Svar: Uro i kroppen - 2 år, 6 mdr.
31. august 2024
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det lyder som om, at jeres datter er en aktiv og energisk lille pige, hvilket er helt normalt for hendes alder. Børn på 2.5 år er ofte fyldt med energi, og de har svært ved at sidde stille i længere tid ad gangen. Jeg kan dog sagtens forstå din bekymring omkring at kunne slappe af og være rolig i bestemte situationer, og jeg tænker også, at der er flere ting, som du kan forsøge, for at se om det kan hjælpe lidt på hendes uro.
Det kan være en god idé at hjælpe hende med at være fysisk aktiv. Sørg for, at hun har mulighed for at brænde noget energi af i løbet af dagen - lege udenfor, løbe, hoppe, cykle osv. kan være aktiviteter, som hjælper hende med at "brænde" noget af energien af.
Sørg også for, at hun får alle sanser stimuleret. Det kan være leg med sand, vand eller forskellige tekstiler og struktur. Lege med sansestimulerende legetøj eller aktiviteter kan for nogle børn virke beroligende. Prøv derfor også at tage hende med i køkkenet, og lad hende skylle grøntsager, forme bolledej i hænderne, dufte og smage på maden undervejs osv.
Struktur i hverdagen kan også have en positiv effekt. Jo mere faste hendes rutiner er, altså jo mere fast spisetider, og tidspunkter for leg, aktivitet, søvn osv. ligger, jo mere kan det hjælpe hende med at finde ro. Hun ved, hvad der skal ske, og det kan være med til at gøre, at hun slapper mere af.
Det kan også være en god idé at forberede hende mentalt på overgange, f.eks. når I skal sidde stille og spise, eller hvis I skal et sted hen. Fortæl hende, hvad der skal ske og hvornår. Nogle børn har glæde af en timer, som tæller ned. Andre børn har glæde af piktogrammer, hvor billeder viser dem rækkefølgen af, hvad der f.eks. skal ske.
Helt lavpraktisk kan det også være en god idé med en pude, som kan give ro, når hun sidder med ved bordet. Man kan købe siddepuder, som er fyldt med luft eller gele, og som gør, at hun måske bedre kan sidde stille og koncentrere sig ved bordet.
Med hensyn til sut, så har du naturligvis ret i, at brugen af denne bør minimeres på grund af både sprog og tandstilling. I stedet vil det være en god idé, hvis I kan finde et alternativ som f.eks. en bamse, slaskedukke, en blød klud, en aflagt t-shirt af dine eller lignende, som hun måske kan finde tryghed i. Det er helt normalt, at børn i hendes alder har brug for en tryghedsgiver og f.eks. har brug for sutten, men stille og roligt vil det være rigtig godt at sætte noget andet i stedet. Det må gerne være noget, som hun kan bruge fremover - også hvis hun feks. skal passes ude, overnatte hos bedsteforældre eller lignende.
Du nævner, at hun har stramt læbebånd, og at du oplever, at hun ofte bare drikker sig mæt. Hendes madindtag kan naturligt også spille ind på hende uro og hendes overskud generelt. Det er vigtigt, at hun spiser varieret og spiser mad, som giver et stabilt blodsukker. Det betyder, at du bør undgå snacks med et højt sukkerindhold, fordi dette kan forsøge hendes uro. Prøv i stedet at tilbyde f.eks. banan, havregryn, fisk som laks og makrel, forskellige nødder og frø. Nogle børn finder også ro, hvis de f.eks. får lidt lun mælk om aftenen, eller en godnatgrød.
Det er ofte også en god idé at tilbyde hende små hyppige måltider i løbet af dagen, fordi det vil holde hendes energiniveau stabilt og gøre, at I netop undgår perioder med lavt blodsukker, som kan gøre hende mere urolig. På samme måde er det vigtigt, at I skaber en rolig og hyggelig atmosfære omkring måltiderne, da det vil hjælpe hende med at slappe mere af og fokusere på måltidet og det at spise:) Hvis du har mistanke om, at hendes læbebånd påvirker hendes evne ti lat spise, så kan det være en god idé at få en ny vurdering af tandlægen eller egen læge.
Du nævner, at hun altid sidder stille, hvis hun ser tv eller iPad, og selvom skærme kan få hende til at koble fra og finde ro, så kan det være en god idé at begrænse tiden foran skærmen, og se om I kan finde andre rolige aktiveteter, som ikke stimulerer hende for meget. Det kan være læsning i bøger, eller du kan måske fortælle hende historier og små eventyr, hvor hun selv er hovedperson og ved, at det er hende, historien drejer sig om. Når hun oplever, at historien handler om hende, så vil hun måske kunne ligge stille og lytte:)
Det kan også være leg med modellervoks, tegning og maling, som ofte virker beroligende og kan holde hende engageret i lidt længere tid. Byggelegetøj som f.eks. klodser eller andet konstruktionslegetøj kan også være et alternativ til skærm. Puslespil er en god idé.
Musik og sang er også rigtig godt. Musik kan have en beroligende effekt, og du kan også synge sange for hende og sammen med hende. F.eks. sange med fagter, hvor I bruger kroppen, imens I synger.
Sensoriske lege, som leg med vand eller sand, kan også ære godt. Nogle børn slapper også af, hvis man f.eks. puster sæbebobler eller blæser til en fjer eller måske små stykker papir, der ligger på bordet, hvor man skal få papiret flyttet fra den ene side til den anden af bordet.
Gåture i skoven eller ved stranden er også rigtig godt. I kan samle blade, små sten, muslingeskaller og lignende og kan naturligt observere ting, som I ser på vejen og tale om, hvad det er, I oplever. I kan kikke på skyer eller lytte til fuglene og andre lyde.
Til motorisk urolige børn kan massage også have en god effekt. En let massage af hænder, fødder, ryggen, benene osv. kan hjælpe hende med at slappe af. Brug gerne lidt massageolie eller lignende, så dine hænder glider lettere, og det er behageligt for hende.
Til sidst vil jeg også lige nævne, at meget urolige børn, som virker rastløse, og som f.eks har meget uro i benene, når de skal sove og om natten, nogle gange kan have glæde af magnesium. Du kan sikre hende tilstrækkelig magnesium via kosten, f.eks. via spinat og grønkål, nødder som mandler, solsikkefrø og græskarkerner - fuldkorn generelt. Fisk som laks og makrel er godt, banan og avokado er også godt. Derudover kan du naturligvis give hende en multivitamintablet, som indeholder hendes daglige d-vitamin, men som også indeholder magnesium.
For meget magnesium er naturligt ikke godt, og overdreven brug af magnesium kan have bivirkninger, men via en multivitamintablet får hun ikke for meget, og spiser hun varieret, så vil hun naturligt ofte være dækket rigtig fint ind den vej:) Du skriver også, at hun sover rigtig fint om dagen og også sover fin middagslur, selvom hun ikke sover tungt, så umiddelbart tænker jeg ikke, at forklaringen skal findes her. Det bør dog nævnes:)
Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske