Brev:
Skemad og snacks til hånden
16. august 2024
Alder:
6 mdr.
Skemad og snacks til hånden
Kære Helen
Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt og kun kan trøstes ved brystet. Det nåede at blive endnu værre - han vågnede endnu oftere og skreg og skreg og kunne nærmest kun sove med brystet i munden. Men nu er vi mere eller mindre på samme sted (lidt bedre) som da jeg skrev til dig, så håber, at det er på vej i den rigtige retning. Vil lige skrive en kort status, men så er det ellers mest maden jeg har en del spørgsmål til nu. Så kommer der et brev senere ang. søvnen igen.
Vi har forsøgt at følge din dagsplan med skemad, søvn og amning så godt som muligt, men det er godt nok svært, når nætterne går så forskelligt, og morgenerne derfor også er begyndt at starte meget forskelligt. For hvis jeg kan få ham til at sove videre om morgenen, når han har haft en dårlig nat, synes jeg jo det er vigtigt, at han får søvn (bliver kun til 6-8 timer om natten). Derudover kan der ved dagslurene gå 15-60 min fra vi forsøger at få ham til at sove (i barnevogn, vugge, bæresele etc) til han sover eller til vi opgiver, fordi han nogle gange slet ikke falder i søvn. Og så skrider programmet også og han er måske pludselig træt og udkørt, når vi skal forsøge at give ham mad. Hans lure varierer fra 15-90 min, så heller ikke nemt at få til at passe ind i en rutine. Så synes godt nok det er svært.
Skemad:
Tidspunkterne veksler ret meget, så både morgenmad, frokost og aftensmad kan variere med 1,5 time fra dag til dag. Er det helt galt? Prøver stadig ihærdigt at få en bedre rytme, så vi kan ramme nogle nogenlunde faste tidspunkter.
Vi har vi forsøgt med hirsegrød om morgenen og grøntsagsmos til frokost og aften. Han får også vand til maden, og det elsker han. Han spiser lidt bedre nu, men stadig kun ca. 6-7 teskeer pr. måltid i gennemsnit. Hirsegrøden var han ikke glad for alene, så blander den nu 50/50 med enten frugtmos (æble eller fersken) eller grøntsagsmos. Ellers gider han ikke spise grøden. Men er det for meget, at frugtmosen udgør halvdelen af grødportionen? Virker fint med grøntsagsmos, så måske jeg bare skal holde mig til det?
Efter måltider får han en agurkeskive. Prøvede én gang med en kartoffelbåd, men den fik han hurtigt gumlet i stykker, så tog den væk med det samme igen og fjernede stykker fra hans mund. Det går vel ikke, at han har større stykker mad i munden, der kan sætte sig fast i halsen? Forestiller mig det samme vil ske med ferskenbåde, så det tør jeg heller ikke give ham. Så han får desværre kun agurkeskiver. Er der andet “håndmad” du kan anbefale, som er mere sikkert?
I sin mos har han indtil nu prøvet gulerod, sød kartoffel, blomkål og jordskok, og det er faktisk gået fint. Han er mest glad for sød kartoffel, så det bruger jeg tit som base. Er det ok? Det jeg er meget i tvivl om er om det er for tilfældigt den måde jeg laver mosen på. Tager 2-3 forskellige grøntsager og koger og blender (med meget lidt af kogevandet). Herefter tilsætter jeg modermælk og lidt olie indtil jeg når en god konsistens. Så det er meget forskelligt, hvor meget modermælk, der ryger i (tror 5-20 ml), og olien er for det meste en lille teske i en lille portion. Måler ikke rigtigt noget op, da han ikke spiser reelle portioner endnu. Burde jeg gøre det på en anden måde?
I starten smagte han grøntsagerne hver for sig i en mos, men nu er jeg begyndt bare at blande lidt - han har fx. ikke smagt jordskok alene. Vil prøve med broccoli næste gang, og der tænker jeg også at blande med søde kartofler, da jeg forestiller mig, at den er for skarp i smagen. Men er det ok at gøre det hele lidt tilfældigt, og så bare introducere en ny grøntsag indimellem?
Jeg plejer at lave en grøntsagsmos til aftensmaden, og så gemmer jeg den i køleskabet til næste dag, hvor han får den samme i sin morgengrød og til frokost. Er det ok?
Derudover får han ikke andet mad. Virker til, at når grøden bliver for klumpet, vil han ikke have det. Er det vigtigt at give ham fisk og kød nu? Eller kan han få protein igennem fx. mos af bønner, linser og kikærter? Han er knap 6,5 mdr nu.
Synes det er så svært at vide om han får det han skal og om man gør det rigtigt. Noget andet er, at jeg synes han tager mindre ved brystet, når han har fået mos. Også fordi han får brystet inden en lur, hvor han er træt og hurtigt falder i søvn ved brystet. Han har jo stadig brug for mælken. Det er ikke fordi han afviser - han vil gerne til brystet hele tiden, men han bliver bare hurtigt træt. Men han er også ved brystet oftere end i din plan, da han nærmest kravler op på mig og åbner bh’en for at få lidt :-D Og indimellem kommer han også på udelukkende fordi han har hikke, og det går bare ikke væk med mindre han får lidt at spise. Og det gør ham utilpas. Det hjælper heller ikke med vand. Så den del med amningen er heller ikke helt i vinkel ift. dine anvisninger. Heldigvis vokser han stadig som han skal.
Håber du kan hjælpe en nybegynder i babymad :-)