Svar: For hurtig motorisk

22. august 2024

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter :)

Det lyder som om, at din datters motoriske udvikling går rigtig godt! Børn er forskellige og udvikler sig naturligt i forskelligt tempo, og det er ikke udsædvanligt, at nogle børn er hurtigere på visse områder end andre - f.eks. motorisk. Det du beskriver lyder super fint og ikke noget, der som udgangspunkt behøver give bekymring:)

De fleste børn begynder at trille, når de er mellem 4-6 måneder gamle, kravler i 7-10 månedersalderen og rejser sig op omkring 9-12 måneder. Nogle børn springer endda kravlestadiet over og begynder med det samme at rejse sig og gå. Der er naturligt tale om gennemsnit, så nogle børn er lidt hurtigere og andre lidt senere, hvilket er helt okay.
Så selvom din datter er lidt hurtig motorisk i forhold til gennemsnittet, så lyder hendes udvikling stadig til at være inden for de normale vide rammer - og som sagt rigtig god.

Du spørger, hvad du skal være opmærksom på, og her tænker jeg, at du skal sikre, at jeres hjem er børnesikret. Du skal fjerne skarpe hjørner og sørge for at møbler osv. er stabile og ikke kan vælte, hvis hun trækker sig op ved dem. Du kan også fjerne ting fra hylder osv. som hun kan rejse sig og få fat i, hvis det er noget, som kan vælte ned over hende, eller som hun f.eks. kan komme i munden, slå i stykker eller lignende.

Når man har et motorisk fremmeligt barn, så kan man godt blive bekymret for, om udviklingen vil lægge et for stort pres på hendes muskler og led. Der er dog ikke noget som tyder på, at det skulle være tilfældet - du beskriver jo en pige, der selv udfører alle sine bevægelser, og hun følger det, som kroppen tilbyder - hun ...

Annonce

... er glad, smilende, tilfreds og viser ingen tegn på ubehag eller andet. Hun er bare hurtig til at bruge sin krop og har hurtigt knækket koden til at komme omkring.

Det lyder som om, at du endelig skal opmuntre hende til at udforske sin omverden og bruge sig selv og sin krop. Du skal naturligvis støtte hende, hvis hun har brug for din hjælp f.eks. med at finde balancen, så hun ikke pludselig falder bagover og f.eks. slår sit baghoved. Hun har naturligt ingen farefornemmelse og kan derfor godt komme til skade, hun ved ikke, at hun kan falde og slå sig. Det er derfor også rigtig godt, at I har en foldemadras, hvor hun netop kan udfolde sig motorisk uden at slå sig. Det er vigtigt at sikre sig, at hun netop har sikre områder, hvor hun kan øve sig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Lad hende udvikle sig i sit eget tempo. Du skal ikke holde hende tilbage, men du skal naturligvis heller ikke presse hende. Hun skal nok lære at gå, når hun er klar til det. Giv hende masser af ros og opmuntring, når hun prøver nye ting.

Og så skal du naturligvis også vide, at når hun er så motorisk aktiv som hun er, så kan det nogle gange give lidt ekstra urolig søvn. Det kan være svært for hende at slippe dagens oplevelser, koble fra og finde ro. Hun kan godt have en masse motorisk uro i kroppen, som gør det svært for hende at ligge stille, og hun kan også have en del ekstra drømmeaktivitet og mental uro, fordi kroppen på visse måder er så langt fremme i forhold til, hvor hun måske er mentalt. Det kan nogle gange virke som om, at hovedet ikke rigtigt kan følge med kroppen. Men igen - det er helt okay, og helt naturligt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

29. maj 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen, Så er det os igen 😅 Vi har jo en dejlig dreng på 2 år...

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor