16 måneder - tryghedssøgende

16. august 2024

Kategori:
Alder:
16 mdr.

16 måneder - tryghedssøgende

Kære Helen

Tak for din brevkasse og tidligere svar:)

Vores søn er nu 16,5 måned. Han trives overordnet godt, og startede i vuggestue for ca. 3 måneder siden. Indkøringen var langvarig med svære afskedsseancer, men det hele kørte rigtig godt efter ca. 1 måned. Nu er han lige kommet tilbage efter en lang sommerferie på 6 uger.

Han er i løbet af ferien blevet enormt morglad - især, når han er træt og uoplagt. Når han er frisk og glad vil han også rigtig gerne sin far, men han vil kun puttes af mig om aftenen, hvor han gerne vil ligge/sidde helt tæt, indtil han sover - herefter kan han flyttes til egen seng på eget værelse - så det går egentlig rigtig fint!

Han har sovet virkelig godt om natten uden opvågninger i lang tid, men for nylig er vi begyndt at opleve lange (op til 3-4 timer nogle nætter) vågne perioder, hvor han græder og vil op. Her er det kun mig, der duer, og han kan næsten ikke komme tæt nok på mig. Hvis jeg prøver at lægge ham ned i sengen igen, bliver han helt ulykkelig. Hvis han kommer over til far, skriger og græder han.

Jeg vil meget gerne give ham al den tryghed, han har brug for, og det eneste, der gør hans store behov for mor til et problem, er, at jeg er gravid i 3. trimester, og har svært ved at have ham liggende på mig i lang tid pga. maven + næsten ikke kan være vågen i 3-4 timer uden afbrydelse midt om natten. Han er desuden ...

Annonce

... blevet enormt glad for at sidde på arm (igen), og er ikke så meget for at undersøge ting på egen hånd, når vi er ude eller lege for sig selv, når vi er hjemme. Det med at sidde på arm er også en svær ting, for han er tung (12 kg), og jeg har svært ved at bære rundt på ham i lang tid. Prøver at øve at komme ned til ham på gulvet i stedet, men det har han svært ved at acceptere.

Det er på ny (efter lang ferie) svært at aflevere ham i vuggestue. Han prøver nærmest at kravle op ad mit ben og græder, når jeg siger farvel - stopper dog efter kort tid efter, at jeg har lukket døren - men jeg kan mærke, han er presset, når jeg henter, så jeg prøver at give ham korte dage.

Mine spørgsmål til dig er:

1. Hvad skyldes denne udvikling mon? Den er jo begyndt midt i en meget stille og rolig sommerferie, hvor han har været i trygge rammer. Er det hans alder, eller reagerer han måske på graviditeten?

2. Hvad kan vi gøre ift., at far tager lidt mere over? Jeg har virkelig ikke lyst til at presse ham, men det er også en lidt udfordrende situation pga. graviditeten, og jeg vil jo også meget gerne passe på babyen i maven. Skal vi begynde at øve, at far putter lidt om aftenen? Om lidt er der jo en baby, der kommer til at kræve en hel del af min opmærksomhed, og så er det vanskeligt, hvis det udelukkende er mig, der kan putte om aftenen og trøste ham om natten.

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

12. august 2024 | Sovevaner | 19 mdr.

Kun far kan putte - og det tager +1 time.

Hej Helen Vi skriver til dig da vi har udfordringer med putning til nat. Vi...

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.