Svar: Kiks til baby

23. september 2024

Alder:
9 mdr.

Hej med dig (jer)

Det er super fint, at du skriver - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer omkring kiks til baby og småbørn:)

Sundhedsstyrelsen skriver i deres bog "Mad til små", at "Lommekiks med mælkefyld, chokoladekiks, almindelige kiks, særlige frugtyoghurter og frugtkvark til børn indeholder meget sukker i forhold til andre ingredienser og kan betragtes som kage eller slik". Derfor er kiks ikke noget, som man bør give børn alt for meget af, det skal ses som et lille stykke kage eller lidt slik, men det kan godt gives en gang imellem, som supplement til en i øvrigt sund kost.

I forhold til de forskellige typer af kiks, som du nævner, så vil jeg også gerne knytte lidt kommentarer til disse:

Babykiks er ofte lavet med henblik på små børn, så de burde generelt indeholde mindre sukker og salt end almindelig kiks. Samtidig har de ofte en tekstur, som gør dem lettere for små børn at sutte og gumle på. Hold altid øje med ingredienslisten, og hvis der står anbefalinger på pakken f.eks. giv højst en kiks dagligt, så bør dette følges.

Mariekiks, grøntsagskiks og lignende vil kunne indeholde mere sukker og salt end babykiks. Mariekiks er så vidt jeg ved relativt sukkerholdige, og næringsindholdet er ikke ret stort, jeg tør dog ikke svare på, hvordan næringsindholdet er i mariekiks sammenlignet med babykiks. Grøntsagskiks, der er beregnet til voksne, vil ofte have et højere indhold af f.eks. salt, som børn under 1 år jo ikke må få for meget af.

Riskiks er noget, som bør undgås til små børn. De kan indeholde for meget arsen, som naturligt findes i ris. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man begrænser indtaget af risbaserede produkter til små børn, og riskiks er på listen over produkter, som man bør undgå at give.

Hjemmelavede kiks kan være et godt alternativ, da I her vil have fuld kontrol over ingredienserne. ...

Annonce

... I kan lave kiks med fuldkornsmel, havregryn, uden eller med meget lidt sukker og salt, og måske tilsætte nogle mosede grøntsager, frugt eller bær for at gøre dem lidt mere næringsrige. Det kan altså være et godt alternativ til købe-kiks. Undgå brug af bagepulver og natron i kiks til baby:)

Størrelsen på kiks er også værd at medtænke. Babyer har små maver, og når et lille barn spiser noget, der ikke er særligt næringsrigt, så fylder det hurtigt i maven, så der ikke er plads til mere næringsrig mad. Det kan derfor påvirke appetitten, hvis man giver sit barn for mange kiks og lignende snacks imellem måltiderne, så barnet ikke får de næringsstoffer, som det egentlig har behov for. Snacks som frisk frugt, grøntsager og fuldkornsbaserede produkter er derfor ofte bedre til en lille mave:)

Det kan være en idé at kikke efter nøglehulsmærket, da dette mærke stiller krav til indholdet af sukker, salt, fedt og kostfibre. For sukker gælder f.eks., at brød og morgenmadsprodukter max. må have 5-13 gram sukker pr. 100 gram afhængigt af typen, og mælkeprodukter som yoghurt må max have 9 gram sukker pr. 100 gram. Jeg er ikke sikker på, at I kan finde nøglehulsmærkede kiks, da kiks generelt ikke bidrager med vigtigt næringsstoffer, men hvis man vil holde f.eks. sukkerindholdet nede, så kan man f.eks. vælge produkter, som indeholder mindre end 10 gram sukker pr. 100 gram.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Man skal naturligvis også altid have sit barn under opsyn, når man giver det mad i hånden at sidde med - det gælder også kiks. Især hvis de er hårde eller smuldrer let, så kan de udgøre en fare for barnet.

Og så skal man naturligvis også medtænke tandsundheden. Sukkerholdige snacks vil øge risikoen for huller i tænderne. Så af den grund bør man naturligt også begrænse indtaget af sukker.

Jeg håber, at disse tanker hjælper jer lidt videre :) Og du må endelig hilse alle omkring dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. september 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Opstart med mad

Hej Helen Min søn bliver 6 måneder i næste uge og skal derfor opstarte med...

23. september 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Mælkeforvirring - komælk til baby

Kære Helen Jeg er altså efterhånden blevet temmelig forvirret over...

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg