Brev:
Søvn og ammestop - 11 mdr.
6. september 2024
Alder:
11 mdr.
Søvn og ammestop - 11 mdr.
Kære Helen
Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg ønsker at stoppe med at amme og nogle bedre putte rutiner i vores daglig dag
Søvnen har altid fyldt meget.
Jeg er den eneste der kan og altid har kunne putte vores søn til lur og til nat - han har aldrig ville have sut eller flaske.
Jeg har forsøgt diverse sutter, sutteflasker, teknikker etc, samt læst nettet tyndt for råd ift putteritual og nedtrapning af amningen osv, der er ingen tvivl om nætterne er de hårdeste da han forbinder amning og søvn, han vågner hver 2 - max 3 time, nogle gange hyppigere.
Jeg har prøvet at tilbyde vand, ligge en hånd på ham, nusse, ligge tæt, ligge med afstand, flere lag bluser osv.
Det er lykkes mig i 4-6 uger ikke at amme om dagen, men istedet vugge stille og roligt imens jeg sidder på pilates bold, det har aldrig taget så kort tid at putte ham til lur som med denne teknik, (han sover to lure) men lige pludselig vil han ikke længere puttes på denne måde, der ellers fungeret så fint, han græder hysterisk, og gør alt for at komme ud af min favn med arme og ben, han vil ikke vugges eller puttes på den måde.
Har forsøgt at putte i klapvogn når vi har været ude, har købt en ny barnevogn vi kan have i lejligheden for at kunne putte ham der, men samme oplevelse at han græder voldsomt, og han stopper ikke. Derudover er han blevet rigtig svært og længe om at falde i søvn, også selvom jeg ammer ham i sengen som han fortrækker.
Jeg er desperat efterhånden, desperat efter at lykkes med noget vi begge trives i og kan få noget mere søvn.
Mon han er klar til et længere vågen stræk med kun en lur?
Han vågner cirka kl 6 (plus minus)
Sover første lur på halvanden til to timer, som er den længeste
kl 9-10
Middags lur omrking kl 15 nogen gange senere, den lur har ingen fast varighed, det kan være alt fra 30min til halvanden time.
Han er typisk vågen 3 timer om morgen og 3,5-4 timer resten af dagen.
Håber du kan hjælpe med nogen gode råd og evt en døgn plan.
Bedste hilsner
En udkørt mor