Svar: Er fontaneller forskellige
12. oktober 2024
Alder:
2 mdr.
Kære mødre
Tak for brevet og fine spørgsmål omkring jeres drenges fontaneller:)
Det er helt normalt, at fontaneller kan variere i både størrelse og form. Det lille barn har faktisk flere fontaneller, det vil sige bløde områder på babyens kranie, der hvor kranieknoglerne ikke er vokset sammen endnu - og fontanellen, som I taler om, er den store fontanelle, som sidder øverst på hovedet.
At din drengs fontanelle er mere rund og mindre, og din venindes drengs fontanelle er større og ser mere trekantet ud, lyder normalt. Fontanellerne vil ofte ændre sig over tid, i takt med at kraniet vokser, og det begynder at vokse sammen. Når barnet bliver født, så er kraniepladerne ikke vokset sammen, så de kan give sig, og barnet derfor lettere kan blive født.
Det er også helt normalt, at man kan se en tydelig puls i fontanellen øverst på hovedet. Dette ses især, hvis barnet er aktiv eller græder. Det er også mere tydeligt på børn, som ikke har så meget hår på hovedet:)
Det, som I skal holde øje med er, om deres fontanelle hæver op, som en bule, eller om den virker indsunken, som en fordybning. Hvis den bliver som en bule, så bør det ses hurtigt af en læge, da det kan være tegn på forhøjet tryk. Hvis den er indsunken, så kan det være tegn på dehydrering, altså at barnet mangler væske - og her bør I derfor give jeres dreng mælk at drikke. Vedbliver fontanellen at være indsunken, vil det også være godt at drøfte det med lægen - og det gælder naturligvis altid, hvis I oplever, at fontanellen ændrer størrelse eller form, eller hvis I ser noget, som bekymrer jer.
Så fontaneller er lidt forskellige i udseende, ligesom børn er det :)
Jeg håber at dette hjælper lidt videre - rigtig meget held og lykke med jeres drenge, og hvor er det dejligt, at I og børnene kan følges ad:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske