Brev:
Græder sig selv i søvn om aftenen
25. september 2024
Alder:
3 mdr.
Græder sig selv i søvn om aftenen
Hej Helen,
Så skriver jeg igen ..
Efter mit sidste brev er min datter endelig begyndt at kunne falde i søvn i vores seng i dagtimerne, så jeg er sluppet af med viklen og flere timers hopperi om dagen - hvilket er rigtig godt!
Hun er ydermere tjekket for diverse ting, såsom silent refluks, som du skrev til os i er tidligere brev, men vores datter skulle være sund og rask og ikke fejle hverken det ene eller andet. Hun er også behandlet hos kiropraktor og kranio sekral.
De sidste 5 uger har vores datter kun sovet 30 minutter ad gangen, undtagen den første lur, hvor hun vågner op og jeg kan lægge hende i slyngevuggen og derefter sover videre et par timer. Jeg ved at disse korte lure er helt normale, men de giver udfordringer sidst på dagen..
Efter første lur er det umuligt at få hende til at sove videre mere end 30 minutter og efterhånden som dagen skrider frem, så bliver det naturligt sværere at få hende til at sove.
Vores dag ser ca. sådan her ud.
Vågner ved 0830-0900
Er vågen i en 1-1,5 og puttes til lur, hvor hun sover i vores seng i 30 minutter og efterfølgende 2-2,5 i slyngevuggen.
Vågner og er glad og aktiv i ca. 1-2 timer og puttes til anden lur og sover i 30 minutter og her virker slyngevuggen ikke længere. Hun er vågen og frisk i ca 30-45 minutter.
Herefter tager hun sig oftest en lille lur i en bæresele i 30 minutter og kan ikke hoppes i søvn eller andet. Hun er vågen og glad (nogle gange ikke) og er vågen i ca 40 minutter hvorefter hun begynder at gabe.
Fra ca. kl 1800-1900 er hun umulig at få til at sove, hun skriger og er ked af det og vil hverken det ene eller andet, selvom hun er tydeligt træt. Jeg har prøvet at vugge hende i armene, men det vil hun heller ikke, så vi ligger som regel bare ved siden af hende og holder om hende indtil hub falder i søvn grædende.
Hun sover oftest efter 30-40 minutters gråd og sover til næste morgen kl 0800-0900, altså ca. 11-12 timer afbrudt af 2-3 flasker.
Jeg tænker hun er overtræt sidst på aftenen og det er derfor, at hun ikke vil falde i søvn og derfor græder indtil hun falder i søvn - jeg har forsøgt at gøre hendes vågentid kortere, men lige lidt hjælper det.
Jeg føler snart jeg har prøvet alt for at hjælpe hende til længere søvntræk, som jeg ved ville hjælpe, men det kan ikke lade sig gøre. Hun er også begyndt at hade sin barnevogn, som hun ellers tidligere elskede..
Hun får flaske og det er derfor svært at få det til at passe med putning ved hver lur.
Jeg er så ked af det på min datters vegne, som skal til at forbinde gråd med at sove til natten. Hun er ellers et meget nemt barn at få til at sove og på gode dage, hvor tidspunktet passer med pyntning til natten, er hun også bare god og sød til selv at falde i søvn
Hun trives og udvikles præcis som hun skal, men er blevet et mere grædende barn efter hun er begyndt at sove korte lure..
Har også tænkt, at hun måske ikke kan sove så meget om dagen, nu når hun sover så længe om natten? Men kan det være rigtigt, at jeg skal vække hende tidligere end hun selv vågner?
Håber du kan give endnu et godt råd med på vejen eller skal tiden bare arbejde for os?
Vores egen sundhedsplejerske mener, at vi bare skal putte hende i barnevognen og trille en tur - men jeg kan ikke få mig selv til at trille en tur med er grædende barn, som ikke stopper før vi er kommer hjem og jeg tager hende op.
Med venlig hilsen
Celine