Svar: Hjælp til at skifte rytme i flaske
25. august 2024
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar:)
Når børn får flaske, så har de ofte en rytme, hvor de får mælk, når de vågner af en længere lur eller tilbydes flasken midt imellem to lure - naturligvis afhængig af, hvor lange lure de tager. Derfor kræver det ofte lidt ekstra at få vendt rytmen, så flasken kommer til at ligge tættere på puttetidspunktet.
Det kan dog godt lade sig gøre, og det er generelt en god idé at forsøge en sådan rytme - men hvis det ikke lykkes nu, så er det dog helt okay. Ofte vil en sådan rytme komme helt af sig selv, når din datter bliver gammel nok til at spise skemad og mere rigtig mad. På dette tidspunkt, vil det ofte passe rigtig fint, hvis hun tilbydes mad, når hun vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes flasken, før hun skal sove. Så tiden arbejder derfor også for jer, og hun er stadig meget lille og ny:)
For at ændre rytmen, så flasken tilbydes tættere på hendes puttetidspunkter i løbet af dagen, så kan du forsøge følgende:
- Prøv gradvist at forlænge tiden mellem måltiderne. Hvis din datter lige nu får flasken midt mellem to lure, kan du forsøge at forlænge tiden mellem hvert måltid, så du udskyder mælkemåltidet med 5-10 minutter hver dag - og på den måde gradvist kommer tættere på puttetidspunktet. Du kan aflede hende med lidt leg, bleskift, tid på puslebordet eller lignende og på den måde få rykket spisetiderne lidt.
- Du kan også prøve at ændre på tidspunktet for lurene. Hvis du kan rykke luren lidt frem, så vil der naturligt blive kortere tid mellem, hvornår hun får sin flaske, og hvornår hun puttes. Det kommer naturligt lidt an på, hvordan hun sover, og hvordan du oplever at finde det rette puttetidspunkt, men nogle gange kan det gøre en forskel at putte hende f.eks. 20 minutter tidligere, end du måske lige havde regnet med.
- Du kan også tilbyde hende en lidt mindre mængde mælk i flasken tidligere, og så lade hende drikke en lidt større mængde mælk, før hun puttes. Jf mit tidligere svar, hvor jeg tænker, at hun måske har silent reflkus og derfor kan have glæde af at spise lidt mindre og hyppigere måltider, så kan netop denne løsning måske være en rigtig god løsning for jer:).
- Hvis hun er vant til at spise to flasker mellem hver lur, så kan man også nogle gange gradvist bytte rundt på disse flasker, så hun spiser mindre i første flaske og mere i flaske nummer to. Det vil sige, at man gradvist skruer ned i mængden i flaske nummer et og øger mængden i flaske nummer to, og på den måde kan hun måske gradvist vænnes til at kunne nøjes med den lidt større flaske, før hun puttes.
Du skal naturligvis lægge mærke til din datter og hendes signaler og forsøge at tilpasse rytmen efter, hvad hun virker til at trives bedst med. Det kan sagtens tænkes, at hun selv vil begynde at vise tegn på sult tættere på puttetidspunktet, når du begynder at ændre på spiserytmen, altså hvornår du tilbyder hende mælk, eller hvis du f.eks. skruer lidt ned for mængden i første flaske. Det er naturligt vigtigt at være fleksibel og følge hendes behov, og det vil ofte også tage lidt tid at ændre en rytme - men du kan som sagt sagtens forsøge. Og lykkes det ikke, så arbejder tiden naturligt for jer, hun er stadig et spædbarn, som endnu ikke kan forventes at have særlig meget rytme, det kommer:)
Jeg håber, at ovenstående hjælper dig lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske