Svar: Tredagesfeber
24. september 2024
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og jeg er ked af at høre, at lillebror er blevet syg. Det er rigtig godt, at du har været forbi lægen.
Tredagesfeber kaldes også exanthema subitum eller roseola infant. Det er en sygdom, som primært rammer børn mellem 6 måneder og 3 år.
Det er korrekt, at tredagesfeber forårsages af en infektion med human herpesvirus type 6 (HHV-6). I herpes-familien findes der mange forskellige typer vira, og selvom de er i familie, så har de ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre. Forkølelsessår skyldes Herpes simplex virus type 1 (HSV-1) og altså ikke HHV-6. Selvom der er tale om herpesvirus, så giver de altså forskellige sygdomme og rammer også forskellige aldersgrupper.
Det betyder også, at hvis du har et forkølelsessår, så vil smitte med dette ikke vise sig som tredagesfeber hos din dreng. Du kan dog sagtens smitte din dreng med et forkølelsessår f.eks. gennem kys, hvilket du derfor bør undgå, hvis du har symptomer på et snarligt udbrud eller har et aktivt forkølelsessår.
Symptomer på tredagesfeber:
1. Feber. Din dreng får høj feber, typisk mellem 39-40 grader, og feberen varer ca. tre dage. Det er naturligt, at temperaturen kan være højere om aftenen end om morgenen. Barnet vil ofte virke utilpas, men vil i øvrigt opføre sig relativt normalt trods den høje temperatur.
2. Udslæt. Når feberen efter ca. 3 dage falder, så udvikles der et lyserødt, plettet udslæt, der starter på maven og spreder sig til ryggen, brystet og nogle gange arme og ben. Det klør normalt ikke, og det forsvinder i løbet af få dage.
3. Andre symptomer. Barnet kan godt have løbe-næse, virke irriteret, have lidt tynd mave og lignende, men vil ellers i øvrigt virke rimeligt upåvirket.
Da det er en virus, kan man ikke behandle med antibiotika, men der er naturligvis lidt ting, som du kan gøre for at hjælpe din dreng:
1. Du kan give ham stikpiller panodil, for at sænke feberen. Måske har jeres læge nævnt noget om dette? Du bør naturligvis følge lægens anvisning. Hvis feberen er meget høj og påvirker hans almene tilstand, så han ikke spiser og drikker nok, kan det være godt at slå feberen lidt ned med panodil.
2. Du kan også sørge for, at han får væske nok. En høj feber kan føre til dehydrering, så det er vigtigt, at han drikker nok - det kan være bryst, flaske og vand af kop. Små hyppige væskemåltider er vigtigt. Hold øje med hans bleer, det er vigtigt, at han tisser godt, og at urinen ikke er koncentreret.
3. Det er også vigtigt, at du hjælper ham med at regulere temperaturen. Når han fryser, så skal han have lidt ekstra tøj på eller puttes med et klæde om sig, og når han sveder, så skal han have noget af tøjet af.
4. Det er super, at du lader ham sove hos dig, her finder han sandsynligvis ekstra tryghed og dermed hvile. Og det er naturligt, at han bliver hurtigt træt og kan virke lidt sløv, når han har høj feber.
Når det så er sagt, så skal du naturligvis holde ekstra øje med ham, for han må ikke virke meget sløv. Det er vigtigt, at han reagerer på at få skiftet ble, at han stadig spiser og drikker, virker til at ville pludre, lege, bruge sig selv motorisk osv. Han må ikke bare ligge sløvt hen. De fleste tilfælde med Tredagesfeber er milde og går over af sig selv, så han må ikke begynde at få det værre og værre, blive dårligere og dårligere. Hvis han får det værre og bliver mere og mere sløv, så skal du kontakte læge/vagtlæge.
Tredagesfeber smitter i den periode, hvor barnet har feber, og hvor udslættet bryder ud, så hvis storesøster ikke har haft tredagesfeber, så kan hun godt blive smittet af lillebror. Hvis hun heller ikke har været frisk i weekenden eller i sidste uge, så er han måske smittet af hende. Det smitter via dråber, altså hoste, nys, spyt, og virus spredes derfor gennem tæt kontakt, ved deling af legetøj, når børnene leger tæt sammen. Det er derfor en god idé, at I forsøger at opdele legetøj og mad, ligesom det kan være en god idé at holde lidt afstand, når den ene nyser eller hoster. Og så er håndvask også altid vigtigt:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og ønsker jer rigtig god bedring. Forhåbentlig bliver lillebror hurtigt rask:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske