Svar: Vågner fra lure hele tiden

31. august 2024

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig - og som jeg ser det, så er der flere ting, som kan spille ind hos jer:)

Du nævner, at din datter ofte sover stræk på 5-6 timer om natten, uden at vågne. Jeg læser dette som, at hun f.eks. sover 5-6 timer, får mælk og sover videre 5-6 timer. Det betyder, at hendes nattesøvn nogle gange varer op mod 11-12 timer. Sådan må hun naturligvis gerne sove - men det vil påvirke søvnen om dagen.

Du nævner, at hun om dagen ofte sover en længere lur på ca. 2 timer, hvilket ofte er hendes første lur. Resten af dagen powernapper hun mere eller mindre.

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 3 måneder er ca. 15 timer i døgnet. Det betyder, at hvis jeres datter f.eks. har sovet 11-12 timer om natten og 2 timer ved første lur, så har hun faktisk ikke mere end 1-2 timers søvn at gøre godt med resten af dagen - og derfor vil hendes lure blive meget korte. Forklaringen kan altså være et spørgsmål om matematik og søvnbehov:)

Der er i princippet ikke noget i vejen for, at jeres datter sover en lang nattesøvn og mange små lure dagen igennem - det afhænger dog af, hvordan hun virker. Som udgangspunkt er det rigtig godt, at hendes ene lur varer mindst 1.5 time, og det er tilfældet hos jer. Når hun sover så langt et søvnstræk, så er søvnen rigtig god for hende. Men, de korte lure kan også være helt okay, så længe hun vågner og er glad, smilende og virker til at have sovet nok. Vågner hun til gengæld grædende, og bliver hun meget hurtigt pylret, så kan det være en god idé at hjælpe hende med at sove lidt mere om dagen og lidt mindre om natten, så søvnebehovet blive lidt bedre fordelt.

Det kan derfor være en god idé at se lidt på hendes søvncyklusser. Det er helt normalt, at hun f.eks. kun sover mellem 20-40 minutter af gangen og derefter viser tegn på at ville vågne op. Og hvis hun vågner op efter en søvncyklus, kan det forsøges at hjælpe hende videre i søvnen med beroligende hænder, beroligende ord, måske en sut, putteklud, lidt trillen med barnevogn eller lignende - for på den måde at forsøge at holde hende sovende og dermed forlænge hendes lure.

Noget andet, som kan spille ind er hendes alder og udvikling. Hendes søvn begynder nu at ændre sig i sammensætning, så den indeholder flere stadier - og det er helt naturligt, at hun har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, og derfor vågner op. Hun er også så gammel nu, at hun er langt mere bevidst om sine omgivelser. Hun skelner mere og mere tydeligt mellem, om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor, far eller f.eks. en bedsteforældre. Og hun kan f.eks. også let lade sig forstyrre, når hun spiser, så hun slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, for atter at slippe og småpludre, die igen, og så kommer far måske ind i stuen, og det er sjovere at kikke efter ham.

Alt sammen er det med til at gøre, at hun kan begynde både at powernappe lidt for meget og også begynder at slatspise lidt for meget. Ud over, at hun sover korte lure hele dagen igennem, så nævner du blandt andet, at hun er begyndt at spise hyppigere om natten, og det kan godt være tegn på, at hun måske slatspiser lidt for meget om dagen lige nu. Det spiller naturligt også ind, at hun rent fysisk sandsynligvis er ved at være så stor, at hun har brug for at sætte din mælkeproduktion lidt op, og det gør hun netop ved at die hyppigere - og især die hyppigere om natten, da du producerer mere af det mælkestimulerende hormon der:)

De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen trives med 3 lure i døgnet, nogle børn dog 4 lure, hvis de sover meget kortvarigt. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme hende fra begge bryster mellem hver lur - både fordi det er med til at sætte din mælkeproduktion op, men også fordi det er med til at gøre, at hun måske kan sove lidt længere tid, hvis hun er ammet, som en fast del af sit putteritual.

Som udgangspunkt skal hun naturligvis puttes, når hun er træt og viser behov for at sove. Men, det er vigtigt at du ikke tolker alt som træthed. Du skriver, at du bruger hele dagen på at putte hende, uden at hun bliver puttet - og det er netop ofte dette, som sker, når man oplever, at ens baby ...

Annonce

... sover så korte lure.

Jeg vil anbefale, at du forsøger ikke at tolke hvert gab som træthed, men i stedet nogle gange ser hendes gab som behov for lidt ny stimuli og aktivitet. Spædbarnstiden er ved at være over, og hun er nu en aktiv lille baby. Derfor er det vigtigt at se hendes døgn inddelt i perioder, hvor hun er vågen, aktiv, pludrer og I leger - og så perioder, hvor hun skal have mælk og hjælpes til at falde i søvn.

Det er vigtigt, at I bruger hendes vågne perioder til masser af kropslig og mental stimulation, så hun er parat til at sove, når det er sovetid. Det er naturligt en balance, du skal finde - balancen mellem at aktivere hende nok til, at det er spændende at være vågen og så skærme og støtte hende i at skulle sove, når tiden er til det. Som regel vil hun være parat til at sove efter 2-3 timers vågenhed.

En måde at forlænge hendes vågenperiode på midt på dagen kan f.eks. være at lægge et bad ind mellem formiddagsluren og middagsluren. Hun skal efter badet frotteres godt med håndklædet, masseres med lidt creme osv. og så kan du amme hende og derefter putte hende fra dig. På den måde kan du hjælpe hende til en længere vågenperiode og samtidig ro i kroppen, når hun så skal sove - og forhåbentlig så sove en lidt længere middagslur også - men meget lang bliver den sandsynligvis ikke, hvis hun sover en lang nattesøvn:)

Omkring 4 måneders alderen vil mange børn begynde at have en rytme, hvor de går sent i seng til natten. Og hvis det lykkes for jer, at få jeres datter til f.eks. at sove en time til middag og ½ time senere på dagen, måske 2x ½ time, så vil hun måske begynde at gå lidt senere i seng om aftenen, og på den måde vil nattesøvnen naturligt blive afkortet og dagssøvnen forlænget. På den måde hænger det sammen:)

Det betyder også, at tiden derfor godt kan arbejde for jer, og hendes søvnrytme naturligt ændre sig i løbet af den næste måneds tid, netop fordi hun bliver ældre, og der hele tiden sker ændringer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du spørger, om du skal putte hende et andet sted end sofaen, og umiddelbart vil jeg anbefale, at du forsøger at putte hende i barnevognen til middagsluren. Det vil være rigtig godt at vænne hende til barnevognen, så hun kan sove i den, også når det bliver køligere i vejret, og så vil den rutine være med til at skabe genkendelighed og dermed tryghed - og igen ofte bedre søvn.

Du skriver, at hun lige nu ligger i sin lift og sover om dagen, og det lyder rigtig fint. Liften kender hun, og den kan med fordel bruges i barnevognen. Vær dog opmærksom på, at liften nok bør stilles på gulvet, hvis hun sover i den indenfor - så hun ikke kan trille ud af liften og ned på gulvet. Det er naturligvis vigtigt, at hun ikke kan komme til skade. Hun er så stor nu, at hun naturligt flytter på sig, og det er vigtigt, at hun sover et sikkert sted:)

Hvis hun er ved at være for stor til liften, så er det vigtigt, at du netop udnytter den nu og bruger den i overgangen for at vænne hende til barnevognen. Om en månedstid er det måske så køligt, at hun kan bruge en sovepose i barnevognen i stedet. I en sovepose vil hun føle sig svøbt og holdt, og det vil være dejligt for hende at kunne sove i en sådan efteråret og vinteren igennem - i sin barnevogn:)

Hvis du oplever, at hun har rigtigt svært ved at overgive sig til søvnen, så må du også meget gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen. Lade hende falde i søvn ved siden af dig og på den måde efterligne lidt aften og nat. Hvis hun vågner efter kort tid, så kan du ligge parat med brystet og kan være heldig på den måde at forhindre hendes opvågning og på denne måde også hjælpe hende til at sove en lidt længere lur. Det er også helt okay at gøre det på denne måde, fordi det kan hjælpe hende med at få ændret lidt på rytmen, så dagssøvnen begynder at fylde lidt mere og nattesøvnen lidt mindre:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre på vej :)

Jeg vil naturligvis også anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Søvn". I den kan du læse mere om søvnen netop i 3 måneders alderen, hvordan du i 6 månederes alderen skal vænne hende fra brystet om natten osv. osv. Det er en god idé at få fat i nyeste udgave fra 2020, 2. udgave er fra 2022. Der står "ny revideret udgave" på forsiden.

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

12. august 2024 | Sovevaner | 19 mdr.

Kun far kan putte - og det tager +1 time.

Hej Helen Vi skriver til dig da vi har udfordringer med putning til nat. Vi...

8. august 2024 | Sovevaner | 2 år, 8 mdr.

Svær putning til nat - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg skriver vedr. vores datter som nu er 2år og 8 måneder. Hun...

31. juli 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Dagsplan til min dreng på 10 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 10 måneder, og han skal starte i vuggestue...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine