Brev:
Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?
1. september 2024
Alder:
7 mdr.
Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?
Kære Helen
Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til bæresele/højstol/kravlegård.
Min søn fylder snart 7 mdr. og er meget aktiv. Han kryber meget hurtigt rundt, er så småt begyndt at kravle, sidder fint og rank selv og rejser sig op ad møbler osv. (tager også et par små skridt til siden, hvis han lige skal have fat i noget spændende). Jeg synes jo det er ret tidligt, men han har også tilbragt meget tid på maven. Han har aldrig sovet så meget om dagen, og han har været meget lidt i bæresele og autostol og den slags, fordi jeg har været meget hjemme med ham. Men nu kan jeg jo slet ikke få lavet noget, fordi jeg render rundt og forsøger at forhindre ham i at banke hovedet i gulvet eller vælte vores store planter :-D Han laver stort set ikke andet end at rejse sig op ad alting, fordi det jo bare er det, der er sjovt nu.
Mit spørgsmål er så om du vil anbefale os at få en kravlegård? Eller ville det være bedre blot at sætte ham i sin højstol med et stykke frugt mens han kan følge med i, hvad jeg går og laver?
Er naturligt også begyndt at have ham mere i bæresele, hvis jeg skal have ordnet vasketøj osv. Derudover er jeg begyndt at gå en daglig tur med ham i bæreselen på 1-1,5 time (for det mest 1 time), hvor han så godt kan sove 30-60 min. Er det for længe at sidde i bæresele hver dag? Han har problemer med spændinger i kroppen - både i ben, ryg, nakke og kæbe (han skal have klippet tungebånd om en måned), så tænker lidt, at det måske er godt nok for ham med en afslappet krop i bæreselen?
Han er meget svær at få til at sove andre steder fra vågen tilstand. Barnevognen lykkes kun indimellem, hvis jeg ammer ham indtil han sover og så lægger ham sovende i barnevognen. Men han sover stadig aldrig over 1,5 time om dagen. For det meste ca. 30-45 min.
Vi har desværre stadig ingen faste rutiner, fordi hans søvn varierer så meget. Også om natten. Sover meget uroligt og vil til brystet hele tiden. Derfor er det jo dejligt at have én ting, der for det meste fungerer om dagen (bæresele). Dog fungerer det ofte også, hvis jeg lader ham ligge og sove på mig efter amning. Selvom det jo ikke er vejen frem for at lære ham at sove alene. Men ender tit med det, da jeg så ved han får lidt søvn. Men det er en anden snak.
Så hvad synes du ift. kravlegård/højstol? Ift. kravlegård overvejer vi IDA-MARIE fra Hoppekids, og vores højstol er Stokke Nomi med baby-sæt og sele.
Og den daglige lur i bæreselen? Vi har Najell Original vol 2, hvis det har betydning.
På forhånd tak :-)
Med venlig hilsen
en (stadig) træt mor