Svar: Salt i mad til børn
22. august 2024
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for dit spørgsmål omkring salt til børn, som jeg naturligvis gerne vil svare på.
Små børn skal som udgangspunkt ikke have for meget salt, fordi deres nyrer ikke kan udskille salten, og fordi de ikke skal vænnes til den salte smag. Derfor anbefales det, at vi ikke tilsætter salt til barnets mad.
Når barnet omkring 8-9 måneders alderen ofte begynder at spise mere og mere af familiens mad, så er det vigtigt, at vi generelt sparer på saltet, netop for at holde saltindtaget nede - det er vigtigt både for barnet og os voksne. Det betyder dog ikke, at man ikke kan bruge salt i madlavningen - hvis du koger grøntsager og kartofler, så kan du koge dem i letsaltet vand, og du kan også godt bruge saltet smør i grød og mos. Men, hvis I salter meget, så vil det være en god idé at bruge bordsalt, så der ikke kommer ekstra salt i barnets portion.
Fødevarestyrelsen anbefaling lyder:
- For børn under 2 år bør indtagelsen af salt ikke overstige 0,5 gram pr MJ (megajoule).
- Børn mellem 12-23 måneder bør ikke få mere end 2,1 gram salt pr dag (0,8 g natrium). Det svarer til ca. ½ teskefuld groft salt og 1/3 teskefuld fint salt.
- Børn mellem 2-10 år bør ikke få mere end 3-4 gram salt pr. dag.
Du skriver, at en af familierne bager selv, for at undgå salt i bagværk - jeg vil lige nævne, at hvis de i stedet bruger bagepulver eller natron, så kan dette ikke anbefales. Mange børnefamilier laver grøntsagsmuffins, sunde vafler, grødkugler, pandekager og lignende til deres børn - som ofte indeholder bagepulver. Det bør dog laves uden bagepulver, og Fødevarestyrelsens anbefaling er, at man ikke giver mere end et måltid dagligt, som indeholder bagepulver, da det indeholder en stor koncentration af natrium (salt).
Vores saltindtag kommer ofte via brød, kød og kødprodukter, herunder kødpålæg, men også f.eks. fra ost og forskellige færdigretter. Derfor kan det være en god idé f.eks. at lave pålæg selv, eller f.eks. bruge rester fra aftensmaden som pålæg. Man kan også bage selv, men lidt salt i brød vil ofte være nødvendigt, for at det kan hæve og bliver luftigt - også selvom man bager med f.eks. surdej, vil lidt salt ofte være nødvendigt.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi ser efter Nøglehullet, når vi handler. Nøglehulsmærket sikrer, at den pågældende fødevare indeholder en mindre mængde salt.
Så - hvad er balancen.. Jeg tænker, at det er super godt, at du lader din datter smage af din mad, og den mad som jeres familie spiser. Det er vigtigt for hendes spiseoplevelse og glæde ved mad, at hun oplever at spise det samme, som I andre.
I grød og mos kan du bruge både saltet og usaltet smør - og generelt er det en god idé også at variere med f.eks. olie af forskellige slags. Vegetabilsk fedt er at foretrække, og olie er normalt rene fedtstoffer, hvor mængden af salt er ubetydelig.
Lidt salt i bagværk kan være nødvendigt og er at foretrække fremfor f.eks. bagepulver. Til børn kan salt/bagepulver i f.eks. pandekager, vafler, grøntsagsmuffins og lignende helt undværes.
Hvis I f.eks. skal have kartoffelmos, så kan du med fordel tage kartofler fra til din drengs mos, før du evt. tilsætter ekstra salt. Lidt salt i kogevandet er dog okay. Laver du en pasta med kødsovs, frikadeller eller lignende til hele familien - så vil der naturligt kunne være salt og andre krydderier i kødsovsen og farsen, og det må han gerne få. Laver du derimod nogle kødboller kun til din dreng, som du har liggende i fryseren, så ville jeg lave dem uden salt.
Jeg håber, at dette giver lidt mere klarhed over salt til børn og anbefalinger :)
Fortsat god appetit! Og hilsen til alle i forældregruppen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske