Brev:
Skoldkopper, bedsteforældre og smitte
13. oktober 2024
Alder:
18 mdr.
Skoldkopper, bedsteforældre og smitte
Kære Helen.
Vores søn på 18 måneder har fået skoldkopper og i den forbindelse har vi talt med bedsteforældrene om, hvorvidt de har mulighed for at hjælpe med pasning.
Begge vores forældre er oppe i årene, og vi er lidt bange for, at de kan blive smittet med skoldkopper - de har haft skoldkopper, men vores bekymring går på, om de kan blive smittet og så få skoldkopper i form af helvedesild. Ved du mon noget om det?
Vi kan læse os frem til, at Helvedesild opstår, når man tidligere har haft skoldkopper, hvorved virus ligger lagret i kroppen. Senere i livet kan virus blive aktiveret, og man får så helvedesild i stedet for skoldkopper. Men, vi kan ikke finde ud af, om kontakt med et barn med skoldkopper kan reaktivere virus, eller hvordan man bliver smittet igen?
Håber mit spørgsmål giver mening, og at du ved noget om det:)
På forhånd tak!
Mor