Brev:
Salt i mad til børn
22. august 2024
Alder:
8 mdr.
Salt i mad til børn
Hej Helen
Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og skriver nu selv til dig, håber du kan hjælpe.
Jeg er i en forældregruppe, hvor vi har diskuteret salt til børn. Vi er alle sammen enige om, at små børn under 1 år ikke må få for meget salt, men vi gør det meget forskelligt. Nogen forældre har stort set fjernet alt salt fra maden - de bruger f.eks. usaltet smør i grød og mos, og en af forældrene har valgt at bage selv, fordi der så ikke tilsættes salt til bagværket. Hun fortæller også, at hun selv laver smørbart pålæg, hvori der heller ikke tilsættes salt. Andre - herunder mig - tilsætter aldrig salt direkte til maden, som jeg serverer for min dreng, men jeg køber brød, pålæg, bruger almindeligt saltet smør og serverer som udgangspunkt den samme mad til min dreng, som jeg selv spiser.
Jeg er med på, at det sandsynligvis er en balance - hverken for lidt eller for meget, men hvad er egentlig for lidt og for meget? Er det vigtigt slet ikke at give børn salt, er det forkert, når jeg lader min dreng spise løs af den almindelige mad?
Jeg håber, at du kan give mig lidt viden med på vejen.
Tak på forhånd!
Mor