Svar: Tumle med baby
15. september 2024
Alder:
8 mdr.
Kære Emma
Tak for dit brev og velkommen til - og tusind tak for at fortælle, at du er glad for og har flere af mine bøger, det er rigtigt dejligt at høre - tak! Og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er helt naturligt, at du kan blive bekymret, når du tænker tilbage på situationer, som kunne have været potentielt farlige - f.eks. hoppen på en trampolin. En trampolin har jo en vis rebound-effekt, hvilket godt kan udgøre en vis risiko.
Når det så er sagt, så lyder det som om, at det er gået helt stille og roligt for sig, og din kærteste har hele tiden holdt jeres datter i sin favn. Hun har i en alder af 7 måneder selv kunnet holde sit hoved, og der har ikke været tale om nogen hurtige eller meget pludselig bevægelser, som ofte vil være det, man skal være bekymret omkring. Skader opstår normalt i mere ekstreme situationer, hvor baby udsættes for gentagne og kraftige rystelser, og det er der ikke tale om hos jer:)
Det lyder som om, at far hele tiden har været opmærksom på, hvordan hun har reageret på bevægelserne, og det lyder som om, at hun har været glad og har nydt det. De har haft en sjov oplevelse sammen. Hun har ikke grædt eller virket til at føle det ubehageligt.
Derudover, så fortæller du, at det nu er en måned siden, og det lyder ikke som om, at du har oplevet nogle usædvanlige ændringer i hendes adfærd, motoriske udvikling eller i hendes vanlige måde at være på. Hvis hun spiser, sover, bevæger sig fuldstændig som hun plejer, så er der højst sandsynligt ingen grund til bekymring, og jeg tænker derfor, at du kan tage denne enkelte hoppetur på trampolinen helt roligt. Fremover, er det dog naturligvis en god idé at vente med trampolin, indtil hun bliver ældre - men alt det andet tumling I har gang i, lyder super godt. Bliv endelig ved med det!:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen. Knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske