Svar: Flytning med baby
14. oktober 2024
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er nogle super gode overvejelser, du har gjort dig, og jeg vil naturligvis meget gerne knytte lidt kommentarer til det hele.:)
Det er en rigtig god idé, at du og jeres søn flytter til bedsteforældrene og bor der i 8-10 dage, hvor far bliver tilbage, sørger for at pakke ned, flytte, og gøre jeres nye hjem nogenlunde klar, til I kommer. Det er en rigtig god måde at sikre, at flytningen bliver så rolig og stressfri som muligt for både jeres dreng og for jer forældre.
Det vil være rigtig godt, hvis du så vidt muligt kan forsøge at holde fast i jeres vanlige rutiner - det gælder både søvn, måltider, aktiviteter og lignende. Jo mere ens jeres rytme og hverdag er, trods det at I bor hos bedsteforældrene, jo bedre vil det være.
Det er også en god idé, hvis du kan tage tremmesengen med og lade jeres dreng være i denne, så han oplever sin seng som et trygt og godt sted. Derudover skal han have sin dyne, bamse, sut, barnevogn osv. hos sig - fordi det naturligt skaber en følelser af genkendelighed og dermed tryghed.
Du fortæller, at tremmesengen lige nu bruges mest til leg og som kravlegård, men at I påtænker, at lade jeres dreng sove i sengen på jeres værelse, og det er en god plan. Hvis han er vant til at sove i sin tremmeseng, så vil det naturligt være lettere at flytte ham ud af soveværelset på sigt (dette uddyber jeg længere ned:)). Samtidig kan brug af tremmeseng om natten også være en måde at få ham lidt væk fra brystet og natamningerne;)
Jeg tænker, at de 8-10 dage lyder som en fin tidsramme, hvis det bliver meget længere, så kan det godt være sværere for jeres lille dreng - især, hvis han ikke ser sin far så tit. Du skriver, at dine forældre bor 2-3 timer væk, og det derfor er for langt for jer at køre. Det forstår jeg godt. I bør dog overveje, om far har mulighed for at komme til jer, så far og søn stadig ser hinanden og er sammen i denne periode. Det behøver ikke være hver dag, men det vil være synd for begge, hvis far og søn slet ikke ser hinanden i hele perioden.
Det vil også være godt, hvis I forsøger at indrette den nye lejlighed med nogle vante ting, som kan give jeres dreng tryghed, når I flytter. Det kan ud over tremmeseng og sovearrangement også være pusleplads, legetøj og lignende, som vil give ham genkendelighed og dermed tryghed i de nye omgivelser.
Med hensyn til netop sovearrangement, så fortæller du, at han de sidste 1.5-2 måneder har sovet i dobbeltsengen, og at han vågner flere gange og vil til brystet. Han er naturligt mere tryghedssøgende nu og de næste par måneder, da han er i separationsfasen, og det er derfor helt naturligt, at han søger dig og brystet mere. Derfor er det vigtigt at finde en balance mellem at give ham den nærhed og tryghed, som han naturligt søger og har behov for, og også gøre ham tryg ved at sove i egen seng, da I har et ønske om, at han skal kunne dette på sigt:)
Jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue, om han hos dine forældre skal sove i samme seng som dig, eller om du allerede her vil forsøge at vænne ham til tremmesengen. Du kan i princippet gøre begge dele. Det vigtigste er, at han sover i værelset med dig - det tænker jeg, at I skal holde fast i. At give ham de samme søvnrutiner, som han er vant til, vil gøre ham mere tryg. Men, du kan naturligvis godt forsøge med tremmesengen i dit værelse, hvis der er plads til og mulighed for det.
Når I flytter til jeres nye hjem, så tænker jeg umiddelbart, at det vil være rigtigt godt, hvis I også der lader jeres dreng sove i soveværelset sammen med jer. Da omgivelserne ændrer sig - først hos bedsteforældrene og senere i den nye lejlighed - så er det tryghed for ham at have mor og far tæt på. Flytning er en stor omvæltning, og i princippet flytter han jo to gange, så han vil naturligt have ekstra behov for den genkendelighed, som putteritualet giver ham.
Samtidig vil I hurtigt kunne berolige ham, hvis han vågner om natten, netop fordi I sover i samme værelse, og det er også vigtigt. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan jeres fremtidsplaner er, men hvis han også skal begynde i dagpleje eller vuggestue, når I flytter, så er det endnu et nyt miljø og meget at vænne sig til, og så vil det at sove i samme rum med jer ofte være ekstra tryghed.
Når det så er sagt, så er det også vigtigt, at I medtænker, hvornår I gerne vil vænne ham på eget værelse, så I forsøger at passe dette ind med, hvad der i øvrigt sker i jeres liv og hverdag. Hvis I flytter, når han er 9 måneder, og han f.eks. skal starte i pasningsordning, når han er 10 måneder, så vil jeg ikke ændre en masse med det samme. Men skal han f.eks. først starte i pasningsordning, når han er 12 måneder, så kunne det være en overvejelse at flytte ham på eget værelse, når han er 10-11 måneder, så han vænnes til dette, før en ny stor ændring finder sted.
Der er dog ingen tvivl om, at det er en rigtig god plan, at I starter med at vænne ham til tremmesengen, så han vænnes til at sove i egen seng - og først derefter flytter ham på eget værelse. Når han er tryg ved sin seng, så er det betydeligt lettere at flytte ham til eget værelse netop i sengen, fordi alt omkring putningen vil være, som det plejer at være, eneste forskel er, at sengen står et andet sted.
Derudover, så er det naturligt også sådan, at så længe han mærker, at I er glade og har det godt - så vil han naturligt spejle sig i dette. Små børn mærker, hvordan vi voksne har det, og er I stressede og bekymrede, så vil han naturligt også blive mere ked af det og urolig. Derfor er det vigtigt, at du lytter til din mavefornemmelse i forhold til hans behov, og forsøger at pejle dig lidt ind på, hvordan han har det. Og så skal du huske på, at det vigtigste er, at han har mor og far hos sig - så betyder det mindre, hvor I bor. Det er jer, som er hans trygge base:)
Flytningen skal nok komme til at gå rigtig fint. I har gjort jer mange gode overvejelser, og det er også guld værd at kunne bo hos bedsteforældrene i en periode - jeg er sikker på, at dine forældre vil elske det!
Rigtig meget held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske