Salt i mad til børn

22. august 2024

Alder:
8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen

Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og skriver nu selv til dig, håber du kan hjælpe.

Jeg er i en forældregruppe, hvor vi har diskuteret salt til børn. Vi er alle sammen enige om, at små børn under 1 år ikke må få for meget salt, men vi gør det meget forskelligt. Nogen forældre har stort set fjernet alt salt fra maden - de bruger f.eks. usaltet smør i grød og mos, og en af forældrene har valgt at bage selv, fordi der så ikke tilsættes salt til bagværket. Hun fortæller også, at hun selv laver smørbart pålæg, hvori der heller ikke ...

Annonce

... tilsættes salt. Andre - herunder mig - tilsætter aldrig salt direkte til maden, som jeg serverer for min dreng, men jeg køber brød, pålæg, bruger almindeligt saltet smør og serverer som udgangspunkt den samme mad til min dreng, som jeg selv spiser.

Jeg er med på, at det sandsynligvis er en balance - hverken for lidt eller for meget, men hvad er egentlig for lidt og for meget? Er det vigtigt slet ikke at give børn salt, er det forkert, når jeg lader min dreng spise løs af den almindelige mad?

Jeg håber, at du kan give mig lidt viden med på vejen.

Tak på forhånd!
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige