Laver i bukserne - 5 årig

30. september 2024

Kategori:
Alder:
5 år

Laver i bukserne - 5 årig

Kære Helen.

Vores dreng F. er lige fyldt 5 år. Han smed bleen for ca. 2 år siden, og har ingen problemer med at tisse på toilettet - men han laver ofte i bukserne.

I begyndelsen, da han blev renlig bad han om at få en ble på, som han så lavede i. Han vil ikke længere have bleen på, hvilket vi har accepteret, men i stedet laver han så ofte i bukserne. Vi kan ofte se på ham, når han skal lave, men vi har ikke held til at overtale ham til at gå på toilettet - ofte foregår det sådan, at han gemmer sig, og først når det er sket, så kommer han og siger det.

Vi har forsøgt at lokke med forskellige ting, men uden held. Vi har prøvet med klistermærker, chokoladeknapper, ...

Annonce

... vingummibamser osv. Vi har talt med ham om det igen og igen, intet synes at virke. Jeg må indrømme, at jeg efterhånden nok er lidt irriteret og måske er jeg kommet til at skælde for meget ud. Men, jeg er virkelig frustreret over det, for det virker som om, at han sagtens kan mærke det, og han nægter bare at bruge toilettet.

Der er ofte afføring, små klatter eller bremsespor i hans underbukser.

Han holder sig ofte, når han er i børnehaven eller hvis vi er på besøg hos venner og familie - men selvom vi er sikre på, at han skal på WC, når vi er hjemme igen, så er det sjældent, at det lykkes os at få ham derud.

Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham?

Med venlig hilsen
Far til F.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

8. august 2024 | Opdragelse | 5 år, 7 mdr.

Vred 5årig

Hej Helen! Det er noget tid siden jeg har skrevet, men vi har en problematik...

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

22. maj 2024 | Opdragelse | 5 år

Familie logistikken hænger ikke sammen

Kære Helen, Jeg har to overordnede spørgsmål som jeg søger råd på....

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin