Dreng 11 mdr vil ikke længere puttes af far

6. oktober 2024

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Dreng 11 mdr vil ikke længere puttes af far

Kære Helen

Vi står i en lidt presset situation, da vores dreng på 11 måneder for 2 uger siden, ikke længere ville puttes eller tages om natten af far.

Det har igennem de sidste 5 måneder været primært far der har puttet og natten blev delt lige imellem os. Mor har i den tid haft lidt sværere ved at putte de gange hun har gjort det.

Vores dreng sover på eget værelse og har gjort det siden 6 måneders alderen. Vi puttede ved at give creme på hele kroppen, skifte til natdragt og børste tænder, gå ind på værelset. Have ham liggende på os i stolen og få flaske, sang og sut. Da han faldt i søvn på os blev han derefter lagt i egen seng, putning kunne tage ned til 15 minutter.

Vores nuværende problem startede ved at vores dreng græd om natten, og da far tog ham op græd han højlydt/hysterisk, spændte kroppen bagover, som en flitsbue og sparkede meget med benene. Det endte med at han kastede op. Han faldt til ro få minutter efter at være kommet over til mor.

Efter dette opstod samme scenarie ved næste putning med hysterisk gråd, så snart far prøvede at give flaske og have ham liggende i sit skød drengen kastede op efter få minutter uden at far kunne få ham til ro.
Hvis far om natten blot løfter drengen ud af sengen begynder han at græde med det samme og blive meget ulykkelig.
Dette går over få sekunder efter at han kommer til sin mor.

Ved mor flipper han også helt ud hvis han ikke får bryst, hvilket ikke har været tilfældet tidligere.

Vi har nu ændret putte ritual til følgende:
Fortælle ham 30 min før putning at han snart skal sove
Tilbyde natgrød umiddelbart før putning ...

Annonce

... startes
Tandbørste
Skift ble
Natdragt
Sige godnat til spejlbillede og slukke lys og trække for
Tænde natlampe
Læse historie
Synge godnatsang
Mælk/bryst)
(De sidste trin gentages efter behov)
Denne putning tage ca. 1 time til 1,5 time.
Hvis han virker frisk, sættes han i sengen og forældre sidder ved siden af og siger "jeg kan godt se at du ikke er træt, jeg hjælper dig når du er klar". Denne sætning gentages når nødvendigt.
Hvis han bliver ked af det løftes han op og de sidste trin af ritual gentages.
Far kan ikke komme længere end til synge godnatsang, hvis overhovedet dertil.

Ved opvågning om natten flyttes han nu (var ikke nødvendigt tidligere) til vores seng og mor får ro på ham. Han sover resten af natten i vores seng. Inde i vores seng vågner han også, typisk 2-3 gange yderligere og her er det samme scenarie med at kun mor kan tage.

Mor er startet på arbejde og far har barsel, men dette problem startede allerede 1 uge før mor begyndte på arbejde. Både mor og far havde på det tidspunkt været hjemme på barsel sammen i 2 måneder, i ugen op til at mor startede arbejde tog far mere og mere over i pasningen af den lille fyr.

Det giver kæmpe problemer for at mor kan foretage sig aftenaktiviteter og alt vi har prøvet ser ikke ud til at virke.
Det skal siges at om dagen er der ingen problemer med putning eller trøst fra far - om dagen sover han lur i barnevogn og har altid gjort det. Han er en glad og energisk dreng, der følger sin udvikling normalt.

Er der en forklaring på dette? Og har du nogen gode råd til to forvirrede forældre?

Venlig hilsen
Mona og Mathias

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her

12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

23. september 2024 | Kost og ernæring | 9 mdr.

Kiks til baby

Kære Helen Vi er en mødregruppe med børn i alderen 9-10 måneder, som har...

7. september 2024 | Amning | 11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg...

31. juli 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Dagsplan til min dreng på 10 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 10 måneder, og han skal starte i vuggestue...

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre