Brev:
Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.
15. august 2024
Alder:
2 år, 6 mdr.
Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen
Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget bedre.
Men nu er næste udfordring her. Min datter på 2,5 år har virkelig fundet sin egen vilje frem, og den er ALTID det stik modsatte af min 😊 det er virkelig voldsomt, og hun reagerer kraftigt med gråd og skrig selv ved det mindste nej.
Jeg ved at det som sådan er en sund proces at skulle igennem, men det er svært for mig at navigere i. Hvordan sætter jeg grænser på en god måde? Jeg er den ekstremt kærlige forælder, og det kan derfor være rigtig svært for mig, når min datter bliver så påvirket og ked af det mange gange om dagen, og tingene ender i en konflikt.
Hvornår skal jeg holde ved, og hvornår skal jeg give efter?
Lad mig give et eksempel fra i dag. Jeg havde besluttet mig for at gå en tur med min datter i klapvognen i formiddags. For hendes skyld og for at hygge os sammen. Hun skulle derfor have tøj på til det. Hun stikker af fra mig flere gange. Jeg forsøger at sige på en kærlig måde, at nu vil jeg gerne have, at hun får tøj på, så vi kan komme ud at gå. Det tager hun ikke godt imod. Jeg løfter hende op på puslepuden for at hjælpe hende i tøjet, og hun begynder at skrige og trække tøjet af igen. Sparke med benene osv, så det er helt umuligt for mig. Jeg opgiver til sidst, for det der skulle have været en god og hyggelig oplevelse, bliver det stik modsatte, og jeg tænker, hvem er det så godt for. Jeg synes ikke, at jeg vil bruge tvang på den måde. Men jeg føler jo samtidig at jeg “taber” kampen og at hun får lov at sætte dagsordnen på en måde.
Jeg siger altid tingene med respekt til hende og vil ikke kommandere. Men hun hører absolut ikke efter. Og så kan jeg blive ved med at gentage tingene i et væk.
Hun prøver mig virkelig af på alle måder. Også i dag stillede hun sig i protest og tissede på gulvet, fordi jeg sagde, at jeg gerne ville have at hun tissede på toilettet. Eller hun nægter at sætte sig ned i badekaret, og jeg kan jo ikke med vold tvinge hende ned på måsen. Sådan er det hele dagen lige nu. Hun er virkelig en stærk og klog pige, men samtidig meget sensitiv og kan blive utrolig ked af det.
Jeg ved ikke hvordan vi kommer bedst muligt gennem den her periode for os begge to? Og som nævnt hvornår jeg skal holde fast og hvornår det er okay at sige pyt, så gør vi noget andet end jeg havde tænkt.
Bedste hilsner