Svar: Tredagesfeber

24. september 2024

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev - og jeg er ked af at høre, at lillebror er blevet syg. Det er rigtig godt, at du har været forbi lægen.

Tredagesfeber kaldes også exanthema subitum eller roseola infant. Det er en sygdom, som primært rammer børn mellem 6 måneder og 3 år.

Det er korrekt, at tredagesfeber forårsages af en infektion med human herpesvirus type 6 (HHV-6). I herpes-familien findes der mange forskellige typer vira, og selvom de er i familie, så har de ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre. Forkølelsessår skyldes Herpes simplex virus type 1 (HSV-1) og altså ikke HHV-6. Selvom der er tale om herpesvirus, så giver de altså forskellige sygdomme og rammer også forskellige aldersgrupper.

Det betyder også, at hvis du har et forkølelsessår, så vil smitte med dette ikke vise sig som tredagesfeber hos din dreng. Du kan dog sagtens smitte din dreng med et forkølelsessår f.eks. gennem kys, hvilket du derfor bør undgå, hvis du har symptomer på et snarligt udbrud eller har et aktivt forkølelsessår.

Symptomer på tredagesfeber:

1. Feber. Din dreng får høj feber, typisk mellem 39-40 grader, og feberen varer ca. tre dage. Det er naturligt, at temperaturen kan være højere om aftenen end om morgenen. Barnet vil ofte virke utilpas, men vil i øvrigt opføre sig relativt normalt trods den høje temperatur.

2. Udslæt. Når feberen efter ca. 3 dage falder, så udvikles der et lyserødt, plettet udslæt, der starter på maven og spreder sig til ryggen, brystet og nogle gange arme og ben. Det klør normalt ikke, og det forsvinder i løbet af få dage.

3. Andre symptomer. Barnet kan godt have løbe-næse, virke irriteret, have lidt tynd mave og lignende, men vil ellers i øvrigt virke rimeligt upåvirket.

Da det er en virus, kan man ikke behandle med antibiotika, men der er naturligvis lidt ting, som du kan gøre for at hjælpe din dreng:

1. Du kan give ham stikpiller panodil, for at sænke feberen. Måske har jeres læge nævnt noget om dette? Du bør naturligvis følge lægens anvisning. Hvis feberen er meget høj og påvirker hans almene tilstand, så han ...

Annonce

... ikke spiser og drikker nok, kan det være godt at slå feberen lidt ned med panodil.

2. Du kan også sørge for, at han får væske nok. En høj feber kan føre til dehydrering, så det er vigtigt, at han drikker nok - det kan være bryst, flaske og vand af kop. Små hyppige væskemåltider er vigtigt. Hold øje med hans bleer, det er vigtigt, at han tisser godt, og at urinen ikke er koncentreret.

3. Det er også vigtigt, at du hjælper ham med at regulere temperaturen. Når han fryser, så skal han have lidt ekstra tøj på eller puttes med et klæde om sig, og når han sveder, så skal han have noget af tøjet af.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

4. Det er super, at du lader ham sove hos dig, her finder han sandsynligvis ekstra tryghed og dermed hvile. Og det er naturligt, at han bliver hurtigt træt og kan virke lidt sløv, når han har høj feber.

Når det så er sagt, så skal du naturligvis holde ekstra øje med ham, for han må ikke virke meget sløv. Det er vigtigt, at han reagerer på at få skiftet ble, at han stadig spiser og drikker, virker til at ville pludre, lege, bruge sig selv motorisk osv. Han må ikke bare ligge sløvt hen. De fleste tilfælde med Tredagesfeber er milde og går over af sig selv, så han må ikke begynde at få det værre og værre, blive dårligere og dårligere. Hvis han får det værre og bliver mere og mere sløv, så skal du kontakte læge/vagtlæge.

Tredagesfeber smitter i den periode, hvor barnet har feber, og hvor udslættet bryder ud, så hvis storesøster ikke har haft tredagesfeber, så kan hun godt blive smittet af lillebror. Hvis hun heller ikke har været frisk i weekenden eller i sidste uge, så er han måske smittet af hende. Det smitter via dråber, altså hoste, nys, spyt, og virus spredes derfor gennem tæt kontakt, ved deling af legetøj, når børnene leger tæt sammen. Det er derfor en god idé, at I forsøger at opdele legetøj og mad, ligesom det kan være en god idé at holde lidt afstand, når den ene nyser eller hoster. Og så er håndvask også altid vigtigt:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og ønsker jer rigtig god bedring. Forhåbentlig bliver lillebror hurtigt rask:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

24. august 2024 | Sygdom | 1 mdr.

Vil kun sove lur i vikle

Kære Helen. Jeg har en skøn datter på vej til de 7 uger, som har været et...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika