Skemad og snacks til hånden

16. august 2024

Alder:
6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen

Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt og kun kan trøstes ved brystet. Det nåede at blive endnu værre - han vågnede endnu oftere og skreg og skreg og kunne nærmest kun sove med brystet i munden. Men nu er vi mere eller mindre på samme sted (lidt bedre) som da jeg skrev til dig, så håber, at det er på vej i den rigtige retning. Vil lige skrive en kort status, men så er det ellers mest maden jeg har en del spørgsmål til nu. Så kommer der et brev senere ang. søvnen igen.

Vi har forsøgt at følge din dagsplan med skemad, søvn og amning så godt som muligt, men det er godt nok svært, når nætterne går så forskelligt, og morgenerne derfor også er begyndt at starte meget forskelligt. For hvis jeg kan få ham til at sove videre om morgenen, når han har haft en dårlig nat, synes jeg jo det er vigtigt, at han får søvn (bliver kun til 6-8 timer om natten). Derudover kan der ved dagslurene gå 15-60 min fra vi forsøger at få ham til at sove (i barnevogn, vugge, bæresele etc) til han sover eller til vi opgiver, fordi han nogle gange slet ikke falder i søvn. Og så skrider programmet også og han er måske pludselig træt og udkørt, når vi skal forsøge at give ham mad. Hans lure varierer fra 15-90 min, så heller ikke nemt at få til at passe ind i en rutine. Så synes godt nok det er svært.

Skemad:
Tidspunkterne veksler ret meget, så både morgenmad, frokost og aftensmad kan variere med 1,5 time fra dag til dag. Er det helt galt? Prøver stadig ihærdigt at få en bedre rytme, så vi kan ramme nogle nogenlunde faste tidspunkter.

Vi har vi forsøgt med hirsegrød om morgenen og grøntsagsmos til frokost og aften. Han får også vand til maden, og det elsker han. Han spiser lidt bedre nu, men stadig kun ca. 6-7 teskeer pr. måltid i gennemsnit. Hirsegrøden var han ikke glad for alene, så blander den nu 50/50 med enten frugtmos (æble eller fersken) eller grøntsagsmos. Ellers gider han ikke spise grøden. Men er det for meget, at frugtmosen udgør halvdelen af grødportionen? Virker fint med grøntsagsmos, så måske jeg bare skal holde mig til det?

Efter måltider får han en agurkeskive. Prøvede én gang med en kartoffelbåd, men den fik han hurtigt gumlet i stykker, så tog den væk med det samme igen og fjernede stykker fra hans mund. Det går vel ikke, at han har større stykker mad i munden, der kan sætte sig fast i halsen? Forestiller mig det samme vil ske med ferskenbåde, så det tør jeg heller ikke give ...

Annonce

... ham. Så han får desværre kun agurkeskiver. Er der andet “håndmad” du kan anbefale, som er mere sikkert?

I sin mos har han indtil nu prøvet gulerod, sød kartoffel, blomkål og jordskok, og det er faktisk gået fint. Han er mest glad for sød kartoffel, så det bruger jeg tit som base. Er det ok? Det jeg er meget i tvivl om er om det er for tilfældigt den måde jeg laver mosen på. Tager 2-3 forskellige grøntsager og koger og blender (med meget lidt af kogevandet). Herefter tilsætter jeg modermælk og lidt olie indtil jeg når en god konsistens. Så det er meget forskelligt, hvor meget modermælk, der ryger i (tror 5-20 ml), og olien er for det meste en lille teske i en lille portion. Måler ikke rigtigt noget op, da han ikke spiser reelle portioner endnu. Burde jeg gøre det på en anden måde?

I starten smagte han grøntsagerne hver for sig i en mos, men nu er jeg begyndt bare at blande lidt - han har fx. ikke smagt jordskok alene. Vil prøve med broccoli næste gang, og der tænker jeg også at blande med søde kartofler, da jeg forestiller mig, at den er for skarp i smagen. Men er det ok at gøre det hele lidt tilfældigt, og så bare introducere en ny grøntsag indimellem?

Jeg plejer at lave en grøntsagsmos til aftensmaden, og så gemmer jeg den i køleskabet til næste dag, hvor han får den samme i sin morgengrød og til frokost. Er det ok?

Derudover får han ikke andet mad. Virker til, at når grøden bliver for klumpet, vil han ikke have det. Er det vigtigt at give ham fisk og kød nu? Eller kan han få protein igennem fx. mos af bønner, linser og kikærter? Han er knap 6,5 mdr nu.

Synes det er så svært at vide om han får det han skal og om man gør det rigtigt. Noget andet er, at jeg synes han tager mindre ved brystet, når han har fået mos. Også fordi han får brystet inden en lur, hvor han er træt og hurtigt falder i søvn ved brystet. Han har jo stadig brug for mælken. Det er ikke fordi han afviser - han vil gerne til brystet hele tiden, men han bliver bare hurtigt træt. Men han er også ved brystet oftere end i din plan, da han nærmest kravler op på mig og åbner bh’en for at få lidt :-D Og indimellem kommer han også på udelukkende fordi han har hikke, og det går bare ikke væk med mindre han får lidt at spise. Og det gør ham utilpas. Det hjælper heller ikke med vand. Så den del med amningen er heller ikke helt i vinkel ift. dine anvisninger. Heldigvis vokser han stadig som han skal.

Håber du kan hjælpe en nybegynder i babymad :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

6. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Rugbrød - hvordan?

Hej Helen Min dreng er 6 måneder gammel og godt i gang med maden. Han...

1. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

6 mdr baby kan kun trøstes ved brystet

Kære Helen. Jeg har tidligere skrevet ang. min søns manglende søvn. Det er...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.