Svar: Skoldkopper eller hånd- fod og mundsyge?
18. oktober 2024
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og jeg er ked af at høre, at jeres datter er blevet syg.
Det lyder som en lidt atypisk udvikling - symptomerne, som du beskriver, kan faktisk passe på begge sygdomme:
Skoldkopper: Blærerne passer godt med skoldkopper, da de starter som røde pletter og udvikler sig til væskefyldte blærer, der brister og derefter danner skorper. At de er startet på maven og har spredt sig til bleområdet, lyder også helt normalt - skoldkopper sidder ofte spredt ud over hele kroppen. Det er dog lidt usædvanligt, at der ses skoldkopper i håndflader og på fodsåler, og det faktum, at hun har store blærer der, kunne derfor godt tyde på, at der er tale om hånd-, fod- og mundsyge.
Hånd-, fod og mundsyge: Symptomerne her er blærer i håndflader, fodsåler og i munden. Blærerne kan nogle gange også godt ses på huden omkring munden, ovenpå hænder og fødder, eller de kan sprede sig op på benene. Blærerne er normalt mindre end ved skoldkopper, og det er lidt udsædvanligt med blærer på op til 1 cm. På grund af blærerne i munden, får mange børn også ondt i halsen, og det kan gøre meget ondt at spise og drikke.
Blærerne ved hånd-, fod- og mundsyge danner normalt ikke skorper som ved skoldkopper. I stedet tørrer blærerne ud og forsvinder gradvist uden at danne de karakteristiske skorper, som man ser ved skoldkopper. Blærerne ved hånd-, fod- og mundsyge er ofte heller ikke så dybe og væskende, som man ser ved skoldkopper, de er lidt mere overfladiske.
Jeg tænker faktisk, at jeres datter måske har en kombination af de to sygdomme - især hvis der lige nu cirkulerer begge sygdomme i vuggestuen...
Man kan naturligvis overveje, om det er vigtigt at finde ud af, om det er det ene eller det andet. I de fleste tilfælde er det ikke livsvigtigt at finde ud af, om det er henholdsvis skoldkopper eller hånd-, fod- og mundsyge, men der er naturligvis lidt overvejelse at gøre sig alt efter, hvad det er, jeres datter fejler.
Hvis jeres datter har skoldkopper, så kan hun smitte andre, indtil alle blærer er dækket af skorper - og det kan være problematisk, hvis en gravid eller en person med svækket immunsystem bliver smittet (hvis de ikke har haft skoldkopper som børn). Hånd-, fod- og mundsyge smitter også, og kan være meget smertefuldt, men der er ikke helt samme risici ved denne sygdom.
Derudover, kan det naturligvis være rart for jer at vide, om det er det ene eller det andet - i forhold til, hvis der f.eks. opstår samme sygdomme i vuggestuen, i vennekredsen, i familien osv. Begge sygdomme får man nemlig kun én gang, så hvis I ved, hvilken sygdom jeres datter har haft, så behøver I ikke være bekymrede for, om hun smittes med dette igen.
I kan naturligvis overveje at tage hende til lægen og få lægen til at vurdere, om det er det ene eller det andet - eller måske begge dele. Jeres læge vil måske godt kunne se forskel, og lægen kan, så vidt jeg ved, også tage en prøve for at afklare det, hvis det skønnes nødvendigt. Men, da jeres datter generelt virker til at have det godt og ikke virker meget påvirket, så kan I også vælge at behandle hendes symptomer og observere udviklingen derhjemme - og det er måske også den anbefaling, jeres læge vil give jer. Er I usikre, så kan I naturligvis altid ringe til lægen og spørge, hvordan lægen foreslår, at I forholder jer:)
Jeg tror desværre ikke, at jeg kan komme det nærmere, men jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Rigtig god bedring til jeres lille pige! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske