Svar: Er fontaneller forskellige

12. oktober 2024

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære mødre

Tak for brevet og fine spørgsmål omkring jeres drenges fontaneller:)

Det er helt normalt, at fontaneller kan variere i både størrelse og form. Det lille barn har faktisk flere fontaneller, det vil sige bløde områder på babyens kranie, der hvor kranieknoglerne ikke er vokset sammen endnu - og fontanellen, som I taler om, er den store fontanelle, som sidder øverst på hovedet.

At din drengs fontanelle er mere rund og mindre, og din venindes drengs fontanelle er større og ser mere trekantet ud, lyder normalt. Fontanellerne vil ofte ændre sig over tid, i takt med at kraniet vokser, og det begynder at vokse sammen. Når barnet bliver født, så er kraniepladerne ikke vokset sammen, så de kan give sig, og barnet derfor lettere kan blive født.

Det er også helt normalt, at man kan se en tydelig puls i fontanellen øverst på hovedet. Dette ses især, hvis barnet er aktiv eller ...

Annonce

... græder. Det er også mere tydeligt på børn, som ikke har så meget hår på hovedet:)

Det, som I skal holde øje med er, om deres fontanelle hæver op, som en bule, eller om den virker indsunken, som en fordybning. Hvis den bliver som en bule, så bør det ses hurtigt af en læge, da det kan være tegn på forhøjet tryk. Hvis den er indsunken, så kan det være tegn på dehydrering, altså at barnet mangler væske - og her bør I derfor give jeres dreng mælk at drikke. Vedbliver fontanellen at være indsunken, vil det også være godt at drøfte det med lægen - og det gælder naturligvis altid, hvis I oplever, at fontanellen ændrer størrelse eller form, eller hvis I ser noget, som bekymrer jer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så fontaneller er lidt forskellige i udseende, ligesom børn er det :)

Jeg håber at dette hjælper lidt videre - rigtig meget held og lykke med jeres drenge, og hvor er det dejligt, at I og børnene kan følges ad:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Uro i kroppen - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine