Tvillinger snart 8 mdr.

26. august 2024

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen

Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver 8 mdr her d, 5 september.
Jeg er ikke ny mor, da jeg har to børn i forvejen, men jeg er fuldstændig på udebane, nu hvor jeg har fået to babyer på én gang.

Det hele sejler lidt, rytme, mad, søvn... dog ikke det generelle humør, hos babyerne i hvert fald:)

Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte.

Men tror jeg vil prøve at komme det igennem ved at forklare det i gennem deres "rytme".

Kl. 5 Vågner ( umuligt at få dem til at sove længere, de har ALTID afføring på dette tidspunkt eller før) - Det vil være fint hvis de bare kunne trække den til kl 5.30, det kan jeg godt leve med, alle mine børn er A mennesker, efter deres Far.. ikke mor:/

kl. 6.30 Morgenmad - kan ikke strække den længere. (Havregrød med frugtmos, vand af kop)

Kl. 7.45 formiddagslur - de er meget trætte her

og fra nu, er der intet forventeligt, så alt efter hvor meget sjov vi har haft om natten, vågner de mellem..

kl. 8.30-9.30 Vågner....Her vil jeg gerne give dem frugtmos og en bolle og vand. Men særligt min dreng bliver sur omkring dette, og han virker mere sulten og det skal gå hurtigere, så har prøvet at give ham grød også - det virker sådan ok ... men det går lidt udover frokosten?!?

De kan ikke så godt holde sig vågen mere end 2,5 time.

kl.11-12 frokost grønsagsmos og rugbrød med pikantost og vand - det sejler rimelig meget - generelt er jeg vildt dårlig til at ramme hvornår de er sultne

Propper dem herefter i barnevogn for at trække deres næste lur og går så en tur efterfølgende - det er primært for min skyld, så jeg ikke ender helt gak gak. Her sover min dreng oftest kun 40 min og jeg kan ikke få ham til at sove længere.

mel. kl 13-14 vågner de, eller jeg vækker min datter, fordi min søn vågner.

mel. kl 14-15 fuldkornsgrød og vand, kan gå både dårligt og godt

mel. kl 15-15.15 ...

Annonce

... ammes og puttes til lur sover en halv time ca.

16.30 aftensmad, grøntsagsmos eller vores mad, hvis jeg når at lave det færdigt.

kl 18. ammes går i nat
kl 19.30 min søn vil amme
kl.21.30 ammer begge
mel kl.23-24 ammer begge
kl. 2.30 ammer begge

- så starter der et cirkus og det er primært min datter, som vågner helt op, har nogen gange afføring, ellers så pludre hun bare og har det vidunderligt. Det har jeg ikke. Prøver at lade hende være, men ikke så længe, brormand sover ved siden af og skal nødigt vækkes. (Har prøvet at lægge dem på hver sin side af mig, men de finder størst tryghed ved at ligge ved siden af hinanden.)
Giver hende sut, hun spytter den ud. Ender med at svøbe hende i dynen og tager hende op til mig... virker ikke. Rejser mig op og går med hende, det virker for hende, men ikke for mig. Ja vi har SUPER dårlige søvnassociationer.
hun falder i søvn efter halvanden time. Andre nætter, kan det være min søn, som tager turen.

kl. 5 vågner min datter, eller min søn og den som sover videre bliver vækket.

(Jeg har brug for at de er synkroniseret, ellers så overlever jeg ikke, eller jo, bare ikke på en fed måde:).)

Det her er lidt et billede af hvordan det går, det kan selvfølgelig variere.

Men sikkert er at de vågner tidligt og går tidligt i seng. Det er ikke et problem, men kl 5 er liiidt for tidligt for mig. OG jeg gider ikke at amme om natten mere.

Min søn bliver vred ved mange måltider, har ikke regnet ud, hvad jeg gør galt. Rammer jeg hans sult for tidligt eller for sent, er det nederen mad.... aner det ikke.

Min søn sover primært 40 minutters lurer ... træls for min datter der sover fint om dagen, men jeg bliver nødt til at vække hende. Synes jeg har 60 tusinde spørgsmål, men kan næsten ikke selv finde rundt i dem.

Nå men held og lykke til dig, for at finde hoved og hale i det cirkus jeg har gang i.:)

Venligst AK:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder