Svar: Salt i mad til børn

22. august 2024

Alder:
8 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for dit spørgsmål omkring salt til børn, som jeg naturligvis gerne vil svare på.

Små børn skal som udgangspunkt ikke have for meget salt, fordi deres nyrer ikke kan udskille salten, og fordi de ikke skal vænnes til den salte smag. Derfor anbefales det, at vi ikke tilsætter salt til barnets mad.

Når barnet omkring 8-9 måneders alderen ofte begynder at spise mere og mere af familiens mad, så er det vigtigt, at vi generelt sparer på saltet, netop for at holde saltindtaget nede - det er vigtigt både for barnet og os voksne. Det betyder dog ikke, at man ikke kan bruge salt i madlavningen - hvis du koger grøntsager og kartofler, så kan du koge dem i letsaltet vand, og du kan også godt bruge saltet smør i grød og mos. Men, hvis I salter meget, så vil det være en god idé at bruge bordsalt, så der ikke kommer ekstra salt i barnets portion.

Fødevarestyrelsen anbefaling lyder:

- For børn under 2 år bør indtagelsen af salt ikke overstige 0,5 gram pr MJ (megajoule).

- Børn mellem 12-23 måneder bør ikke få mere end 2,1 gram salt pr dag (0,8 g natrium). Det svarer til ca. ½ teskefuld groft salt og 1/3 teskefuld fint salt.

- Børn mellem 2-10 år bør ikke få mere end 3-4 gram salt pr. dag.

Du skriver, at en af familierne bager selv, for at undgå salt i bagværk - jeg vil lige nævne, at hvis de i stedet bruger bagepulver eller natron, så kan dette ikke anbefales. Mange børnefamilier laver grøntsagsmuffins, sunde vafler, grødkugler, pandekager og lignende til deres børn - som ofte indeholder bagepulver. Det bør dog laves uden bagepulver, og Fødevarestyrelsens anbefaling er, at man ikke giver mere end et måltid dagligt, som indeholder bagepulver, da det indeholder en stor koncentration af natrium (salt).

Vores saltindtag kommer ofte via brød, kød og ...

Annonce

... kødprodukter, herunder kødpålæg, men også f.eks. fra ost og forskellige færdigretter. Derfor kan det være en god idé f.eks. at lave pålæg selv, eller f.eks. bruge rester fra aftensmaden som pålæg. Man kan også bage selv, men lidt salt i brød vil ofte være nødvendigt, for at det kan hæve og bliver luftigt - også selvom man bager med f.eks. surdej, vil lidt salt ofte være nødvendigt.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi ser efter Nøglehullet, når vi handler. Nøglehulsmærket sikrer, at den pågældende fødevare indeholder en mindre mængde salt.

Så - hvad er balancen.. Jeg tænker, at det er super godt, at du lader din datter smage af din mad, og den mad som jeres familie spiser. Det er vigtigt for hendes spiseoplevelse og glæde ved mad, at hun oplever at spise det samme, som I andre.

I grød og mos kan du bruge både saltet og usaltet smør - og generelt er det en god idé også at variere med f.eks. olie af forskellige slags. Vegetabilsk fedt er at foretrække, og olie er normalt rene fedtstoffer, hvor mængden af salt er ubetydelig.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Lidt salt i bagværk kan være nødvendigt og er at foretrække fremfor f.eks. bagepulver. Til børn kan salt/bagepulver i f.eks. pandekager, vafler, grøntsagsmuffins og lignende helt undværes.

Hvis I f.eks. skal have kartoffelmos, så kan du med fordel tage kartofler fra til din drengs mos, før du evt. tilsætter ekstra salt. Lidt salt i kogevandet er dog okay. Laver du en pasta med kødsovs, frikadeller eller lignende til hele familien - så vil der naturligt kunne være salt og andre krydderier i kødsovsen og farsen, og det må han gerne få. Laver du derimod nogle kødboller kun til din dreng, som du har liggende i fryseren, så ville jeg lave dem uden salt.

Jeg håber, at dette giver lidt mere klarhed over salt til børn og anbefalinger :)

Fortsat god appetit! Og hilsen til alle i forældregruppen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

6. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Rugbrød - hvordan?

Hej Helen Min dreng er 6 måneder gammel og godt i gang med maden. Han...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39