Svar: Flytning - 2.5 år

16. september 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og stort tillykke med, at I flytter tættere på der, hvor I har jeres hverdag, og hvor jeres datter senere skal i børnehave og i skole. Det lyder rigtigt dejligt:)

Jeres datter vil naturligt have svært ved at forstå konceptet flytning, når hun ikke er ældre, men hun kan godt forberedes lidt på, hvad der skal ske. Derfor tænker jeg, at I gerne må begynde at tale lidt med hende om, at I snart skal bo i et nyt hus. I kan f.eks. sige noget a la "Vi skal bo i et nyt hus og med et nyt værelse til dig".

Hvis I har mulighed for at besøge det nye hus, så synes jeg bestemt, at I skal gøre det. I kan evt. gå forbi, pege og forklare, at det er der, I skal bo. Og når I får nøglerne, så vil det være rigtig fint at tage forbi og vise hende det. Brug tid på at gå rundt og undersøge huset, komme ind i alle værelser og udforske de nye omgivelser sammen. Sæt ord på, hvor mor og far sover, hvor hun skal sove, hvor I skal spise, se fjernsyn osv. På den måde bliver det langt mere konkret for hende og dermed lettere at forstå. Er der have til, så gå også rundt i haven, lad hende endelig gå på opdagelse:)

Det vil også være en god idé, at I pakker hendes ting ned som noget af det sidste, og at I søger for at pakke hendes ting ud, som noget af det første i det nye hjem. Sørg for at skrive tydeligt på alle kasser, hvor hendes ting er, så I hurtigt kan finde det vigtigste. F.eks. kassen med "yndlingsbamser", "legetøj til reolen", "legetøj til skabet" osv. Sæt evt. numre på kasserne, så I ved, hvilke der skal pakkes ud først, og hvilke der kan vente.

Der er ofte meget, som skal pakkes ned, og jeres datter vil måske have glæde af en særlig kasse, som er hendes. I må gerne inddrage hende i denne kasse, evt. skrive hendes navn på og tegne på den, så hun tydeligt kan kende den fra de andre flyttekasser. I denne kasse kommes f.eks. hendes bamse, yndlingsbøger, dyne eller lignende, som hun har adgang til under selve flytningen, fordi det vil være med til at gøre hende tryg, når alt andet godt kan virke lidt kaotisk. At hun hele tiden har styr på, hvor hendes dyne og bamse er, kan være en stor hjælp.

Og ja - det vil være en rigtig god idé, at hun bliver passet af bedsteforældre eller f.eks. er i dagpleje, når I flytter. Det vil kunne være rigtigt svært for hende at overskue det hele, og det vil sandsynligvis også være begrænset, hvor meget I kan tage jer af hende undervejs. Nogle gange kan man godt vælge at lade barnet være en del af selve flytningen, således, at når man låser døren til det gamle hjem, så sætter alle sig i bilen og kører til det nye hjem. Så man rent fysisk flytter sammen. Men, som jeg læser dit brev, så har I mulighed for at besøge jeres nye hjem, før I flytter og dermed gøre det hele lidt mere konkret ...

Annonce

... for hende - og på selve dagen tænker jeg derfor, at hun bør passes.

Det er som udgangspunkt en god idé med én stor flyttedag. For de fleste små børn, er det lettere, hvis flytningen foregår på en gang. Flytning over flere dage kan skabe unødig forvirring, og det kan være med til at gøre det sværere for hende at forstå, hvad der foregår, og hun kan derfor blive unødigt utryg.

Sørg også for at hendes værelse bliver etableret som noget af det første i det nye hjem, så hun med det samme har et trygt sted at være midt i al flytterodet. Hvis I planlægger, at hendes værelse skal males og sættes i stand, før I flytter ind, så må I gerne tage hende med i denne proces, så hun her er med til at besøge huset og måske også har lidt indflydelse på, hvilke farver osv. hun godt kan lide. I kan tale om, at væggene skal males, hvor hendes seng skal stå osv. Men det vil være rigtig godt, at den dag, hvor I flytter, så er værelset klar. Så hvis hun f.eks. er i dagpleje, så kan I fortælle hende, at når I henter hende, så er det i dag, at I flytter ind i det nye hus. Og når I så kører derhen, så står værelset parat til hende. Når sengen, reolen, bamserne osv. er der, så vil det være med til at gøre hende tryg og glad for det nye sted. Det er vigtigt, at der på denne måde er genkendelighed, da det skaber tryghed og ro.

Vær derfor også opmærksom på ikke at sortere og smide alt for meget ud. Hvis hun er vokset ud af sin tremmeseng og skal have en ny seng i forbindelse med flytning og istandsættelsen af sit værelse, så er det naturligvis helt okay; men pas på ikke at komme til at ændre alt for meget, netop fordi de gamle ting er med til at gøre, at hun vil føle sig hjemme og dermed finde ro og tryghed i det nye hjem.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det skal nok blive rigtigt godt. I skal blot forsøge at forberede hende og tage tingene nogenlunde i hendes tempo, sikre genkendelighed og dermed tryghed, så vil oplevelsen kunne blive rigtig god for jer alle - og når I først er flyttet, så skal hun naturligvis have tid til at vænne sig til det hele.

Det vil være rigtig godt at bibeholde vante rutiner, så sengetider, spisetider, putteritual osv. følger med. Det vil skabe en følelse af normalitet og dermed også give tryghed og ro. Når det er sagt - hvis I sover sammen nu, og hun skal lære at sove på eget værelse i forbindelse med flytning, så vil det være en god idé at arbejde på dette med det samme. Det vil være en oplagt mulighed for at få indført nye putterutiner og gøre hende tryg ved disse.

Flytning er ofte en stor omvæltning, men hvis I er glade og nyder det nye sted, så vil hun naturligt også spejle sig i jeres glæde og nyde det hele:)

Jeg håber, at jeg er kommet lidt omkring flytning, og hvad jeg umiddelbart vil anbefale:)

Rigtig meget held og lykke med det hele!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.

Afvisende overfor mor

Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 16 mdr.

16 måneder - tryghedssøgende

Kære Helen Tak for din brevkasse og tidligere svar:) Vores søn er nu...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

9. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Når små børn er bange

Kære Helen Vi har lille H som nu nærmer sig 2,5 år. Over de sidste par...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.