Brev:
Dreng 11 mdr vil ikke længere puttes af far
6. oktober 2024
Alder:
11 mdr.
Dreng 11 mdr vil ikke længere puttes af far
Kære Helen
Vi står i en lidt presset situation, da vores dreng på 11 måneder for 2 uger siden, ikke længere ville puttes eller tages om natten af far.
Det har igennem de sidste 5 måneder været primært far der har puttet og natten blev delt lige imellem os. Mor har i den tid haft lidt sværere ved at putte de gange hun har gjort det.
Vores dreng sover på eget værelse og har gjort det siden 6 måneders alderen. Vi puttede ved at give creme på hele kroppen, skifte til natdragt og børste tænder, gå ind på værelset. Have ham liggende på os i stolen og få flaske, sang og sut. Da han faldt i søvn på os blev han derefter lagt i egen seng, putning kunne tage ned til 15 minutter.
Vores nuværende problem startede ved at vores dreng græd om natten, og da far tog ham op græd han højlydt/hysterisk, spændte kroppen bagover, som en flitsbue og sparkede meget med benene. Det endte med at han kastede op. Han faldt til ro få minutter efter at være kommet over til mor.
Efter dette opstod samme scenarie ved næste putning med hysterisk gråd, så snart far prøvede at give flaske og have ham liggende i sit skød drengen kastede op efter få minutter uden at far kunne få ham til ro.
Hvis far om natten blot løfter drengen ud af sengen begynder han at græde med det samme og blive meget ulykkelig.
Dette går over få sekunder efter at han kommer til sin mor.
Ved mor flipper han også helt ud hvis han ikke får bryst, hvilket ikke har været tilfældet tidligere.
Vi har nu ændret putte ritual til følgende:
Fortælle ham 30 min før putning at han snart skal sove
Tilbyde natgrød umiddelbart før putning startes
Tandbørste
Skift ble
Natdragt
Sige godnat til spejlbillede og slukke lys og trække for
Tænde natlampe
Læse historie
Synge godnatsang
Mælk/bryst)
(De sidste trin gentages efter behov)
Denne putning tage ca. 1 time til 1,5 time.
Hvis han virker frisk, sættes han i sengen og forældre sidder ved siden af og siger "jeg kan godt se at du ikke er træt, jeg hjælper dig når du er klar". Denne sætning gentages når nødvendigt.
Hvis han bliver ked af det løftes han op og de sidste trin af ritual gentages.
Far kan ikke komme længere end til synge godnatsang, hvis overhovedet dertil.
Ved opvågning om natten flyttes han nu (var ikke nødvendigt tidligere) til vores seng og mor får ro på ham. Han sover resten af natten i vores seng. Inde i vores seng vågner han også, typisk 2-3 gange yderligere og her er det samme scenarie med at kun mor kan tage.
Mor er startet på arbejde og far har barsel, men dette problem startede allerede 1 uge før mor begyndte på arbejde. Både mor og far havde på det tidspunkt været hjemme på barsel sammen i 2 måneder, i ugen op til at mor startede arbejde tog far mere og mere over i pasningen af den lille fyr.
Det giver kæmpe problemer for at mor kan foretage sig aftenaktiviteter og alt vi har prøvet ser ikke ud til at virke.
Det skal siges at om dagen er der ingen problemer med putning eller trøst fra far - om dagen sover han lur i barnevogn og har altid gjort det. Han er en glad og energisk dreng, der følger sin udvikling normalt.
Er der en forklaring på dette? Og har du nogen gode råd til to forvirrede forældre?
Venlig hilsen
Mona og Mathias