Svar: Ufordøjet mad i afføringen
25. august 2024
Alder:
8 mdr.
Kære Mor B
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er helt almindeligt, at man kan se ufordøjet mad i små børns afføring. Det skyldes især, at din drengs fordøjelsessystem stadig er under udvikling og derfor ikke fuldt ud i stand til at nedbryde al den mad, som han spiser. Han producerer ikke tilstrækkelige mængder af de enzymer, som er nødvendige for at kunne fordøje visse fødevarer, men det kommer han stille og roligt til:)
Især i begyndelsen, hvor man introducerer barnet for fast føde, så vil man opleve, at maden kan være lidt svær at fordøje. Især fødevarer, der er rige på fibre, kan være svære for babyer at fordøje - det gælder f.eks. gulerødder og majs eller ærter. Men også hele kerner kan være problematiske - derfor anbefales det, at man f.eks. giver små børn brød uden synlige hele kerner.
Det samme kan også ske med f.eks. skind fra frugter og grøntsager - derfor er det generelt en god idé at fjerne skind fra mad - også for at sikre, at maden ikke sætter sig fast i halsen. En af grundende til at maden kommer igennem systemet ufordøjet er ofte også, at barnet endnu ikke kan tygge maden tilstrækkeligt. Det er svært at bearbejde maden tilstrækkeligt i munden, før barnet synker maden.
Når du laver mad til din dreng, så er det en god idé at gøre den så let fordøjelig som muligt. Det er stadig en god idé at servere grød eller grøntsagsmos, og det vil ofte også være godt, hvis du kan mose grøntsager, frugt og bær med f.eks. en gaffel. I takt med at han bliver ældre, så kan maden gøres grovere og få mere bid.
Når du giver ham brødhapsere, kogt pasta, grøntsager og lignende, så sørg for, at det ikke er for "tørt". Brug smørbart pålæg, lav lidt smørsovs eller grøntsagssovs, som du kan hælde på maden, så bliver den lettere at tygge og også fordøje i maven.
Kogning og dampning gør maden blød og lettere at fordøje. Bag grøntsager og lignende i ovnen, det kan give en lidt sødere smag og kan gøre maden lettere fordøjelig. Vær opmærksom på. at han ikke må få rå gulerod. Gulerødder skal koges, dampes eller bages i ovnen.
Du kan også sautere grøntsager på en pande f.eks. i en lille smule olie, det kan også gøre grøntsagerne blødere og lettere fordøjelige, og så kan brugen af forskellige olier tilføre lidt sunde fedtstoffer. Du kan f.eks. bruge olivenolie eller rapsolie, og det kan anbefales at vælge koldpressede olier, som indeholder flere naturlige næringsstoffer.Sørg også foro ikke at bruge for høj varme, når du tilbereder mad til din dreng.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din drengs afføring, når du skifter ham. Du skal lægge mærke til, om han får diarré eller meget løs afføring - det kan også være tegn på, at han ikke optager næringsstofferne ordentligt. Der må heller ikke være blod i afføringen, og han må ikke have forstoppelse eller virke til at være utilpas i maven eller have smerter, når han skal af med sin afføring. Derudover er det vigtigt, at han tager på, som man vil forvente - en dårlig vægtøgning kan også være tegn på, at han ikke optager næringsstofferne ordenligt. Oplever du nogle af disse symptomer, er det en god idé at kontakte jeres læge.
Det er vigtigt også at nævne, at selvom noget af maden passerer ufordøjet igennem din drengs fordøjelsessystem, så betyder det ikke, at han ikke optager næring fra maden - maden kan stadig blive delvist fordøjet og næringsstofferne absorberet, selvom noget af maden ser ufordøjet ud. Men, hvis du ser store mængder af ufordøjet mad, så skal du naturligt være ekstra opmærksom.:)
Fortsæt med at give din dreng varierede fødevarer og lad ham endelig spise med af familiemaden. Jo mere varieret mad du giver ham, jo bredere en vifte af forskellige næringsstoffer vil han naturligt få:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske