Svar: Mad på dåse til baby
22. oktober 2024
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring emballage, som konserves/mad på dåse til babyer:)
Jeg kan godt forstå, at du nogle gange køber mad på dåse. Det kan være billigt, og som du skriver, så kan det holde sig længe. Der er dog nogle overvejelser, som det er godt at gøre sig:)
Fødevarestyrelsen anbefaler generelt, at man er lidt forsigtig med mad på dåse, især når det gælder gravide og små børn. Mange dåser indeholder en indvendig lak, som kan indeholde bisphenol A (BPA), et hormonforstyrrende stof. Dette kan frigives til maden, især ved opvarmning, og man bør derfor vælge fødevarer, der er emballeret i glas, karton eller plast i stedet for på dåse, når det er muligt.
Det anbefales også, at hvis man bruger mad fra dåse, så skal man undlade, at lade dette stå natten over. Evt. rester som tomatsauce, bønner og lignende skal derfor tages ud af dåsen og kommes i en bøtte beregnet til fødevarer, hvorefter det så kan opbevares i køleskab til næste dag.
Mange af de produkter, som du nævner, kan fås både på karton eller f.eks. på frost, og jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du køber dette i stedet. I forhold til f.eks. torskerogn, så er det en god idé at vælge "danskproduceret", da jeg har set, at mange producenter er begyndt at sælge netop torskerogn i små bøtter i stedet for i metaldåser, som tidligere.
Du kan også købe f.eks. flåede tomater i karton. Det samme gælder forskellige bælgfrugter som kikærter, bønner og lignende. Jeg har i forbindelse med min bog "Helens bog om Fingermad & Bælgfrugter" blandt andet spurgt Fødevarestyrelsen omkring bælgfrugter på dåse vs. karton. Her var svaret, at hvis man af forsigtighedshensyn vil undgå bisphenol A, så kan man vælge indpakning som f.eks. karton. Der er dog EU regler for bisphenol A i fødevareemballage, og grænseværdierne er sat meget lavt. Det er sandsynligt, at man i løbet af kort tid helt vil forbyde brug af BPA i fødevareemballage, og fremover vil det således ikke være et problem. Det er netop stramninger for brugen af bisphenol A, som har ført til, at flere og flere producenter bruger anden form for emballage nu.
Med hensyn til frugt på dåse, så skal du her også være opmærksom på, at frugter som ananas og ferskner ofte ligger i sukkerlage, og et højt sukkerindhold er ikke ideelt for børn.
Færdigretter som tarteletfyld eller boller i karry anbefales normalt ikke til små børn, da de ofte indeholder meget salt og andre tilsætningsstoffer.
TÆNK har lavet en test af konservesdåser, og her kan man se, at visse dåser som f.eks. bonduelle kidneybønner eller Heinz tomatsuppe har et "lavere indhold af bisphenoler" og får testresultat "B-kolben". Og en dåse med f.eks. Spaghetti Bolognese får testresultat "C-kolben", fordi det har et "højere indhold af bisphenol A og/eller andre bisphenoler. Ingen dåser er helt fri for bisphenoler, derfor får ingen dåser den bedste bedømmelse, "A-kolben".
Så... mit umiddelbare svar til dig vil være, at når du har mulighed for at vælge fødevarer på karton, glas, frost, så kan det være en god idé at vælge dette. Hvis du en gang imellem vælger at bruge et produkt på dåse, så sker der højst sandsynligt ikke noget ved dette, da grænseværdierne er sat meget lavt.
Jeg håber, at dette er svar nok på dit spørgsmål - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske