Svar: Lammeskind til baby

30. september 2024

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære gravide

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt fremad:)

Sundhedstyrelsen skriver i deres pjece til sundhedspersonale om at forebygge vuggedød, at "Lammeskind frarådes som liggeunderlag under søvn inden døre". Det handler om, at man skal forebygge, at barnet får det for varmt, da undersøgelser har vist forhøjet risiko for vuggedød, hvis barnet sover for varmt. Derudover er Sundhedsstyrelsens anbefaling, at spædbørn sover på en fast madras, uden løse genstande som puder, bamser eller store bløde materialer i sengen.

Og ud fra ovenstående vil jeg derfor som udgangspunkt anbefale, at I ikke køber et lammeskind og bruger dette, hvor jeres baby skal sove.

I forhold til allergi og støvmider, så skal man være opmærksom på allergener og irritanter i indeklimaet, som kan forværre eller udløse allergi. Selvom lammeskind kan være naturligt, så kan det indeholde allergifremkaldende stoffer, som f.eks. husstøvmider, eller f.eks. kemikalier fra garvning og behandling.

Hvis du gerne vil have et lammeskind, som jeres baby kan ligge på indendøre, når baby f.eks. ligger på gulvet, så bør du derfor sikre dig, at lammeskindet kan vaskes i vaskemaskine og også meget gerne centrifugeres, så det hurtigt kan tørres igen. Du skal ...

Annonce

... være opmærksom på, at det kræver vask ved mindst 60 grader at slå støvmider ihjel (det gælder naturligt også andre tæpper, dyner osv.). Derudover så bør du også sikre dig, at lammeskindet f.eks. er produceret uden uden kemikalier.

I barnevognen vil jeg anbefale dig at overveje en sovepose- eller kørepose til baby i stedet. Du vil kunne putte baby i sove- køreposen indendøre og flytte den lille ud i barnevognen, hvor den lille så kan sove en dejlig lur. Sove-/køreposen skal være af den type, som omslutter den lille som en dyne. Det vil give baby en følelse af at være holdt, og den lille vil kunne sove trygt og dejligt puttet på denne måde. Du vil også kunne tilpasse babys påklædning osv. efter hvor varmt eller koldt den lille har det og naturligt efter årstid, vind og vejr.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle soveposer er lavet sådan, at de i begyndelsen kan bruges som en "lift", da de har bæreplade. Soveposen kan således medbringes, når I er nogen steder, og derfor være ekstra tryghedsgivende. Senere kan den måske foldes ud og bruges som legetæppe på gulvet.

Der findes mange forskellige typer på markedet - og til mange forskellige priser. Du kan f.eks. kikke efter Najell, Voksi, Sleepbag, Liewood, Babytrold og lignende brands.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig god shopping :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor