Græder sig selv i søvn om aftenen

25. september 2024

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Græder sig selv i søvn om aftenen

Hej Helen,

Så skriver jeg igen ..

Efter mit sidste brev er min datter endelig begyndt at kunne falde i søvn i vores seng i dagtimerne, så jeg er sluppet af med viklen og flere timers hopperi om dagen - hvilket er rigtig godt!

Hun er ydermere tjekket for diverse ting, såsom silent refluks, som du skrev til os i er tidligere brev, men vores datter skulle være sund og rask og ikke fejle hverken det ene eller andet. Hun er også behandlet hos kiropraktor og kranio sekral.

De sidste 5 uger har vores datter kun sovet 30 minutter ad gangen, undtagen den første lur, hvor hun vågner op og jeg kan lægge hende i slyngevuggen og derefter sover videre et par timer. Jeg ved at disse korte lure er helt normale, men de giver udfordringer sidst på dagen..

Efter første lur er det umuligt at få hende til at sove videre mere end 30 minutter og efterhånden som dagen skrider frem, så bliver det naturligt sværere at få hende til at sove.

Vores dag ser ca. sådan her ud.

Vågner ved 0830-0900

Er vågen i en 1-1,5 og puttes til lur, hvor hun sover i vores seng i 30 minutter og efterfølgende 2-2,5 i slyngevuggen.

Vågner og er glad og aktiv i ca. 1-2 timer og puttes til anden lur og sover i 30 minutter og her virker slyngevuggen ikke længere. Hun er vågen og frisk i ca 30-45 minutter.

Herefter tager hun sig oftest en lille lur i en bæresele i 30 minutter og kan ikke hoppes i søvn eller andet. Hun er vågen og glad (nogle gange ikke) og er vågen i ca 40 minutter hvorefter hun begynder at gabe.

Fra ca. kl 1800-1900 er hun umulig at få til at sove, hun skriger og er ked af det og vil hverken det ene eller andet, selvom hun er tydeligt træt. Jeg har prøvet at vugge hende i armene, ...

Annonce

... men det vil hun heller ikke, så vi ligger som regel bare ved siden af hende og holder om hende indtil hub falder i søvn grædende.

Hun sover oftest efter 30-40 minutters gråd og sover til næste morgen kl 0800-0900, altså ca. 11-12 timer afbrudt af 2-3 flasker.

Jeg tænker hun er overtræt sidst på aftenen og det er derfor, at hun ikke vil falde i søvn og derfor græder indtil hun falder i søvn - jeg har forsøgt at gøre hendes vågentid kortere, men lige lidt hjælper det.

Jeg føler snart jeg har prøvet alt for at hjælpe hende til længere søvntræk, som jeg ved ville hjælpe, men det kan ikke lade sig gøre. Hun er også begyndt at hade sin barnevogn, som hun ellers tidligere elskede..

Hun får flaske og det er derfor svært at få det til at passe med putning ved hver lur.

Jeg er så ked af det på min datters vegne, som skal til at forbinde gråd med at sove til natten. Hun er ellers et meget nemt barn at få til at sove og på gode dage, hvor tidspunktet passer med pyntning til natten, er hun også bare god og sød til selv at falde i søvn

Hun trives og udvikles præcis som hun skal, men er blevet et mere grædende barn efter hun er begyndt at sove korte lure..

Har også tænkt, at hun måske ikke kan sove så meget om dagen, nu når hun sover så længe om natten? Men kan det være rigtigt, at jeg skal vække hende tidligere end hun selv vågner?

Håber du kan give endnu et godt råd med på vejen eller skal tiden bare arbejde for os?

Vores egen sundhedsplejerske mener, at vi bare skal putte hende i barnevognen og trille en tur - men jeg kan ikke få mig selv til at trille en tur med er grædende barn, som ikke stopper før vi er kommer hjem og jeg tager hende op.

Med venlig hilsen
Celine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor