Svar: Græder sig selv i søvn om aftenen
25. september 2024
Alder:
3 mdr.
Kære Celine
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er rigtig godt, at du har fået din datter tjekket igennem ved lægen, og det er også rigtig godt, at du har fået hende behandlet ved både kiropraktor og kranio-sakral, og at alt nu skønnes helt, som det skal være. Det lyder som om, at du allerede gør en masse for at hjælpe jeres datter, og jeg kan sagtens forstå, at du bliver lidt frustreret og naturligt ked af det, når hun græder - der er jo ikke noget, du hellere vil end sikre, at hun har det bedst muligt.
Du har helt ret i, at din datter godt kan være overtræt sidst på dagen, og det kan sagtens være forklaringen på, hvorfor hun har så svært ved at sove om aftenen. Når babyer bliver overtrætte, så ses det ofte netop ved ekstra gråd og frustration, og det er svært for dem at overgive sig til søvnen, selvom de tydeligt er meget trætte.
Det kan også hænge sammen med, at hun tager de korte lure. Det er dog helt normalt for børn i 3 månederes alderen at sove lure, som ikke varer mere end 30-45 minutter. Mange børn vil herefter vågne op, og de kan have rigtig svært ved at sove længere søvnstræk end dette. At jeres datter om formiddagen kan sove 30 minutter i jeres seng og derefter puttes i slyngevuggen og sove videre i 2-2.5 time, er derfor super godt!
Men, du kan ikke regne med, at hun kan sove flere lange lure i løbet af dagen. Netop fordi hun sover så lang en nattesøvn og også sover en lang formiddagslur. Som du skriver, så har hun jo en nattesøvn på 11-12 timer, og ofte sover hun 2.5 time nogle gange op til 3 timer om formiddagen. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 3 måneder er ca. 15 timer i døgnet, og mange børn trives med en rytme, hvor de sover ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen. Men, da jeres datter får størstedelen af sit søvnbehov dækket i løbet af natten og formiddagen, så er der naturligt ikke ret meget tid til lur i løbet af dagen, og så vil hun blive overtræt og ked af det.
Der er lidt forskellige ting, som du kan prøve:
1. Du kan forsøge at justere hendes vågentid. I en alder af 3 måneder, vil mange babyer kunne være vågne i 1-1.5 time. Hvis hun nogle gange er vågen i længere tid f.eks. i 2 timer, så vil det være en idé, at du forsøger at putte hende, før hun viser træthedstegn. Hvis hun modsat ofte virker meget træt efter kun 45 minutter, så kan det være en god idé, at du forsøge at forlænge hendes vågenperiode lidt, så hun aktiveres lidt ekstra og dermed holdes vågen. Det kan du f.eks. gøre ved at lægge et bad ind i løbet af dagen, så hun mellem f.eks. sin formiddagslur og sin middagslur, eller mellem sin middagslur og dagens 3. lur f.eks. har en vågenperiode på 1.5 time, hvorefter hun så vil kunne få en flaske og måske hjælpes til en lidt længere lur.
2. Du kan forsøge at hjælpe hende til regelmæssige lure. Selvom hun ofte kun sover ca. 30 minutter, så kan det være en idé, at du forsøger at lægge hende til flere, kortere lure i løbet af dagen. Hun må i princippet gerne sove 4 korte lure, hvis det kan forhindre, at hun bliver overtræt. Jeg har dog på fornemmelsen, at det er lidt dette, du forsøger lige nu, og at det ikke rigtig har nogen effekt hos jer:)
3. Du kan afkorte natten. Man kan også, præcis som du selv har overvejet, forsøge at afkorte hendes nattesøvn lidt. Det gøres ofte bedst gradvist, så afkorter med 15-20 minutter ad gangen. Altså, så du gradvist vækker hende lidt tidligere om morgenen, for på den måde at skabe et større behov for dagssøvn. Jeg anbefaler normalt ikke, at man vækker børn om morgenen, før 6 måneders alderen, og du har naturligvis helt ret i, at det er godt, hvis børn kan vågne af sig selv. Men, det er dog en balance, for døgnet skal jo også hænge sammen for jer og jeres lille pige, og det kan måske godt fungere, hvis I vækker hende stille og roligt.
Jeg synes godt, man kan forsvare at vække hende gradvist tidligere og tidligere om morgenen, så målet er, at hun f.eks. kommer op omkring kl. 7.30-8. Hun har jo sovet godt om natten, og I vækker hende ikke, for at fjerne søvn fra hende, men for at sikre hende mere dagssøvn - og dagssøvn er vigtig for hende. Dagssøvn giver hende noget andet, end nattesøvnen kan give hende, og der kan være god fornuft i at hjælpe hende med at tage lidt længere dagslure. Det kan hun ikke, uden at hun sover kortere nattesøvn. Væk hende blidt og nænsomt, med beroligende hænder, kærtegn, beroligende ord osv. Så hun ikke bliver forskrækket og vågner med gråd. Sover hun meget dybt, så vent og prøv igen f.eks. 20 minutter senere, for at se om hun så er i et andet søvnstadie, hvor hun lettere kan vækkes.
Med hensyn til håndtering af hendes gråd om aftenen, så kan det nogle gange være en god idé, at I er til stede hos hende, uden at I forsøger for mange ting. Slyngevuggen og også bæresele kan være en rigtig god idé. Måske kan det at tage hende i bæreselen og gå en tur uden for, være det som hjælper hende til ro og giver hende den ekstra halve times søvn der. Andre gange kan det være at lægge sig med hende i dobbeltsengen, holde hende tæt, sørge for at lyset er dæmpet, give hende flasken, ikke snakke for meget osv. være det som virker. Nogle gange kan for meget stimulering, altså for mange forsøg på at skabe ro, være med til at gøre hende mere urolig. Det er sandsynligvis derfor, at jeres sundhedsplejerske har foreslået, at I triller hende i barnevognen. Jeg forstår dog godt, at I ikke kan gå rundt med et grædende barn, så en tur udenfor i bæreselen, hvor hun sidder tæt hos jer, og med ansigtet mod jer, kan måske være med til at gøre, at hun så lukker øjnene og falder til ro.
Du skal lige nu ikke tænke for meget på, hvorvidt hun får dårlige vaner, eller om det er forkert, at I f.eks. putter hende i slyngevugge, bæresele osv. Det er det ikke. Det er netop vigtigt og rigtig godt, at I hjælper hende med at koble fra og finde roen. Husk på, at søvnvaner hos babyer ændrer sig hurtigt, og ofte er det blot en fase, som lige nu kræver lidt tid og tålmodighed - I er søde og kærlige forældre, og I gør allerede rigtig meget for at hjælpe og være der for jeres lille pige:)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske