, netop for at hjælpe ham til en fast rytme.
En fast rytme indebærer faste spisetider, faste tidspunkter til leg og aktivitet og faste sovetider. Jo mere fast rytme han har, jo mere vil du være sikker på, at han får sit behov for rigtig mad dækket - og det er netop vigtigt, at han bliver mæt nok hele dagen igennem for at sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han sandsynligvis er sulten.
De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen trives med at sove to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur, samlet vil de ofte sove 3-3.5 time i løbet af dagen. Det betyder, at en dagsplan hos jer f.eks. kunne se således ud:
Tidlig morgen ca. 05: Flaske og sover videre, indtil ca. kl. 07, hvor han vækkes nænsomt og kærligt, hvis han ikke er vågnet af sig selv.
Morgen ca. 7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
I leger, tumler, hygger, pludrer
Formiddag ca. 9: Prøv at tilbyde ham små bidder af en bolle med smør, ost, lidt bløde bær, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl. 9.30, sover måske ca. 1.5 time. Skal ikke have flaske før luren her.
Vågner, og I leger, tumler, hygger osv. Tilbyd ham vand, når han vågner.
Frokost ca. 12: Tilbyd ham f.eks. små bidder af lidt blødt rugbrød med smørbart pålæg, og suppler gerne med grøntsagsmos med fisk, kød, bælgfrugter og lignende. Hvis I har rester fra aftensmaden, må du gerne bruge dette. Vand af kop.
I leger, tumler, hygger, pludrer osv.
Flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl. 13.30, det afhænger af, hvornår han er stået op af sin formiddagslur, og hvor lang denne lur har været. Sover her igen måske ca. 1.5 time, måske lidt mere... Tilbydes vand, når han vågner.
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, måske lidt bløde bær, og du tilbyder her også lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
I leger, tumler, hygger, pludrer osv.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, bælgfrugter, pasta osv. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl. 20 som nu.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder herefter at sove uden mælk i løbet af natten. Det vil være super fint, hvis han kan sove f.eks. fra 23.30 til 05 - det vil være at sove igennem. ...
...
Det er altså lige nu helt normalt, at jeres dreng har brug for flasken sen aften og igen tidlig morgen. Hvis han kan sove 5-6 timer uden mælk, så er det super fint. Når han bliver 8-9 måneder gammel, så vil hans indtag af rigtig mad naturligt nok være større, ligesom han vil være bedre til at drikke af en kop. Det betyder, at I i denne alder kan begynde at trappe ud af flasken tidlig morgen - og de tre flasker, som han vil have behov for der, vil derfor ligge før middagslur, aften og sen aften. Det vil altså stadig passe med den rytme, som du forsøger at indføre nu. Og far vil kunne fortsætte denne rytme, når han overtager barslen.
Derudover, så skal du naturligvis overveje, hvordan du hjælper ham om natten, når han vågner - og om det overhovedet er nødvendigt at hjælpe ham. Det er helt naturligt, at han har flere små opvågninger om natten, og nogle gange skal du måske lige trække tiden lidt, afvente og se, om han kan komme videre i søvnen på egen hånd. Han kan godt sige en masse lyde om natten, som betyder, at han drømmer - og som du ikke behøver reagere på.
Andre gange er han måske ked af det, han vil græde eller lægge sig i en stilling, som han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra. Her skal du hjælpe ham til ro med dine hænder, kærtegn, hjælpe ham med stillingskift, putte dyne på ham, som han har fået sparket af osv. Prøv om du her kan hjælpe ham, uden at du behøver tage ham op, men hvor du hjælper ham videre i søvnen, hvor han ligger, netop beroliger ham, der hvor han er. Hvis han er helt ulykkelig, så skal du naturligvis tage ham op, og når der så er ro på, så kan du prøve at putte ham tilbage i egen seng igen. Men ellers er det godt, hvis du kan hjælpe ham uden alt for meget aktivitet fra din side.
Det betyder også, at hvis han f.eks. får sutten i munden, hver gang han vågner (altså 7-10 gange hver nat), så kan dette også være en af årsagerne til, at han vågner. At han vågner, fordi han har tabt sutten, og har lært at sutten skal være i munden, for at han kan sove. Det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Derfor er det godt, hvis du kan forsøge at undgå sutten i munden, når du hjælper ham videre i søvnen om natten. Han må gerne få den, når han skal falde i søvn, men forsøg at hjælpe ham uden, at han har den i sin mund hele tiden:)
Du kan overveje at elevere hans hovedgærde lidt, så han ligger lidt højere med hovedet. Hvis han har lidt væske på ørerne, så kan det hjælpe ham at ligge eleveret. Du kan købe en kile, som er beregnet til at komme ind under madrassen. Du kan også rulle et håndklæde sammen eller bruge en lille pude eller lignende under madrassen.
Det er naturligvis helt okay og rigtig fint, at I gerne vil vænne jeres dreng til at sove i egen seng på eget værelse. Har I mulighed for at sætte en stol på værelset ved siden af hans seng? Hvis han har behov for at blive taget op, lullet lidt og beroliget, så kan I måske gøre det lettere ved at sidde med ham, og derefter putte ham tilbage i egen seng igen. Fremfor, at du skal gå rundt med ham i dine arme - det er naturligt ekstra hårdt om natten, hvor du gerne vil tilbage til din egen seng igen hurtigst muligt. Og ja, han bliver naturligt ikke lettere at gå rundt med:)
Stolen på værelset, kan også bruges, når I putter ham om aftenen. Det er en god idé, hvis I kan putte ham over i sengen, før han sover helt. Det er rigtig fint med flasken, og det er dejligt, at han falder let i søvn, men det er godt, hvis han kan slippe flasken og registrere, at han ligger i sin seng, når han overgiver sig til søvnen. Det er vigtigt, at du ikke går rundt med ham i dine arme og vugger ham i søvn og først flytter ham over i egen seng, når han sover dybt. Han vil have glæde af at kunne fornemme, hvor han rent faktisk puttes.
Så for at skåne din ryg lidt, så kunne du måske sætte dig med ham og give ham flasken, imens du sidder i stolen ved siden af hans seng. Og når han så næsten sover, men stadig er vågen nok til at registrere, at han puttes fra dig, så rejser du dig og putter ham i sengen:) Giv ham evt. en putteklud, der dufter af dig med sig fra din favn og over i egen seng:)
Jeg håber, at min dagsplan og mine tanker hjælper lidt videre på vej, og at far også kan bruge planen, når han overtager barslen.
Rigtig meget held og lykke til jer alle tre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske