Svar: 9 måneder og sover ikke igennem om natten
24. oktober 2024
Alder:
9 mdr.
Kære A.´s mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og de søvnudfordringer, som du oplever. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Der er, som du også selv er inde på, lidt forskellige ting, som kan spille ind hos jer. Det ene er naturligt væske på ørene - selvom jeres dreng sover godt om dagen, så kan ørerne godt give problemer om natten. Noget andet kan være tandfrembrud, som også kan forklare, hvorfor han måske vågner og sover så uroligt. Hvis det er ørerne, så kan det hjælpe, at du eleverer hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt, når han skal sove. Du kan købe en kile, som kan placeres under madrassen i hovedenden. Du kan også lægge et sammenrullet håndklæde eller lignende under.
Det er dog også meget sandsynligt, at hans alder og udvikling spiller ind. Han er 9 måneder gammel og derfor rigtig godt i gang med at bruge sig selv motorisk - også om natten, hvor han ofte vil skifte stilling. Det betyder netop, at han vil ligge meget uroligt, kan lægge sig op på alle fire, hvor han f.eks. rokker frem og tilbage, ligesom han kan få skubbet sig op i sengegavlen, hvor han så ligger og banker hovedet ind i den. Han kan også ligge og kaste hovedet fra side til side, sparke med benene osv. Alt sammen, fordi han har en naturlig stor motorisk uro netop nu.
Hans drømmeaktivitet er også stor. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover, og det betyder, at han i denne alder kan have mange natlige lyde. Han kan klynke, smågræde, nogle gange grine eller måske ligge og pludre om natten. Og her er det vigtigt, at du ikke reagerer på alle lyde, men nogle gange måske lige strækker tiden lidt og ser, om han måske selv kan komme videre i søvnen.
Du fortæller, at han får flaske, som en fast del af sit putteritual, og han spiser her en flaske på 200 ml uden problemer. Det lyder super fint. Du skal dog være opmærksom på, hvor meget han spiser i løbet af dagen og naturligt sikre dig, at han ikke vågner, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Mange børn har brug for flaske både aften og sen aften i 9 måneders alderen, så måske har han glæde af at få en ekstra flaske, det man kalder for en drømmeflaske, før I selv går i seng - og så han derefter måske vil sove mere sammenhængende.
Det kan også være, at han vil have glæde af en godnatgrød, så han f.eks. tilbydes en grød kl. 19.30, derefter får børstet tænder og så puttes til natten kl. ca. 20 som nu. Så han på den måde mættes lidt ekstra. Mange børn har i denne alder glæde af at få et bad om aftenen, da det også kan hjælpe dem med at finde ro i kroppen, og en aftenrutine kunne derfor se således ud:
Kl. ca. 18: I spiser sammen, familiemad og tilbydes det samme som jer. Grøntsager, bælgfrugter, fisk, kød, kartofler, pasta.. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage osv.
Kl. ca. 19.30: Tilbydes en godnatgrød, vand eller mme af kop.
Får børstet tænder.
Kl. ca. 20: Flaske og puttes til natten som nu.
Sen aften 23: Drømmeflaske
En mulighed er også, at du skal være opmærksom på, hvorvidt han falder i søvn i din favn, når du giver ham flaske om aftenen, eller om han falder i søvn i sin seng. Hvis han falder i søvn i din favn og først flyttes til egen seng, når han sover tungt, så kan han vågne op, fordi han pludselig registrerer, at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn. Det kan være utrygt for ham, og så vil han have svært ved at sove videre, før du tager ham op i din favn, og giver ham den nærhed og kontakt, som han naturligt havde , da han blev puttet.
Du må meget gerne sidde med ham i din favn, når du giver ham flaske om aftenen, men det vil være rigtig godt, hvis du kan putte ham over i seng, før han sover helt. Så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove - og ikke forbinder din favn med søvn. Han skal flyttes fra din favn der, hvor han er døsig. Det vil sige, før han sover helt, men stadig er vågen nok til at registrere, at han ligger i sin seng.
Så nævner du også sutten. Som jeg læser dit brev, så får din dreng sutten, hver gang han vågner, og I hjælper ham med at blive lagt ned i sengen igen - og det kunne godt lyde som om, at han måske er ved at få det, som jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn.
Vi har alle sammen mange opvågninger i løbet af en nat, vi vågner lidt op, registrerer, at alt er, som da vi faldt i søvn, og hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre. Sådan er det både for børn og voksne. Det er helt naturligt, at vi skal hjælpe vores børn med stillingsskift og beroligende hænder, give dynen på osv. men du skal være opmærksom på ikke at give ham sutten i munden, hver gang du hjælper ham.
Sutten er rigtig god til at give ham ro og falde i søvn, når han bliver puttet om aftenen efter at have fået sin flaske. Men når han sover dybt, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemusklen - og sutten falder derfor ud. Når han så vågner op, sover lettere, så mærker han, at sutten ikke længere er der - og det skal være okay. Hvis du giver ham en sut i munden, hver gang du hjælper ham, så lærer han, at sutten skal være i munden, for at han kan sove. Og så kan han begynde at vågne op, hver gang han taber sutten, han vil registrere, at den mangler - og han vil så ikke kunne sove videre, før du giver ham sut i munden igen.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du prøver at adskille hans behov lidt om natten. Nogle gange skal han have lov til at sige nogle lyde, karte lidt rundt osv. på egen hånd, uden at du hjælper, så du lige strækker tiden lidt og ser om han ikke kan komme videre i søvnen selv. Andre gange skal du hjælpe ham med stillingsskift, beroligende hænder, kærtegn, give ham dynen på osv. I takt med at han bliver ældre, vil han naturligt lære at skifte stilling bedre selv. Men, du skal så vidt muligt undgå at give ham sutten i munden, hver gang du hjælper ham, så han lærer, at han ikke har brug for den i munden, for at kunne sove sammenhængende om natten.
Om dagen må du også meget gerne hjælpe ham med at øve sig motorisk, for jo bedre han bliver til at skifte stilling om dagen, jo bedre vil han kunne det om natten. Og når han kan det om natten, så bliver behovet for din hjælp naturligt mindre:)
Og det samme med sutten - prøv om du stille og roligt kan vænne ham til selv at tage sutten i munden, f.eks. give ham sutten i hånden eller lægge sutten på bordet foran ham. Mange børn begynder at kunne det fra ca. 10 måneders alderen, men der er ikke noget i vejen for, at du forsøger nu. Så du f.eks. før middagsluren også lader ham finde sin sut selv og tage den i munden selv. Og det samme om aftenen.
Når han kan det, så kan du lægge et par ekstra sutter i sengen, som han så på sigt måske selv kan finde om natten, hvis det er sutten, som han har behov for - og igen uden at du behøver stå op og hjælpe ham med dette. Men, du kan naturligvis også forsøge at lære ham, at sutten hele natten igennem faktisk ikke er nødvendig:)
Jeg håber, at mine tanker giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer, og at du kan bruge mine råd videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske