Brev:
Skoldkopper eller hånd- fod og mundsyge?
18. oktober 2024
Alder:
14 mdr.
Skoldkopper eller hånd- fod og mundsyge?
Kære Helen
Vores datter på 14 måneder har fået enten skoldkopper eller hånd- fod og mundsyge. De har begge dele i vuggestuen, og vi er i tvivl om, hvilken vores datter nu har fået. Vi synes ikke at symptomerne passer helt med noget af det, som vi har læst.
Hun startede med at få et par røde knopper på maven, derefter på benene, især omkring knæene og så på og imellem ballerne. Knopperne blev til blærer og flere kom til, og hun har nu store blærer på hænder og fødder. De sidder i begge håndflader, oven på hænderne og også under og på fødderne. Hun har en enkelt blære på tungen, men ikke nogen blærer i ansigtet. Blærerne er meget store, nogle af dem op til 1 cm i diameter, de væsker og enkelte kommer der nu sår på.
Hun har været pylret, ville sidde lidt mere på arm, er vågnet mere om natten, sovet lidt mere om dagen, hun har virket lidt varm, men har ikke haft høj feber eller virket sløv.
Hvad tror du, det er?
Hilsen
mor