Svar: Hjælp til at skifte rytme i flaske

25. august 2024

Alder:
1 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar:)

Når børn får flaske, så har de ofte en rytme, hvor de får mælk, når de vågner af en længere lur eller tilbydes flasken midt imellem to lure - naturligvis afhængig af, hvor lange lure de tager. Derfor kræver det ofte lidt ekstra at få vendt rytmen, så flasken kommer til at ligge tættere på puttetidspunktet.

Det kan dog godt lade sig gøre, og det er generelt en god idé at forsøge en sådan rytme - men hvis det ikke lykkes nu, så er det dog helt okay. Ofte vil en sådan rytme komme helt af sig selv, når din datter bliver gammel nok til at spise skemad og mere rigtig mad. På dette tidspunkt, vil det ofte passe rigtig fint, hvis hun tilbydes mad, når hun vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes flasken, før hun skal sove. Så tiden arbejder derfor også for jer, og hun er stadig meget lille og ny:)

For at ændre rytmen, så flasken tilbydes tættere på hendes puttetidspunkter i løbet af dagen, så kan du forsøge følgende:

- Prøv gradvist at forlænge tiden mellem måltiderne. Hvis din datter lige nu får flasken midt mellem to lure, kan du forsøge at forlænge tiden mellem hvert måltid, så du udskyder mælkemåltidet med 5-10 minutter hver dag - og på den måde gradvist kommer tættere på puttetidspunktet. Du kan aflede hende med lidt leg, bleskift, tid på puslebordet eller lignende og på den måde få rykket spisetiderne lidt.

- Du kan også prøve at ændre på tidspunktet for lurene. Hvis du kan rykke luren lidt frem, så vil der naturligt blive kortere tid mellem, hvornår hun får sin flaske, og hvornår hun puttes. Det kommer naturligt lidt an på, hvordan hun sover, og hvordan du oplever at finde ...

Annonce

... det rette puttetidspunkt, men nogle gange kan det gøre en forskel at putte hende f.eks. 20 minutter tidligere, end du måske lige havde regnet med.

- Du kan også tilbyde hende en lidt mindre mængde mælk i flasken tidligere, og så lade hende drikke en lidt større mængde mælk, før hun puttes. Jf mit tidligere svar, hvor jeg tænker, at hun måske har silent reflkus og derfor kan have glæde af at spise lidt mindre og hyppigere måltider, så kan netop denne løsning måske være en rigtig god løsning for jer:).

- Hvis hun er vant til at spise to flasker mellem hver lur, så kan man også nogle gange gradvist bytte rundt på disse flasker, så hun spiser mindre i første flaske og mere i flaske nummer to. Det vil sige, at man gradvist skruer ned i mængden i flaske nummer et og øger mængden i flaske nummer to, og på den måde kan hun måske gradvist vænnes til at kunne nøjes med den lidt større flaske, før hun puttes.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skal naturligvis lægge mærke til din datter og hendes signaler og forsøge at tilpasse rytmen efter, hvad hun virker til at trives bedst med. Det kan sagtens tænkes, at hun selv vil begynde at vise tegn på sult tættere på puttetidspunktet, når du begynder at ændre på spiserytmen, altså hvornår du tilbyder hende mælk, eller hvis du f.eks. skruer lidt ned for mængden i første flaske. Det er naturligt vigtigt at være fleksibel og følge hendes behov, og det vil ofte også tage lidt tid at ændre en rytme - men du kan som sagt sagtens forsøge. Og lykkes det ikke, så arbejder tiden naturligt for jer, hun er stadig et spædbarn, som endnu ikke kan forventes at have særlig meget rytme, det kommer:)

Jeg håber, at ovenstående hjælper dig lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

6. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Rugbrød - hvordan?

Hej Helen Min dreng er 6 måneder gammel og godt i gang med maden. Han...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!