Svar: Skoldkopper eller hånd- fod og mundsyge?

18. oktober 2024

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og jeg er ked af at høre, at jeres datter er blevet syg.

Det lyder som en lidt atypisk udvikling - symptomerne, som du beskriver, kan faktisk passe på begge sygdomme:

Skoldkopper: Blærerne passer godt med skoldkopper, da de starter som røde pletter og udvikler sig til væskefyldte blærer, der brister og derefter danner skorper. At de er startet på maven og har spredt sig til bleområdet, lyder også helt normalt - skoldkopper sidder ofte spredt ud over hele kroppen. Det er dog lidt usædvanligt, at der ses skoldkopper i håndflader og på fodsåler, og det faktum, at hun har store blærer der, kunne derfor godt tyde på, at der er tale om hånd-, fod- og mundsyge.

Hånd-, fod og mundsyge: Symptomerne her er blærer i håndflader, fodsåler og i munden. Blærerne kan nogle gange også godt ses på huden omkring munden, ovenpå hænder og fødder, eller de kan sprede sig op på benene. Blærerne er normalt mindre end ved skoldkopper, og det er lidt udsædvanligt med blærer på op til 1 cm. På grund af blærerne i munden, får mange børn også ondt i halsen, og det kan gøre meget ondt at spise og drikke.

Blærerne ved hånd-, fod- og mundsyge danner normalt ikke skorper som ved skoldkopper. I stedet tørrer blærerne ud og forsvinder gradvist uden at danne de karakteristiske skorper, som man ser ved skoldkopper. Blærerne ved hånd-, fod- og mundsyge er ofte heller ikke så dybe og væskende, som man ser ved skoldkopper, de er lidt mere overfladiske.

Jeg tænker faktisk, at jeres datter måske har en kombination af de to sygdomme - især hvis der lige nu cirkulerer begge sygdomme i vuggestuen...

Man kan naturligvis overveje, om det er vigtigt at finde ud af, om det er det ene eller det andet. I de ...

Annonce

... fleste tilfælde er det ikke livsvigtigt at finde ud af, om det er henholdsvis skoldkopper eller hånd-, fod- og mundsyge, men der er naturligvis lidt overvejelse at gøre sig alt efter, hvad det er, jeres datter fejler.

Hvis jeres datter har skoldkopper, så kan hun smitte andre, indtil alle blærer er dækket af skorper - og det kan være problematisk, hvis en gravid eller en person med svækket immunsystem bliver smittet (hvis de ikke har haft skoldkopper som børn). Hånd-, fod- og mundsyge smitter også, og kan være meget smertefuldt, men der er ikke helt samme risici ved denne sygdom.

Derudover, kan det naturligvis være rart for jer at vide, om det er det ene eller det andet - i forhold til, hvis der f.eks. opstår samme sygdomme i vuggestuen, i vennekredsen, i familien osv. Begge sygdomme får man nemlig kun én gang, så hvis I ved, hvilken sygdom jeres datter har haft, så behøver I ikke være bekymrede for, om hun smittes med dette igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I kan naturligvis overveje at tage hende til lægen og få lægen til at vurdere, om det er det ene eller det andet - eller måske begge dele. Jeres læge vil måske godt kunne se forskel, og lægen kan, så vidt jeg ved, også tage en prøve for at afklare det, hvis det skønnes nødvendigt. Men, da jeres datter generelt virker til at have det godt og ikke virker meget påvirket, så kan I også vælge at behandle hendes symptomer og observere udviklingen derhjemme - og det er måske også den anbefaling, jeres læge vil give jer. Er I usikre, så kan I naturligvis altid ringe til lægen og spørge, hvordan lægen foreslår, at I forholder jer:)

Jeg tror desværre ikke, at jeg kan komme det nærmere, men jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)

Rigtig god bedring til jeres lille pige! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

13. oktober 2024 | Sygdom | 18 mdr.

Skoldkopper, bedsteforældre og smitte

Kære Helen. Vores søn på 18 måneder har fået skoldkopper og i den...

24. september 2024 | Sygdom | 8 mdr.

Tredagesfeber

Kære Helen. Lillebror på 8 måneder fik pludselig høj feber i går aftes -...

24. august 2024 | Sygdom | 1 mdr.

Vil kun sove lur i vikle

Kære Helen. Jeg har en skøn datter på vej til de 7 uger, som har været et...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!