Svar: Mad på dåse til baby

22. oktober 2024

Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring emballage, som konserves/mad på dåse til babyer:)

Jeg kan godt forstå, at du nogle gange køber mad på dåse. Det kan være billigt, og som du skriver, så kan det holde sig længe. Der er dog nogle overvejelser, som det er godt at gøre sig:)

Fødevarestyrelsen anbefaler generelt, at man er lidt forsigtig med mad på dåse, især når det gælder gravide og små børn. Mange dåser indeholder en indvendig lak, som kan indeholde bisphenol A (BPA), et hormonforstyrrende stof. Dette kan frigives til maden, især ved opvarmning, og man bør derfor vælge fødevarer, der er emballeret i glas, karton eller plast i stedet for på dåse, når det er muligt.

Det anbefales også, at hvis man bruger mad fra dåse, så skal man undlade, at lade dette stå natten over. Evt. rester som tomatsauce, bønner og lignende skal derfor tages ud af dåsen og kommes i en bøtte beregnet til fødevarer, hvorefter det så kan opbevares i køleskab til næste dag.

Mange af de produkter, som du nævner, kan fås både på karton eller f.eks. på frost, og jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du køber dette i stedet. I forhold til f.eks. torskerogn, så er det en god idé at vælge "danskproduceret", da jeg har set, at mange producenter er begyndt at sælge netop torskerogn i små bøtter i stedet for i metaldåser, som tidligere.

Du kan også købe f.eks. flåede tomater i karton. Det samme gælder forskellige bælgfrugter som kikærter, bønner og lignende. Jeg har i forbindelse med min bog "Helens bog om Fingermad & Bælgfrugter" blandt andet spurgt Fødevarestyrelsen omkring bælgfrugter på dåse vs. karton. Her var svaret, at ...

Annonce

... hvis man af forsigtighedshensyn vil undgå bisphenol A, så kan man vælge indpakning som f.eks. karton. Der er dog EU regler for bisphenol A i fødevareemballage, og grænseværdierne er sat meget lavt. Det er sandsynligt, at man i løbet af kort tid helt vil forbyde brug af BPA i fødevareemballage, og fremover vil det således ikke være et problem. Det er netop stramninger for brugen af bisphenol A, som har ført til, at flere og flere producenter bruger anden form for emballage nu.

Med hensyn til frugt på dåse, så skal du her også være opmærksom på, at frugter som ananas og ferskner ofte ligger i sukkerlage, og et højt sukkerindhold er ikke ideelt for børn.

Færdigretter som tarteletfyld eller boller i karry anbefales normalt ikke til små børn, da de ofte indeholder meget salt og andre tilsætningsstoffer.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

TÆNK har lavet en test af konservesdåser, og her kan man se, at visse dåser som f.eks. bonduelle kidneybønner eller Heinz tomatsuppe har et "lavere indhold af bisphenoler" og får testresultat "B-kolben". Og en dåse med f.eks. Spaghetti Bolognese får testresultat "C-kolben", fordi det har et "højere indhold af bisphenol A og/eller andre bisphenoler. Ingen dåser er helt fri for bisphenoler, derfor får ingen dåser den bedste bedømmelse, "A-kolben".

Så... mit umiddelbare svar til dig vil være, at når du har mulighed for at vælge fødevarer på karton, glas, frost, så kan det være en god idé at vælge dette. Hvis du en gang imellem vælger at bruge et produkt på dåse, så sker der højst sandsynligt ikke noget ved dette, da grænseværdierne er sat meget lavt.

Jeg håber, at dette er svar nok på dit spørgsmål - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. september 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Opstart med mad

Hej Helen Min søn bliver 6 måneder i næste uge og skal derfor opstarte med...

23. september 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Mælkeforvirring - komælk til baby

Kære Helen Jeg er altså efterhånden blevet temmelig forvirret over...

23. september 2024 | Kost og ernæring | 9 mdr.

Kiks til baby

Kære Helen Vi er en mødregruppe med børn i alderen 9-10 måneder, som har...

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet