Svar: Lammeskind til baby
30. september 2024
Alder:
0 mdr.
Kære gravide
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt fremad:)
Sundhedstyrelsen skriver i deres pjece til sundhedspersonale om at forebygge vuggedød, at "Lammeskind frarådes som liggeunderlag under søvn inden døre". Det handler om, at man skal forebygge, at barnet får det for varmt, da undersøgelser har vist forhøjet risiko for vuggedød, hvis barnet sover for varmt. Derudover er Sundhedsstyrelsens anbefaling, at spædbørn sover på en fast madras, uden løse genstande som puder, bamser eller store bløde materialer i sengen.
Og ud fra ovenstående vil jeg derfor som udgangspunkt anbefale, at I ikke køber et lammeskind og bruger dette, hvor jeres baby skal sove.
I forhold til allergi og støvmider, så skal man være opmærksom på allergener og irritanter i indeklimaet, som kan forværre eller udløse allergi. Selvom lammeskind kan være naturligt, så kan det indeholde allergifremkaldende stoffer, som f.eks. husstøvmider, eller f.eks. kemikalier fra garvning og behandling.
Hvis du gerne vil have et lammeskind, som jeres baby kan ligge på indendøre, når baby f.eks. ligger på gulvet, så bør du derfor sikre dig, at lammeskindet kan vaskes i vaskemaskine og også meget gerne centrifugeres, så det hurtigt kan tørres igen. Du skal være opmærksom på, at det kræver vask ved mindst 60 grader at slå støvmider ihjel (det gælder naturligt også andre tæpper, dyner osv.). Derudover så bør du også sikre dig, at lammeskindet f.eks. er produceret uden uden kemikalier.
I barnevognen vil jeg anbefale dig at overveje en sovepose- eller kørepose til baby i stedet. Du vil kunne putte baby i sove- køreposen indendøre og flytte den lille ud i barnevognen, hvor den lille så kan sove en dejlig lur. Sove-/køreposen skal være af den type, som omslutter den lille som en dyne. Det vil give baby en følelse af at være holdt, og den lille vil kunne sove trygt og dejligt puttet på denne måde. Du vil også kunne tilpasse babys påklædning osv. efter hvor varmt eller koldt den lille har det og naturligt efter årstid, vind og vejr.
Nogle soveposer er lavet sådan, at de i begyndelsen kan bruges som en "lift", da de har bæreplade. Soveposen kan således medbringes, når I er nogen steder, og derfor være ekstra tryghedsgivende. Senere kan den måske foldes ud og bruges som legetæppe på gulvet.
Der findes mange forskellige typer på markedet - og til mange forskellige priser. Du kan f.eks. kikke efter Najell, Voksi, Sleepbag, Liewood, Babytrold og lignende brands.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig god shopping :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske