Søvn og ammestop - 11 mdr.

6. september 2024

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen

Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg ønsker at stoppe med at amme og nogle bedre putte rutiner i vores daglig dag

Søvnen har altid fyldt meget.
Jeg er den eneste der kan og altid har kunne putte vores søn til lur og til nat - han har aldrig ville have sut eller flaske.

Jeg har forsøgt diverse sutter, sutteflasker, teknikker etc, samt læst nettet tyndt for råd ift putteritual og nedtrapning af amningen osv, der er ingen tvivl om nætterne er de hårdeste da han forbinder amning og søvn, han vågner hver 2 - max 3 time, nogle gange hyppigere.

Jeg har prøvet at tilbyde vand, ligge en hånd på ham, nusse, ligge tæt, ligge med afstand, flere lag bluser osv.

Det er lykkes mig i 4-6 uger ikke at amme om dagen, men istedet vugge stille og roligt imens jeg sidder på pilates bold, det har aldrig taget så kort tid at putte ham til lur som med denne teknik, (han sover to lure) men lige pludselig vil han ikke længere puttes på denne måde, der ellers fungeret så fint, han ...

Annonce

... græder hysterisk, og gør alt for at komme ud af min favn med arme og ben, han vil ikke vugges eller puttes på den måde.

Har forsøgt at putte i klapvogn når vi har været ude, har købt en ny barnevogn vi kan have i lejligheden for at kunne putte ham der, men samme oplevelse at han græder voldsomt, og han stopper ikke. Derudover er han blevet rigtig svært og længe om at falde i søvn, også selvom jeg ammer ham i sengen som han fortrækker.

Jeg er desperat efterhånden, desperat efter at lykkes med noget vi begge trives i og kan få noget mere søvn.

Mon han er klar til et længere vågen stræk med kun en lur?

Han vågner cirka kl 6 (plus minus)
Sover første lur på halvanden til to timer, som er den længeste
kl 9-10
Middags lur omrking kl 15 nogen gange senere, den lur har ingen fast varighed, det kan være alt fra 30min til halvanden time.
Han er typisk vågen 3 timer om morgen og 3,5-4 timer resten af dagen.

Håber du kan hjælpe med nogen gode råd og evt en døgn plan.

Bedste hilsner
En udkørt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

31. juli 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Dagsplan til min dreng på 10 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 10 måneder, og han skal starte i vuggestue...

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge