Svar: Ufordøjet mad i afføringen

25. august 2024

Alder:
8 mdr.

Kære Mor B

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er helt almindeligt, at man kan se ufordøjet mad i små børns afføring. Det skyldes især, at din drengs fordøjelsessystem stadig er under udvikling og derfor ikke fuldt ud i stand til at nedbryde al den mad, som han spiser. Han producerer ikke tilstrækkelige mængder af de enzymer, som er nødvendige for at kunne fordøje visse fødevarer, men det kommer han stille og roligt til:)

Især i begyndelsen, hvor man introducerer barnet for fast føde, så vil man opleve, at maden kan være lidt svær at fordøje. Især fødevarer, der er rige på fibre, kan være svære for babyer at fordøje - det gælder f.eks. gulerødder og majs eller ærter. Men også hele kerner kan være problematiske - derfor anbefales det, at man f.eks. giver små børn brød uden synlige hele kerner.

Det samme kan også ske med f.eks. skind fra frugter og grøntsager - derfor er det generelt en god idé at fjerne skind fra mad - også for at sikre, at maden ikke sætter sig fast i halsen. En af grundende til at maden kommer igennem systemet ufordøjet er ofte også, at barnet endnu ikke kan tygge maden tilstrækkeligt. Det er svært at bearbejde maden tilstrækkeligt i munden, før barnet synker maden.

Når du laver mad til din dreng, så er det en god idé at gøre den så let fordøjelig som muligt. Det er stadig en god idé at servere grød eller grøntsagsmos, og det vil ofte også være godt, hvis du kan mose grøntsager, frugt og bær med f.eks. en gaffel. I takt med at han bliver ældre, så kan maden gøres grovere og få mere bid.

Når du giver ham brødhapsere, kogt pasta, grøntsager og lignende, så sørg for, at det ikke er for "tørt". Brug smørbart pålæg, lav lidt smørsovs eller grøntsagssovs, som du kan hælde på maden, så bliver den lettere at tygge og også fordøje i maven.

Kogning og dampning gør maden blød og lettere at fordøje. Bag grøntsager og lignende i ovnen, det kan give en ...

Annonce

... lidt sødere smag og kan gøre maden lettere fordøjelig. Vær opmærksom på. at han ikke må få rå gulerod. Gulerødder skal koges, dampes eller bages i ovnen.

Du kan også sautere grøntsager på en pande f.eks. i en lille smule olie, det kan også gøre grøntsagerne blødere og lettere fordøjelige, og så kan brugen af forskellige olier tilføre lidt sunde fedtstoffer. Du kan f.eks. bruge olivenolie eller rapsolie, og det kan anbefales at vælge koldpressede olier, som indeholder flere naturlige næringsstoffer.Sørg også foro ikke at bruge for høj varme, når du tilbereder mad til din dreng.

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din drengs afføring, når du skifter ham. Du skal lægge mærke til, om han får diarré eller meget løs afføring - det kan også være tegn på, at han ikke optager næringsstofferne ordentligt. Der må heller ikke være blod i afføringen, og han må ikke have forstoppelse eller virke til at være utilpas i maven eller have smerter, når han skal af med sin afføring. Derudover er det vigtigt, at han tager på, som man vil forvente - en dårlig vægtøgning kan også være tegn på, at han ikke optager næringsstofferne ordenligt. Oplever du nogle af disse symptomer, er det en god idé at kontakte jeres læge.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er vigtigt også at nævne, at selvom noget af maden passerer ufordøjet igennem din drengs fordøjelsessystem, så betyder det ikke, at han ikke optager næring fra maden - maden kan stadig blive delvist fordøjet og næringsstofferne absorberet, selvom noget af maden ser ufordøjet ud. Men, hvis du ser store mængder af ufordøjet mad, så skal du naturligt være ekstra opmærksom.:)

Fortsæt med at give din dreng varierede fødevarer og lad ham endelig spise med af familiemaden. Jo mere varieret mad du giver ham, jo bredere en vifte af forskellige næringsstoffer vil han naturligt få:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

6. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Rugbrød - hvordan?

Hej Helen Min dreng er 6 måneder gammel og godt i gang med maden. Han...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor