Svar: Autostol nyfødt
3. oktober 2024
Alder:
0 mdr.
Kære nye mor
Tak for dit brev - og et stort tillykke med den lille dreng :) Og velkommen til!
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det kan virke lidt uoverskueligt at skulle køre så lang en tur på tværs af Danmark. Jeg tænker dog, at det nok skal komme til at gå helt fint, men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Det sikreste sted for jeres lille dreng at være på turen er i en babyautostol. Han skal sidde med ryggen mod kørselsretningen, og da begge I forældre er med i bilen, vil det være bedst, at han er placeret på bagsædet, meget gerne sammen med dig.
Det vil være super godt, hvis I kan passe jeres tur ind sådan, at han får mælk og bliver skiftet lige før, I skal køre. Det vil gøre, at han lettere vil kunne sove undervejs, og I således kan køre et godt stræk, før det bliver nødvendigt at stoppe. Hvis I sejler, så vil der naturligt være en pause på færgen. Hvis I kører over Fyn, så vil det måske passe at lægge en pause ind der. Derudover kan det være nødvendigt at lægge pauser ind efter behov.
En pause må gerne være så lang, at han kan få lidt mælk igen, få en ren ble og lige opleve at strække og bruge sin krop lidt. Selvom han er så lille og ny, og derfor ikke kravler rundt, så har han stadig brug for at skifte stilling. I autostolen sidder han naturligt i samme stilling hele tiden, og det er vigtigt, at han kommer ud af sin stol og hjælpes til stillingsskift.
Når I kører, bør autostolen lægges så meget ned som muligt, så han ligger mere end han sidder. Derudover, vil det være rigtig godt, hvis du en gang imellem lige kan få en hånd ind under blenumsen på ham og løfte ham lidt - så du på denne måde hjælper ham til lidt stillingskift og sikrer, at han ikke sidder præcist det samme sted hele tiden.
Han må gerne sidde i 1.5-2 timer i sin autostol, hvis han sover og har det fint. Men vågner han op, græder og er tydeligt ked af det, så er det vigtigt, at I kører ind på en rasteplads og netop bruger lidt tid på at holde pause. Det er vigtigt, at I ikke køre ind i vejkanten eller i nødsporet - kør ind på en rasteplads, hvor I kan holde sikkert.
Når det er en fordel, at du sidder bagved sammen med jeres dreng, så er det fordi, du netop kan hjælpe ham med et let stillingsskift en gang imellem. Du kan også bedre berolige ham lidt med dine hænder og kærtegn, måske forsøge at give ham en sut eller lignende, hvis han vågner op og er ked af det - indtil I kan køre fra på en rasteplads.
Du bør ikke amme ham i bilen under turen, men bør amme ham, når I holder pause, netop for at det er så sikkert som muligt for jer at køre.
Hvis du gerne vil sidde foran, fordi du f.eks. har tendens til at blive køresyg, så kan du evt. bytte plads med far undervejs, og I kan køre videre. Far kan naturligt også berolige med hænder, kærtegn, sut, hjælpe med lidt stillingsskift i stolen osv.
Jeg håber, at jeg her har været lidt omkring det hele, og har fået givet dig lidt ro med på vejen - rigtig god tur:)
Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske