Brev:
Dagsrytme for baby på tre måneder
3. september 2024
Alder:
3 mdr.
Dagsrytme for baby på tre måneder
Kære Helen.
Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er første gang jeg skriver til dig. Det drejer sig om min søn, der er godt og vel 13 uger. Han er en stor dreng på næsten otte kilo og 67-68 cm. Han fuldammes og virker overordnet til at være i trivsel. Han græder aldrig længe eller utrøsteligt, men han er en bestemt lille herre, der ikke har meget tålmodighed, når han f.eks. vil til bryst, vil op ad barnevognen eller synes en aktivitet er træls. Samtidig er han nem at få til at smile og ”grine,” når han er veloplagt. Som alle andre nybagte mødre går jeg ofte og spørger mig selv om ditten og datten nu også er normalt for et barn på hans alder. Nedenfor har jeg forsøgt at beskrive vores dagsrytme og de spørgsmål jeg har i den forbindelse.
Vores dagsrytme ser nogenlunde sådan her ud:
09.00: Vi står op og ammer hvorefter vi leger/synger/tumler i fem kvarter/halvanden time. Han vil om morgen gerne ligge i:> op til 15 minutter på sit aktivitetstæppe, hvor han bokser til og griber ud efter legetøjet, griner og snakker med det. Herefter vil han gerne underholdes, så vi laver mavetid på pilatesbold og med spejl på gulvet (det gider han i op til fem minutter) samt cykler med ben osv. Herefter sover han i rullende barnevogn fra ca. 10.30 til 12.00-12.30
12.00-12.30: Han kommer op og får bryst hvorefter vi leger/synger/tumler i ca. fem kvarter. Omkring kl. 13.30 lægges han til lur i stillestående barnevogn eller kontaktlur med mig på sofaen. Ved kontaktlur kan han godt sove halvanden time. I barnevognen aldrig mere end en time.
15.00: Han kommer op og får bryst hvorefter vi leger/synger/tumler i ca. fem kvarter. Herefter går jeg enten med ham i barnevognen eller hvis han ikke har fået kontaktlur tidligere på dagen, så tager vi en lur på sofaen sammen
17.30-18.00: Han kommer op og får bryst hvorefter vi leger/synger/tumler i ca. fem kvarter. På det her tidspunkt på dagen bliver han hurtigt pjevset og vil f.eks. ikke ligge ret længe på aktivitetstæppet. Han kan godt lide at sidde på mor eller far i gyngestolen og kigge på rummet. Vi går herefter en tur med ham i barnevogn, hvor han max sover 45 minutter.
20.00: Han kommer op og får bryst (kan godt ligge i op til 40 min ved brystet hvis han får lov) hvorefter vi leger/synger/tumler, men igen bliver han ret hurtigt pjevset. Når han når pjevsestadiet, tager jeg ham med i brusebad, hvilket han elsker. Herefter synger vi lidt og pusler med ham. Ca. en gang om ugen kommer han i badekar.
22.00: Her får han typisk en sidste tår brystmælk, hans far læser godnathistorie og han falder i søvn ved siden af mig (med god plads omkring sig) i dobbeltsengen. Jeg begynder nu at overveje om det er på tide at han lægges i bedside-sengen i stedet for ved siden af mig i dobbeltsengen. Min mand sover i gæsteværelset for ikke at få sin nattesøvn ødelagt.
02.00 Amning. Herefter tager det lidt tid at få bøvs op og han skal altid hjælpes af med noget afføring, hvilket jeg gør ved at gå lidt rundt med ham med hans ryg mod min mave og mine hænder under hans knæhaser. Typisk sover vi ikke igen før ved
03-03.30-tiden (ofte er jeg her nødt til at amme ham i søvn).
06.00-07.00 Amning (vi sover videre). Typisk har han her været vågen et stykke tid, hvor han har ligget og okset rundt med at få prutter ud, hvilket selvfølgelig forstyrrer både hans søvn og min.
Jeg har tre spørgsmål til dagsskemaet, som jeg håber du kan hjælpe med.
1.Ser dagsskemaet nogenlunde fornuftigt ud for en dreng på hans alder? Jeg spekulerer på om det er for lidt, at han typisk kun har en vågentid på fem kvarter i løbet af dagen, hvor han typisk er ret pjevset det sidste kvarter inden han puttes? Han virker træt efter det tidsrum og inden lur (gaber, gnider sig i øjnene og falder hurtigt i søvn). Han bøvler med luft i maven/ondt i maven – kan det spille ind? Jeg ammer ham ca. i 20 min de fleste gange og kun fra et bryst af gangen.
2.Skal jeg lave et ritual om putning om dagen? En sutteklud, den samme sang etc?
3. Han er ikke glad for ”bare” at ligge i barnevognen og kigge, hvilket jeg ellers synes kunne være dejligt for ham. Han sover og når han vågner så begynder han hurtigt at græde og vil op – synes jeg ser mange jævnaldrende børn, der godt bare kan lide at ligge og kigge – skal vi prøve at gøre barnevognen mere spændende for ham? (en uro, lade den være mere åben etc.).
Jeg beklager den lange mail. På forhånd tak for din hjælp.
Mange hilsner,
Den nybagte mor