Svar: Vil kun sove lur i vikle

23. august 2024

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :)

Det lyder som om, at I har haft en rigtig fin og god start, men også som om, at der de sidste uger har været lidt udfordringer. Det er rigtig godt, at du har fået hende tjekket af sundhedsplejersken og kiropraktor - da det du beskriver godt kunne lyde som om, at hun måske havde nogle låsninger eller lignende. Derfor har du reageret helt rigtigt, og kiropraktoren har løsnet det, som skulle løsnes og sagt, at alt er, som det skal være. Så hvad drejer det sig så om...

Jeg tænker, at der er lidt forskelige ting, som kan spille ind, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig/jer. Jeg vil prøve at knytte lidt kommentarer og svare på dine spørgsmål i den rækkefølge, som de stilles:)

1) Hvorfor vil hun sove i sin seng om natten, men ikke om dagen?

Det er helt almindeligt, at små børn har lidt forskellig adfærd i forhold til deres dagssøvn og nattesøvn. Det kan f.eks. handle om, at der om dagen sker flere ting, og jeres datter har naturligt en alder nu, hvor hun gradvist bliver mere og mere bevidst om sin omverden. Hun påvirkes mere af alt det, som sker omkring jer, får langt flere stimuli osv. og det kan gøre hende mere urolig. Det kan derfor også forklare, hvorfor hun kan have et større behov for tryghed og nærhed og dermed falder mere til ro i viklen, end når hun ligger for sig selv. Om natten er der stille, mørkt og ingen stimuli på samme måde, så her har hun lettere ved at koble fra, fine roen, falde i søvn og sove mere sammenhængende.

Derudover så har helt små børn en søvncyklus, der ofte varer mellem 20-45 minutter. Og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, hvorfor de vågner op. Jeres datter er så lille, at hun veksler mellem to søvnstadier - hun sover aktiv søvn og dyb søvn. Først når hun er 3-4 måneder gammel begynder dette gradvist at ændre sig.

Om natten kan hun have lettere ved at komme fra et søvnstadie til et andet uden at vågne helt op - fordi der er mere ro omkring jer, mørke osv. Hvor hun om dagen naturligt lettere bliver vækket. Og så kan hun, som du også selv er inde på, naturligt sove mere om natten, fordi hun der er lidt udmattet efter en længere og måske mere grædende vågenperiode i løbet af dagen og aftenen.

2) Hvorfor vågner hun altid med gråd, uanset hvor lang luren har været og umiddelbart ikke er sulten?

Skiftet mellem aktiv søvn og dyb søvn er svær for nogle børn, og nogle børn vågner og græder, fordi de vågner direkte op af den dybe søvn. Vi vågner normalt mest roligt op, hvis vi går fra let søvn til vågen og ikke fra dyb søvn til vågen. Det er ikke farligt at vågne op fra den dybe søvn, men det kan være forvirrende eller ubehageligt for jeres datter. Ofte vil hun stadig være træt og have behov for at sove videre, men det er rigtig svært for hende og for at kunne dette, så har hun brug for lidt ekstra tryghed - og dermed viklen.

På et tidspunkt vokser hun fra at vågne op med gråd - søvnen og søvnens sammensætning ændrer sig hele tiden, og derfor er det ofte ikke noget, som varer ved. Det bedste du kan gøre er at berolige og betrygge, netop lade hende mærke, at hun kan være helt rolig og tryg, at du passer på hende. Du må gerne sige lidt beroligende ord, bruge nogle bestemte kærtegn, putte hende med f.eks. en sut og en klud, som måske kan hjælpe hende tilbage i søvnen igen. Nogle gange kan det - præcis som du har forsøgt - være en god idé at stå i nærheden, så du med det samme kan lægge et par beroligende hænder på hende, vugge eller trille hende lidt og på den måde få hende lullet videre i søvnen, hvor hun er, og uden at hun behøver komme op i viklen. Andre gange har hun bare brug for sat komme op, og det er okay:)

Når man har et barn, som vågner med gråd, så skal man naturligvis altid sikre sig, at det ikke skyldes smerter eller fysisk ubehag. Det er derfor rigtig fint, at sundhedsplejersken har sendt jer til kiropraktor. Man kan naturligvis også overveje om hun kan have ondt i ørerne eller andet - men med den alder hun har, tænker jeg ikke, at dette er den umiddelbare forklaring. En forklaring kunne dog være, at hun have problemer med luft i maven eller refluks, og det kunne være relateret til det besvær, som du har bemærket under hendes måltider. Det vil jeg komme ind på lidt længere nede jf. punkt 4:)

3) Har hendes lille krop godt af at sove alle lure i en vikle?

Hvis viklen bruges korrekt, og jeres datter sidder i en ergonomisk korrekt position, hvor hun har støtte til sin ryg, nakke og hofter, og hvor hun har frie luftveje, så er det generelt ikke skadeligt for hende at sove i viklen. Rigtig mange børn har brug for den tryghed og nærhed, som det giver at være tæt på deres forældre, så du/I må meget gerne bruge viklen i løbet af dagen, hvis det kan hjælpe til ro og bedre søvn.

Det er dog vigtigt, at du/I er opmærksomme ...

Annonce

... på at stimulere hende godt motorisk og hjælper hende med at være aktiv og bruge sig selv og sin krop, når hun er vågen. Bevægelse og bevægelege er vigtigt for hende motoriske udvikling. Det er, som med alt mulig andet, vigtigt at finde balancen mellem at bære sit barn tæt og også stimulere barnet motorisk.

4) Der er klikkende lyd og hun sluger luft, når hun spiser

Det tyder på, at hun ikke har et helt rigtigt vakuum omkring flaskesutten, og det kan gøre, at hun sluger for meget luft, hvilket kan give hende luft i maven - og dermed urolig søvn, samt opvågning, fordi hun f.eks. skal af med en bøvs.

Det er godt, at I har forsøgt med lidt forskellige flaskesutter, men det kan være værd at forsøge med yderligere variationer. Prøv f.eks. flaskesutter med langsommere eller hurtigere gennemstrømning, prøv med naturgummi/latexsutter i stedet for silikone, eller omvendt. Tjek også de nuværende flaskesutter, og hvor hurtigt mælken løber igennem dem. Drypper det med mælk fra sutten, når I vender flasken på hovedet? Mælken skal løbe/dryppe langsomt ud, hvis der ikke drypper mælk, er det et problem. Hvis mælken løber hurtigt ud, er det også et problem:)

Er flaskesutten blød og fleksibel, så hun kan arbejde med den i munden. Passer størrelsen af flaskesutten til hendes mund, eller er en anden størrelse nødvendig, for at hun bedre kan holde vakuum. Kommer der mange luftbobler i flasken, når hun spiser? Det kan være tegn på, at hun sluger en del luft og være tegn på, at flaskesutten ikke passer helt korrekt, eller at hun måske skal have en flaskesut med en bedre eller anden type ventil.

Nogle babyer har det man kalder for silent refluks. Refluks betyder tilbageløb af mælk, også kendt som sure opstød, og børn med refluks gylper ofte en del. Men, børn med silent refluks gylper faktisk ikke ret meget - i stedet har de nogle andre symptomer:

- Utrøstelig gråd. De kan være rigtigt kede af det, især under og efter måltider.

- De vågner op med gråd - når de har sovet kortvarigt, så vågner de op, grædende og urolige.

- De har hyppige synkebevægelser, som om at de igen og igen forsøge at synke mælken, så man kan fornemme, at de ofte har noget i halsen eller svælget, som de forsøger at synke.

- De ligger ofte med hovedet bagover under måltider, eller når de f.eks. sover. Det er et forsøg på at lindre ubehaget af mælk/mavesyre i spiserøret og svælget.

- De kan efter lidt tid begynde at hoste mere, eller de begynder at lyde hæse, når de f.eks. pludrer, da mavesyre kan irritere deres strube.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- De har svært ved at sove, fordi refluks bliver værre, når barnet ligger ned. Derfor kan det hjælpe f.eks. at sidde i en vikle, hvor hun netop sidder i stedet for at ligge.

- De kan i alvorlige tilfælde have problemer med at tage nok på, fordi de undgår at spise eller spiser mindre på grund af det ubehag, som spisningen giver dem.

Hvis du/I kikker på disse symptomer, så tænker jeg faktisk, at der er flere af disse ting, som godt kunne passe på jeres datter. Jeg kan naturligvis ikke stille diagnoser, men jeg tænker, at silent refluks kunne være en overvejelse værd hos jer - ud fra det du fortæller omkring jeres lille pige :) Der er naturligt også lidt forskellige ting, som I kan forsøge for at hjælpe hende:

- Tilbyd hende lidt hyppigere og mindre måltider, da det reducerer mængden af mælk og maveindhold. På den måde vil der være mindre tilbageløb til spiserøret.

- Hold hende oprejst efter måltiderne, gerne i 15-20 minutter, fordi I på den måde kan reducere risikoen for tilbageløb og dermed refluks.

- Brug fortykkelsesmiddel i hendes modermælkserstatning. Det kan I købe på apoteket. I skal dog være opmærksomme på, at det ofte vil kræve en flaskesut med større huller.

I kan også købe NAN EXPERTPRO A.R, som er en specialerstatning mod refluks. Den virker ved at være tynd i flasken og blive tykkere i maven, så tilbageløb mindskes. Derudover indeholder den delvist hydrolyserede proteiner og probiotika, som begge skulle kunne hjælpe maven med at tømme sig ubesværet.

- Det er også en god idé at elevere hendes hovedgærde, hvor hun sover, så tilbageløb af mælk og mavesyre nedsættes. Hun må ikke sove med hovedpude, men I kan lægge en lille pude eller et sammerullet håndklæde eller lignende ind under hendes madras i hovedenden - både i lift, tremmeseng osv. så hun stadig ligger plant, men så hun ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen.

- Sidst men ikke mindst vil det være en rigtig god idé, at I taler med jeres læge om, hvorvidt hendes gråd og uro kan skyldes silent refluks, og det er også muligt at behandle med medicin, hvis det skønnes nødvendigt.

Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på ve. Det er rigtig godt, at du skriver, og forhåbenligt har jeg kunne give lidt ro med på vejen:)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder