Svar: Mælkeforvirring - komælk til baby
23. september 2024
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring komælk:)
Det lyder som om, at I er kommet rigtig godt igang med maden, og det er super fint, at du giver din datter mad i hånden og også supplerer med grød og mos en gang imellem.
Med hensyn til komælk, så skriver Sundhedsstyrelsen i deres bog "Mad til små - fra mælk til familiens mad":
"Komælk har et meget højt indhold af protein og et lavt indhold af jern. Man ved, at et højt proteinindtag i første leveår øger risikoen for senere at udvikle overvægt og svær overvægt. Komælk som drikkemælk anbefales derfor først efter 1-årsalderen. (...)
Når du i overgangsperioden laver grød eller mos, skal der tilsættes modermælk eller modermælkserstatning. Fra barnet er 9 måneder, kan der tilsættes lidt komælk på frugtmosen, i maden eller i grøden, maks. 1 dl om dagen. Fra barnet begynder at spise med af familiens mad, må det gerne få sovs, kødboller, lasagne o.l., selv om der er komælk i retten".
Så, hvis jeg skal forsøge at opsummere dette (eller skære det ud i pap;), så bør du bruge modermælk eller modermælkserstatning i din datters grød og mos - og generelt i den mad, som du laver blot til hende. Hun bør ikke tilbydes komælk, som drikkemælk. Ud over amning eller flaske, så skal hun tilbydes udmalket modermælk eller modermælkserstatning af en kop, eller f.eks. blot vand.
Men, hvis I f.eks. skal have lasagne, frikadeller eller lignende en aften, hvor der naturligt indgår mælk, så må du gerne tilbyde hende lidt af denne mad - også selvom hun ikke er 9 måneder gammel. Så hun på den måde spiser det samme, som jer. Komælk kan kun gives i f.eks. farsretter eller lignende, som er tilberedt til hele familien. Bager du f.eks. nogle havregrynsboller, hvori der indgår f.eks. A38 eller lignende, så må hun også gerne spise lidt af dem.
Fra 9 måneders alderen kan hun så begynde at få lidt mere komælk, og hun må dermed begynde at få lidt surmælksprodukt af en ske. Hun bør stadig ikke tilbydes drikkemælk af en kop, men skal drikke udmalket modermælk, modermælkserstatning eller vand af kop.
Hun må fra 9 måneders alderen gerne tilbydes tykmælk, yoghurt eller A38 af sødmælkstypen. Det vil sige med ca. 3.5% fedtindhold. I alderen 9-12 måneder anbefales ½ dl. stigende til 1 dl. frem mod 1 års alderen. Du bør begrænse surmælksprodukter med frugt, da de indeholder meget sukker. I stedet kan du selv tilsætte lidt frugt eller bær.
Hun bør ikke spise f.eks. skyr, ymer og ylette, før hun er 2 år gammel.
I alderen 1-2 år anbefales letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen, og at hun derudover spiser som resten af familien.
Når du gerne må give din datter smør nu, så er det, fordi hendes mad bør energiberiges ekstra, og dette gøres bedst via smør, blandingsprodukter og forskellige typer vegetabilsk olie. Du må meget gerne variere mellem forskellige typer fedtstoffer.
Når hun gerne må tilbydes ost, så er det fordi, ost er en vigtig kilde til kalk. Ost kan både være fast ost og smøreost, og det bliver ikke frarådet, selvom ost kan have et højt proteinindhold, fordi det trods alt er begrænset, hvor store mængder ost, din datter sandsynligvis spiser. Vær her særligt opmærksom på, at visse ostetyper f.eks. parmesan godt kan have et højt saltindhold, hvis I drysser dette på maden:)
Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring komælk til baby, og ikke har skabt mere forvirring. Ellers må du endelig spørge igen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske