Svar: Søvn og ammestop - 11 mdr.

6. september 2024

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder rigtigt hårdt, og det lyder som om, at du har forsøgt ret mange ting for at få skruet amningen ned. Det er lykkes for dig at fjerne amningerne om dagen - og som jeg læser dit brev, så ammer du ikke om dagen nu - heller ikke ikke, selvom jeres dreng er ked af det og protesterer... Men om aftenen og natten ammer du ofte hver 2-3 time, hvilket naturligt er svært at holde til. Du har brug for sammenhængende søvn, men det har jeres dreng naturligt også. Det giver rigtig god mening, at du gerne vil stoppe amning:)

Når man ofte anbefaler en gradvis nedtrapning af amning, så er det både af hensyn til dig og din dreng:

- Hvis du stopper meget pludselig med at amme, så kan det føre til brystspændinger og i værste fald brystbetændelse hos dig. Hvis du trapper gradvist ud af amningerne, så vil din mælkeproduktion naturligt nedsætte sig, og gradvist vil du hjælpe din krop med at finde ud af, at amningen stille og roligt skal slutte.

- Amning frigiver blandt andet hormonet oxytocin, som har betydning for dit humør og følelsesmæssige velvære, og et pludselig stop kan påvirke denne balance, og undersøgelser viser, at dette i nogle tilfælde kan føre til store følelsesmæssige udsving hos mor.

- Når du trapper gradvist ned i antallet af amninger, så du ammer færre og færre gange i døgnet, så giver du din dreng mulighed for at vænne sig til ændringerne, både fysisk og mentalt. Du kan stille og roligt sætte noget andet i stedet for brystet - så han tilbydes mere rigtig mad, vand at drikke osv. i stedet for mælken. Og han kan således vænne sig til, at andet end bryst er helt fint at indtage.

- Amning handler dog ikke kun om ernæring, men også om trøst og tryghed for det lille barn, og et pludselig ammestop, vil han naturligt have svært ved at forstå, og det kan virke stressende på ham. Brystet er en vigtig kilde til nærhed, tryghed og trøst, og bliver naturligt ofte et sted, hvor han søger netop trøst, når han er ked af det. Et pludseligt ophør kan være følelsesmæssigt stressende for ham, fordi han føler, at han mister denne tryghed.

Jeg tænker umiddelbart, at det vil være problematisk, hvis du stopper med at amme fra den ene dag til den anden. Men, det vil være relevant, at du ammer ham f.eks. 2 gange dagligt - og jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du ammer ham aften og sen aften. Det vil både sikre ham den ro og tryghed, som han har brug for, men det vil også sikre, at du ikke står med fyldte bryster og risikerer at ende med en brystbetændelse.

Du skriver, at han falder bedst i søvn om aftenen, hvis du lægger dig med ham, og det vil jeg foreslå, at du fortsætter med. Det er vigtigt, at han hjælpes til at sove på en tryg og dejlig måde. Og så lyder det super fint, at du ammer ham igen, når han efter 3-4 timer melder sig. Men herefter skal han ikke ammes yderligere.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan putte ham på afstand af dig. Så når han er ammet, så sover han videre i egen seng. Så længe han ligger tæt på dig, vil han naturligt kunne dufte din mælk, og vil naturligt derfor søge brystet mere. Hvis han ligger på afstand af dig, så vil han lettere kunne hjælpes videre i søvnen uden at skulle have bryst.

Det kan også være en overvejelse værd, om ikke du skal sove i et andet rum om natten i nogle nætter, så far tager over. Hvis jeres dreng vågner og søger dig og brystet, så er denne mulighed udelukket, fordi du ikke er der - men far er der. Far kan give masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men han kan naturligt ikke amme. Hvis jeres dreng er vant til at sove i dobbeltsengen, og hvis han er blevet ammet aften og sen aften, så vil hele situationen naturligt være genkendelig og dermed tryg for ham - men mor er skiftet ud med far.

Det vil være rigtig godt, at du om dagen indfører en drikkedunk, sugerørskop eller lignende, som jeres dreng kan drikke vand af og dermed få sit væskebehov dækket via vand. Det er vigtigt, at han får væske nok, hvis han skal kunne undvære brystet om natten. Du skal naturligvis sikre, at han ikke søger brystet, fordi han reelt er tørstig.

Det samme gælde hans madindtag. Det er vigtigt, at han spiser nok hele dagen igennem, så han ikke behøver søge brystet, fordi han er sulten. Det vil derfor være rigtig godt, hvis han tilbydes mange små måltider, og du/I må også meget gerne indføre en godnatgrød eller lignende om aftenen. Denne kan med fordel gives af far, fordi far på den måde gradvist kan blive en del af jeres drengs fremtidige putteritual.

Jeg er med på, at du gerne vil stoppe med at amme helt, og det kan du også godt. Jeg tænker dog, at med to amninger (aften og sen aften), så kan du finde en balance, som vil ...

Annonce

... være okay for både dig og jeres dreng - og i løbet af en måned eller to vil du så kunne skære amningerne helt væk. Det, at du begynder at kunne sove lidt mere sammenhængende om natten, vil naturligt også gøre en forskel for dit overskud, og far må lidt på banen her:)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Vågner omkring kl. 06 (+/-), og dagen begynder stille og roligt.

Morgen 6.30: Havregrød, frisk blød frugt eller bær, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Det kan også være en bananpandekage eller lignende. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. 9-9.30 og sover som nu ca. 1.5-2 timer. Giv ham f.eks. drikkedunken med i barnevognen, så han får vand før putning.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, kogte grøntsagsbuketter, frikadeller (kød eller fiskedeller), ½ hårdkogt æg, bælgfrugtfritter, grøntsagsmuffins osv. En variation af forskellige fødevarer, og giv ham gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Mellemmåltid før putning til lur: Grøntsagsmuffins med linser, ½ bolle med smør, ost, kogte grøntsager eller lignende. Vand af kop.

Puttes til lur ca. 14.30-15 og må gerne få sin vanddunk med i barnevognen, før han puttes, så han igen får ekstra vand lige før, han skal sove.

Før aftensmad 16-17: Tilbydes lidt forskelligt gnavegrønt, vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta, bælgfrugter af forskellige slags. Vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca. kl.20

Sen aften 23-01: Ammes og sover herefter videre uden brystet, og mor sover f.eks. i et andet rum i nogle nætter, så far tager over efter midnat.

Som du kan se, så har jeg lagt 2 lure ind i dagsplanen, og de to lure er stadig vigtige for ham. Han er for lille til at nøjes med en enkelt lur daglig, og hvis han bliver overtræt, så vil det ikke gøre noget godt for søvnen og dermed for amningen. Det er derfor en god idé at holde fast i de to lure.

Jeg vil anbefale, at du kommer ham barnevognen og triller ham en tur, når det er sovetid. Hvis han protesterer over at blive lagt ned, så lad ham starte med at sidde op, kikke på verden, opleve alt - og du må meget gerne småpludre med ham om alt det I ser. Sætte ord på det hele "der er en bus, wrrm, wrrm, siger bussen", "hov, der var en fugl, pip-pip" osv. Lad ham sidde med sin drikkedunk og vand. Og når han så virker parat, så lægger du ham ned og lader ham falde i søvn. Hvis han med det samme virker parat til at blive lagt, så lægger du ham naturligt bare fra starten:)

Det er rigtig fint, at du fornemmer, at han ofte er parat til at sove efter 3-4 timers vågenhed, og at hans vågentid øges lidt, som dagen skrider frem. Det lyder super fint og alderssvarende. Det gennemsnitlige søvnbehov er i denne alder ca. 13.5-14 timers søvn i døgnet, og at der er tale om et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.

Hvis vi siger, at jeres dreng sover fra ca. 20-06/06.30, så får han 10-10.5 times nattesøvn, og om dagen skal han således sove ca. 3-4 timer. Det passer med, at han ofte sover 1.5-2 timer om formiddagen og kan sove alt mellem ½-1.5 time om eftermiddagen. Nogle dage rammer han således gennemsnittet, og nogle dage sover han lidt mindre, men det er helt inden for rammerne, og han lyder til at være god til at regulere sit behov fint.

Det er godt, hvis han ikke ammes efter midnat, eller hvis sidste amning kan ligge et sted mellem kl. 23-01. Når amningen ligger her, så påvirker den ikke hans indtag af morgenmad, og det er netop vigtigt, at hans indtag af rigtig mad og behov for mad nu bliver stillet hele dagen igennem.

Indførelsen af godnatgrøden om aftenen kan godt være med til at mætte ham så meget, at han måske kan sove et lidt længere søvnstræk først på natten, så den sene aftenamning naturligt vil rykke sig tættere på midnat. Det er helt fint. Ofte vil du på sigt kunne trappe ud af netop denne amning ved at afkorte den. Samtidig vil far, hvis han træder til netop nu og tager over om natten, ofte naturligt kunne tage over, når denne amning så helt fjernes - og så vil der "kun" være sidste amning før putning tilbage.

Så et skridt af gangen, og I kan godt komme i mål. Lige nu skal amningerne midt nat og tidlig morgen fjernes, der skal mere mad og især vand til hele dagen igennem, og så skal far tage over om natten. Jeg tænker, at det vil være den bedste løsning for jeres lille familie, og jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor