Svar: Opstart med mad

25. september 2024

Alder:
6 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring opstart af mad - og dejligt at høre, at du har glæde af mine bøger om mad, tusind tak! :)

Det er helt korrekt, at jo tættere på 6 måneders alderen man introducerer mad for sit barn, jo kortere vil overgangsfasen ofte være. Det er dog stadig en god idé, at du starter med ét måltid dagligt og gradvist øger til to, så tre måltider. Og mit skøn vil være, at du i løbet af de næste ca. 4-5 uger, vil kunne tilbyde din dreng 3 måltider dagligt samt 1-2 mellemmåltider.

Jeg vil anbefale, at du tilbyder ham lidt grød eller mos til frokost. De første par dage, vil han måske kun spise et par skefulde, fordi han naturligt lige skal vænne sig til den nye smag og konsistens, samt teknikken med at spise af en ske, men stille og roligt vil du kunne tilbyde ham en større mængde.

Når han kan spise ¾-1 dl. grød eller mos til frokost, så vil jeg anbefale dig, at du begynder at tilbyde ham lidt grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre, at han spiser f.eks. ¾ dl. grød/mos to gange dagligt, end at han spiser 1.5 dl. en gang dagligt. Når han tilbydes mad to gange dagligt, og du f.eks. tilbyder grød til frokost og mos om aftenen, så får han en naturlig variation af forskellige fødevarer og vænnes til at spise mere varieret. Samtidig får I også naturligt skabt lidt rytme og rutiner i forhold til mad.

Når det fungerer godt med grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen, så er det tid til at starte med grød om morgenen. Så han får 3 måltider dagligt - altså morgenmad, frokost og aftensmad. Sammen med grød og mos skal han tilbydes vand af kop, så han også lærer at drikke vand, da vand er den bedste tørstslukker. Og i takt med at han begynder at kunne drikke vand af en kop og også spiser mere og mere mad, så vil behovet for brystet naturligt blive trappet ned. I begyndelsen er det dog helt normalt, at han får skemad og vand ud over sine vanlige amninger.

Det kan være en god idé, at du begynder med de lidt milde grødtyper som majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød, men stille og roligt må du meget gerne tilbyde ham grovere grød som f.eks. havregrød og øllebrød. Du kan f.eks. give havregrød om morgenen, evt. varieret mellem nogle af de lidt mildere grødtyper, eller du kan blande det sammen, så han får en form for "flerkornsgrød". Og så kan han f.eks. tilbydes øllebrød til frokost, skiftevis med grøntsagsmos, fordi øllebrød naturligt vil vænne ham til rugbrødssmagen.

Om aftenen vil jeg anbefale dig, at du tilbyder ham grøntsagsmos med udgangspunkt i de grøntsager, som den øvrige familie spiser - det kan nogle gange være godt at lave en base med f.eks. kartofler i starten, det kan være almindelige kartofler eller søde kartofler. Og så kan du tilsætte forskellige grøntsager. Han må få stort set alle slags grøntsager, når han er 6 måneder gammel, men start f.eks. med kartofler, gulerødder, blomkål, broccoli, squash. I takt med at han vænner sig til fastere føde og kan spise mere og mere mos, så kan du variere yderligere.

Når han har fået mos et par uger, og du fornemmer, at dette fungerer, så er det tid til at tilsætte lidt kogt og hakket kød eller fisk til grøntsagsmosen. I starten er det ganske lidt, grøntsagerne gives i en cremet konsistens, så kød og fisk giver blot en lille smule ændring i konsistens og smag, og gradvist kan mængden af kød/fisk så øges. Du kan lave kød- eller fiskedeller, som du har liggende klar i fryseren, du kan også tage udgangspunkt i det kød/eller fisk, som I andre spiser. Kød eller fisk bør i starten koges eller laves i ovn, men får I f.eks. lidt ovnbagt laks, så er der intet i vejen for, at lillebror får noget af dette i sin grøntsagsmos.

Når de to måltider dagligt fungerer, og du begynder at introducere grød om morgenen, så kan du starte med at komme lidt frugtmos på grøden som topping. Det vil være med til at variere hans indtag yderligere. Stille og roligt må du dog gerne begynde at adskille grød og frugt, så han efter 1-2 uger f.eks. begynder at få lidt frugtmos som mellemmåltid formiddag og eftermiddag - og det er så her, at mellemmåltiderne kommer ind. Der gives også vand sammen med mellemmåltiderne.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes mad til nogenlunde samme tid hver dag. Det vil være med til at påvirke hans indre ur, så han begynder at føle sig sulten og dermed parat til at spise, når du tilbyder ham mad. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes mad, når han vågner, sammen med vand af kop, og så fortsat får brystet, som en ...

Annonce

... fast del af hans putteritual. Hvis han lige nu sover en meget lang lur, vågner og er tydeligt brystsøgende, så er det fint, at du tilbyder ham brystet, venter 30-45 minutter, før du så tilbyder ham mad, og så ammer ham igen, før han skal puttes næste gang. Men på sigt, vil det være rigtig fint, at han får mad og vand, og så ammes før putning. Det er netop på denne måde, at maden begynder at fylde mere, og amningerne naturligt fylder mindre:)

Det er en stor fordel, hvis han kan sidde i den høje stol, når du giver ham mad. Her kan I have øjenkontakt, og du kan med din mimik og ord signalere, at maden er super lækker og det at spise af en ske, er hyggeligt og rart. Det er noget I nyder sammen. Han kan spejle sig i dig og når du åbner munden, så åbner han måske også munden. I en alder af ca. 6 måneder, vil han sandsynligvis godt kunne sidde i høj stol, imens han tilbydes lidt mad. Hvis han efter f.eks. 10 minutter begynder at runde i ryggen eller falder til siden, så er han ved at være træt i ryggen og skal tilbage på gulvet, hvor han kan trille osv.

Når han kan sidde i høj stol, så er det også en rigtig god idé, at du tilbyder ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle og gnaske på. Det styrker hans mundmotoriske udvikling og har også en positiv virkning på hans spiselyst. Nogle gange kan det være en god idé, at du lader ham starte med lidt mad i hånden, og så følger du efter med lidt mad på en ske. På den måde finder han ud af, at det er spisetid, og forberedes på, hvad der nu skal foregå:) Han skal naturligvis altid være under opsyn, når og hvis han sidder med mad selv! Og det er vigtigt, at maden er blød og passer til hans alder og udvikling. Han kan let få et stykke bid af, som kan sætte sig fast i halsen.

Nogle gange kan det også være en rigtig god idé, at du lader ham sidde med ved bordet f.eks. om aftenen, når I spiser sammen - og her så tilbyder ham lidt mad i hånden. Så han netop kan spejle sig i jer og også føler, at det at spise er hyggeligt og noget I nyder at gøre sammen. Det er noget, som han naturligt er med til. Hvor hurtigt han kan sidde med ved bordet afhænger naturligt af, hvor stærk han er i ryggen og hvor god han er til at holde mad i hånden og koordinere sine bevægelser - men kan han, så vil det være rigtig godt, at han naturligt er med:)

Så, en overordnet (og meget firkantet) plan kunne f.eks. se således ud:

Uge 1: Start med frokost, som med fordel kan bestå af grød eller mosede grøntsager, varier gerne ca. hver 3 dag. Giv vand af kop. Start med en blød, glat, konsistens og gå efter, at maden er lidt "cremet", da han vil lettere ved at spise dette. Start med et par skefulde og øg ham gradvist i mængde. Giv vand af kop. Fortsæt med at amme, som du plejer.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Uge 2: Aftensmad introduceres. Grød bibeholdes til frokost, og grøntsagsmos gives om aftenen. Øg mængden af mad lidt hele tiden og introducer også nye smage. Udvid med flere forskellige grøntsager. Giv vand af kop. Fortsæt med at amme, som du plejer.

Uge 3: Morgenmad introduceres. Start med en enkel grød, gerne samme grødtype, som han tidligere har fået til frokost. Og prøv så også gerne med lidt grovere grødtyper som f.eks. havregrød eller øllebrød. Hvis det går godt med maden, så må du meget gerne også begynde at tilbyde ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde med og sutte på. Giv vand af kop. Prøv om du kan skabe lidt rytme, hvor amningen ligger naturligt, som en fast del af hans putteritual.

Uge 4: Introducer kød og fisk i grøntsagsmosen. I begyndelsen ganske lidt, men gradvist øges mængden. Introducer lidt frugtmos eller små stykker blød frugt formiddag og/eller eftermiddag, så han vænnes til at få lidt mellemmåltider også. Suppler alle måltider med lidt mad, som han kan sidde med i hånden. Tilbyd vand af kop og forsøg fortsat at skabe en rytme, hvor amningen ligger naturligt som del af hans putteritual.

Når dette er sagt, så er det naturligvis vigtigt, at du forsøger at følge hans signaler og lader ham bestemme tempoet. Hvis han mister interessen eller bliver træt, eller han bare slet ikke virker klar, så stop måltidet. Du skal ikke presse noget igennem, det kommer der intet godt ud af. Og det kan sagtens være, at han har brug for mere tid, måske vil han have brug for 6 eller 8 uger, før han når op på 3 hovedmåltider og 1-2 mellemmåltider, det er helt okay:)

Jeg håber dog, at mine tanker og plan kan give lidt idé om, hvordan du gradvist kan bygge en struktur op, hvor han spiser 3 hovedmåltider og 1-2 mellemmåltider:)

Med ønsket om en god appetit - og rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

23. september 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Mælkeforvirring - komælk til baby

Kære Helen Jeg er altså efterhånden blevet temmelig forvirret over...

23. september 2024 | Kost og ernæring | 9 mdr.

Kiks til baby

Kære Helen Vi er en mødregruppe med børn i alderen 9-10 måneder, som har...

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt