Dagsrytme for baby på tre måneder

3. september 2024

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen.

Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er første gang jeg skriver til dig. Det drejer sig om min søn, der er godt og vel 13 uger. Han er en stor dreng på næsten otte kilo og 67-68 cm. Han fuldammes og virker overordnet til at være i trivsel. Han græder aldrig længe eller utrøsteligt, men han er en bestemt lille herre, der ikke har meget tålmodighed, når han f.eks. vil til bryst, vil op ad barnevognen eller synes en aktivitet er træls. Samtidig er han nem at få til at smile og ”grine,” når han er veloplagt. Som alle andre nybagte mødre går jeg ofte og spørger mig selv om ditten og datten nu også er normalt for et barn på hans alder. Nedenfor har jeg forsøgt at beskrive vores dagsrytme og de spørgsmål jeg har i den forbindelse.

Vores dagsrytme ser nogenlunde sådan her ud:

09.00: Vi står op og ammer hvorefter vi leger/synger/tumler i fem kvarter/halvanden time. Han vil om morgen gerne ligge i:> op til 15 minutter på sit aktivitetstæppe, hvor han bokser til og griber ud efter legetøjet, griner og snakker med det. Herefter vil han gerne underholdes, så vi laver mavetid på pilatesbold og med spejl på gulvet (det gider han i op til fem minutter) samt cykler med ben osv. Herefter sover han i rullende barnevogn fra ca. 10.30 til 12.00-12.30

12.00-12.30: Han kommer op og får bryst hvorefter vi leger/synger/tumler i ca. fem kvarter. Omkring kl. 13.30 lægges han til lur i stillestående barnevogn eller kontaktlur med mig på sofaen. Ved kontaktlur kan han godt sove halvanden time. I barnevognen aldrig mere end en time.

15.00: Han kommer op og får bryst hvorefter vi leger/synger/tumler i ca. fem kvarter. Herefter går jeg enten med ham i barnevognen eller hvis han ikke har fået kontaktlur tidligere på dagen, så tager vi en lur på sofaen sammen

17.30-18.00: Han kommer op og får bryst hvorefter vi leger/synger/tumler i ca. fem kvarter. På det her tidspunkt på dagen bliver han hurtigt pjevset og vil f.eks. ikke ligge ret længe på aktivitetstæppet. Han kan godt lide at sidde på mor eller far i gyngestolen og kigge på rummet. Vi går herefter en tur med ham i barnevogn, hvor han max sover 45 minutter.

20.00: Han kommer op og får bryst (kan godt ligge i op til 40 min ved ...

Annonce

... brystet hvis han får lov) hvorefter vi leger/synger/tumler, men igen bliver han ret hurtigt pjevset. Når han når pjevsestadiet, tager jeg ham med i brusebad, hvilket han elsker. Herefter synger vi lidt og pusler med ham. Ca. en gang om ugen kommer han i badekar.

22.00: Her får han typisk en sidste tår brystmælk, hans far læser godnathistorie og han falder i søvn ved siden af mig (med god plads omkring sig) i dobbeltsengen. Jeg begynder nu at overveje om det er på tide at han lægges i bedside-sengen i stedet for ved siden af mig i dobbeltsengen. Min mand sover i gæsteværelset for ikke at få sin nattesøvn ødelagt.

02.00 Amning. Herefter tager det lidt tid at få bøvs op og han skal altid hjælpes af med noget afføring, hvilket jeg gør ved at gå lidt rundt med ham med hans ryg mod min mave og mine hænder under hans knæhaser. Typisk sover vi ikke igen før ved
03-03.30-tiden (ofte er jeg her nødt til at amme ham i søvn).

06.00-07.00 Amning (vi sover videre). Typisk har han her været vågen et stykke tid, hvor han har ligget og okset rundt med at få prutter ud, hvilket selvfølgelig forstyrrer både hans søvn og min.

Jeg har tre spørgsmål til dagsskemaet, som jeg håber du kan hjælpe med.

1.Ser dagsskemaet nogenlunde fornuftigt ud for en dreng på hans alder? Jeg spekulerer på om det er for lidt, at han typisk kun har en vågentid på fem kvarter i løbet af dagen, hvor han typisk er ret pjevset det sidste kvarter inden han puttes? Han virker træt efter det tidsrum og inden lur (gaber, gnider sig i øjnene og falder hurtigt i søvn). Han bøvler med luft i maven/ondt i maven – kan det spille ind? Jeg ammer ham ca. i 20 min de fleste gange og kun fra et bryst af gangen.

2.Skal jeg lave et ritual om putning om dagen? En sutteklud, den samme sang etc?

3. Han er ikke glad for ”bare” at ligge i barnevognen og kigge, hvilket jeg ellers synes kunne være dejligt for ham. Han sover og når han vågner så begynder han hurtigt at græde og vil op – synes jeg ser mange jævnaldrende børn, der godt bare kan lide at ligge og kigge – skal vi prøve at gøre barnevognen mere spændende for ham? (en uro, lade den være mere åben etc.).

Jeg beklager den lange mail. På forhånd tak for din hjælp.

Mange hilsner,

Den nybagte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to