Svar: Autostol nyfødt

3. oktober 2024

Alder:
0 mdr.

Kære nye mor

Tak for dit brev - og et stort tillykke med den lille dreng :) Og velkommen til!

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det kan virke lidt uoverskueligt at skulle køre så lang en tur på tværs af Danmark. Jeg tænker dog, at det nok skal komme til at gå helt fint, men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Det sikreste sted for jeres lille dreng at være på turen er i en babyautostol. Han skal sidde med ryggen mod kørselsretningen, og da begge I forældre er med i bilen, vil det være bedst, at han er placeret på bagsædet, meget gerne sammen med dig.

Det vil være super godt, hvis I kan passe jeres tur ind sådan, at han får mælk og bliver skiftet lige før, I skal køre. Det vil gøre, at han lettere vil kunne sove undervejs, og I således kan køre et godt stræk, før det bliver nødvendigt at stoppe. Hvis I sejler, så vil der naturligt være en pause på færgen. Hvis I kører over Fyn, så vil det måske passe at lægge en pause ind der. Derudover kan det være nødvendigt at lægge pauser ind efter behov.

En pause må gerne være så lang, at han kan få lidt mælk igen, få en ren ble og lige opleve at strække og bruge sin krop lidt. Selvom han er så lille og ny, og derfor ikke kravler rundt, så har han stadig brug for at skifte stilling. I autostolen sidder han naturligt i samme stilling hele tiden, og det er vigtigt, at han kommer ud af sin stol og hjælpes til stillingsskift.

Når I kører, bør autostolen lægges så meget ned som muligt, så han ligger mere end han sidder. ...

Annonce

... Derudover, vil det være rigtig godt, hvis du en gang imellem lige kan få en hånd ind under blenumsen på ham og løfte ham lidt - så du på denne måde hjælper ham til lidt stillingskift og sikrer, at han ikke sidder præcist det samme sted hele tiden.

Han må gerne sidde i 1.5-2 timer i sin autostol, hvis han sover og har det fint. Men vågner han op, græder og er tydeligt ked af det, så er det vigtigt, at I kører ind på en rasteplads og netop bruger lidt tid på at holde pause. Det er vigtigt, at I ikke køre ind i vejkanten eller i nødsporet - kør ind på en rasteplads, hvor I kan holde sikkert.

Når det er en fordel, at du sidder bagved sammen med jeres dreng, så er det fordi, du netop kan hjælpe ham med et let stillingsskift en gang imellem. Du kan også bedre berolige ham lidt med dine hænder og kærtegn, måske forsøge at give ham en sut eller lignende, hvis han vågner op og er ked af det - indtil I kan køre fra på en rasteplads.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du bør ikke amme ham i bilen under turen, men bør amme ham, når I holder pause, netop for at det er så sikkert som muligt for jer at køre.

Hvis du gerne vil sidde foran, fordi du f.eks. har tendens til at blive køresyg, så kan du evt. bytte plads med far undervejs, og I kan køre videre. Far kan naturligt også berolige med hænder, kærtegn, sut, hjælpe med lidt stillingsskift i stolen osv.

Jeg håber, at jeg her har været lidt omkring det hele, og har fået givet dig lidt ro med på vejen - rigtig god tur:)

Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor