Afvisende overfor mor

16. september 2024

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Afvisende overfor mor

Hej Helen.

Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os mere til end den anden - det kan jeg jo læse er helt normalt.

Men han har altid været lidt mere hårdhændet ved mig, end sin far. Det er kommet til udtryk ved at han har klasket mig i ansigtet, slået ud efter mig hvis der er blevet sat en grænse. Jeg har skiftevis, efter dit råd, sat ham fra mig når det er sket, eller sagt at det må han ikke, eller afledt ham. Han er alt i alt en glad dreng med fuld fart over feltet, indgår fint i relationer og er fuld af sprog. Hans tilknytning til os er også uden nogen problemer.

Der hvor det giver mig hovedbrud, er at han i igennem de seneste uger er blevet meget afvisende overfor mig. I perioder/situationer vil han gerne at det er min mand som gør det hele, hvis jeg nærmer mig siger han at jeg skal stoppe og gå væk, jeg må ikke røre ham, og slet ikke kysse ham uden han siger stop mor.

I vuggestuen er der nogle af de små som har tænderne lidt for langt fremme, og her øver de at han skal sige nej og stop til dem. Det har han taget meget bogstaveligt dernede og råber det nærmest så snart de nærmer sig. Og det overfører han så til mig.

Jeg har ...

Annonce

... forsøgt at acceptere det han beder mig om, og jeg har forsøgt at lave sjov og aflede ham. Derudover har jeg forsøgt at sige at jeg gerne må være der og tage mig af et bleskift, være med i legen eller lignende. Men han kan reagere meget voldsomt på det, ligesom han aktuelt er i en periode hvor tingene er hans, vi må ikke altid låne dem eller han bliver vred hvis legetøjet skal deles med andre. Og han kan og vil mere og mere selvstændigt.

Jeg føler mig så afvist og er naturligvis meget ked af det. Jeg har kæmpet en lang kamp for at kunne blive gravid med ham, og han er virkelig et ønskebarn som jeg så gerne vil være tæt på og at han har brug for mig også.

Jeg kan efterhånden mærke at når situationen opstår hvor han afviser mig, så trækker jeg mig og lader dem være sig selv.

Men jeg ønsker jo ikke det skal være på den måde.

Jeg har skiftende arbejdstider og weekendarbejde, derfor er min mand og søn indimellem mere sammen på tomandshånd end jeg kan være. Jeg ved ikke om det har noget at sige?

Jeg har virkelig brug for råd og vejledning til hvordan jeg skal gribe det an, så det forhåbentlig bliver godt igen og jeg får min plads tilbage.

Venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

12. august 2024 | Sovevaner | 19 mdr.

Kun far kan putte - og det tager +1 time.

Hej Helen Vi skriver til dig da vi har udfordringer med putning til nat. Vi...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin