Sure morgener - 2 år, 6 mdr.

25. september 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Sure morgener - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen.

Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for.

Morgenerne er en udfordring herhjemme for tiden, og jeg kan godt komme til at føle, at vi fejler lidt som forældre, altså gør et eller andet forkert. Derfor kunne jeg godt bruge dine råd om, hvordan vi håndterer vores morgener.

Selvfølgelig brager H gennem selvstændighedsalderen lige nu, og man kan forvente, at han afprøver grænser og gerne selv vil bestemme alting, og hvad han får lov til, men især morgenerne har det med at ende i 'skrig og skrål', fordi H ikke vil nogle af de ting som man skal om morgenen.

Vores morgenrutine er altid som følger:

Stå op
Få skiftet ble og tøj på
Få morgenmad
Få astmamedicin
Få børstet tænder
Pakke taske og få overtøj på
Afsted til vuggestue

H står op mellem 6.30 og 7. Vi vælger altid at lade ham sove, til han vågner af sig selv omkring det tidspunkt, fordi han i de sidste par måneder er begyndt at droppe luren. Det er ikke noget, som vi selv har initieret, men han har selv besluttet sig for ikke at ville sove lur. Han bliver stadig puttet til lur hver dag, men der går flere og flere dage mellem at han sover. Uanset hvornår han står op, så dropper han tit luren, og han er mere frisk hen ad eftermiddagen, hvis han har fået sine 12 timer fra 19-7. Derfor har vi ca en time fra han står op til vi skal ud af døren 8.

Det er ikke alverdens tid, men jeg har egentlig tænkt det realistisk nok. Vi forældre er ofte oppe og har været i bad en halv time før H står op.

Allerede ved skift og nyt tøj starter kaos. H vil ingen af de ting der skal ske, ikke skifte ble, ikke have tøj på. Jeg giver ham valget om han vil skiftes på gulvet eller ligge på puslebord. Han starter med at løbe væk og grine og gemme sig, men når man fanger ham og blidt siger "Fanget, så kom og få skiftet bleen" eller lignende, så begynder han at skrige og blive ...

Annonce

... vred. Så det går hurtigt fra sjov til alvor. H har rigtig meget temperament og kan meget hurtigt blive vred og skrige højt, lige så vel som han nemt kan blive glad og grine højt. :)

Sådan er det egentlig med alle de ting vi skal, og jeg synes, det er svært at finde en måde at motivere ham til at komme uden at skulle fange ham, hvilket resulterer i, at han bliver vred og ked af det.

Det er kun morgenmaden, som han altid gerne vil være med til, samt hans astmamedicin, som vi har arbejdet meget på at gøre til en sjov oplevelse og belønne ham for.

Måske spiller det ind, at han kan mærke, at morgenen er der hvor vi skal ud af døren? Det kan være, at han reagerer på at vide, at han skal i vuggestue og 'trækker tiden'. Han siger nemlig ofte om morgenen  "Vi skal ikke i vuggestue i dag. Det skal vi en anden dag."

Han har lidt svært ved aflevering og klynger sig meget til mig, når vi går ind på stuen. For en måneds tid siden, da vi kom tilbage fra ferie, havde han en periode, hvor han også blev ked af det og græd ved aflevering. Det gør han heldigvis ikke længere. Og vores morgen-kaos er blevet særlig slemt indenfor de sidste par uger.

Jeg har talt med pædagogerne i vuggestuen om, hvordan han har det derovre, og de forsikrer mig om, at der ingen problemer er, han er glad og indgår med interesse i alle aktiviteter og er social med de andre børn. Det er også mit indtryk. Men derfor kan det jo stadig godt være, han hellere vil holde fri.

Jeg synes, det er trist han altid ender med at blive vred og utilfreds om morgenen, men der ee bare så mange ting, som man "skal", og hvor meget jeg end ville, så kan man ikke bare tage tingene i hans tempo. Jeg føler lidt, vi starter dagen dårligt på den måde, og jeg ville så gerne kunne komme igang og ud af døren på en bedre og mere hyggelig måde.

Men hvad stiller vi op, Har du nogle gode råd?

Mange hilsner,
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Flytning - 2.5 år

Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....

31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Uro i kroppen - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

9. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Når små børn er bange

Kære Helen Vi har lille H som nu nærmer sig 2,5 år. Over de sidste par...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder