Svar: Kun far kan putte - og det tager +1 time.

11. august 2024

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Hej med jer

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng og jeres udfordringer med putning :) Og velkommen tilbage, dejligt at høre fra jer igen!

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng i denne alder, og i 18-24 måneders alderen oplever mange forældre lidt udfordringer med søvnen. Børn i denne alder har ofte både svært ved at overgive sig til søvnen og kan også vågne med skrig og gråd om natten. Det handler om, at de i denne alder begynder at have lidt mere farefornemmelse, altså fornemmelse for at verden ikke kun er sjov og ballade.

Jeres dreng bevæger sig mere og mere omkring nu, og verden er pludselig større og mere voldsom. Han klatrer op, og finder ud af, at han ikke selv kan komme ned. Han begynder at løbe, falder og slår sig. Han oplever modstand fra andre børn, som tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle børn bider i denne alder. Han møder også modstand fra jer, da I siger mere "nej" i løbet af dagen, holder fast i ham og forhindrer ham i ting, som han måske gerne vil. Alt sammen giver det nu en oplevelse af, at verden ikke kun er sjov og ballade, den er også farlig, der er modstand - og det giver en spirende uro dermed sværere og mere urolig søvn.

Derudover, så skal alt, hvad han oplever om dagen, bearbejdes, og det er lige nu ekstra svært for ham at slippe dagens oplevelser. Det er svært at koble fra og finde roen, og derfor svært at overgive sig til søvnen - både til middagsluren og til aften.

Og så spirer hans selvstændighed også mere og mere. Han vil gerne styre mere selv, gøre mere selv, kunne mere selv og i den proces afprøver han naturligt også flere grænser, skal finde ud af, hvordan I reagerer på ham, og det han gør. Selvstændighedsfasen er derfor også en del af forklaring på, hvorfor han f.eks. kan protestere mod søvnen i denne alder.

Når han reagerer lidt forskelligt på mor og far, så er dette også helt normalt. Ofte har vi lidt forskellige tilgange til putning, og nogle gange er vores energiniveauer også lidt forskellige ved puttetid - og I signalerer derfor noget forskelligt. Hvis det lige nu er lettere for far at putte om aftenen, så lad far være den, som putter. Mor kan i stedet gøre alt det, som leder op til putning - f.eks. give bad, smøre med creme, tilbyde godnatmåltid, børste tænder osv. Og derefter tager far så over.

Da jeres dreng er vant til at have jer helt tæt på, når han skal sove, så kan det være en god idé, at I forsøger at ændre på dette. Det vil sige, at hvis I plejer at ligge sammen med ham, så skal I evt. forsøge at sætte jer op. Stadig være i nærheden, men forsøge at signalere, at det er sovetid og ikke tid til ballade og sjov. Altså bryde den vane, som I lige nu er kommet ind i, hvor han tror, at det at I ligger og putter er tegn på, at I skal hygge, tumle, lege og finde på sjov.

I fortæller, at I har forsøgt at gå, hvilket også kan være en god idé. På den måde signalerer I, at det er sovetid og ikke tid til at lege, men han skal naturligvis ikke blive ulykkelig. I stedet kan I ved at forsøge at skabe fysisk afstand og meget gerne også lave noget praktisk signalere, at I er I nærheden, men I har noget kedeligt at lave. ...

Annonce

... Samtidig med, at I ikke bare sidder og venter på, at han skal sove.

At lave noget praktisk kan være at tage strygetøj, vasketøj eller lignende med ind i soveværelset, eller I kan stå i døråbningen og lægge tøj sammen eller stryge. På den måde er I til stede, men tilbyder ikke underholdning. Det er vigtigt, at I taler til ham og ikke ignorerer ham, da han hele tiden skal være tryg og ikke få en oplevelse af, at I ikke vil ham. Men I kan f.eks. svare ham, når han kalder og sige "Ja, jeg er lige her skat", ligesom I kan sætte ord på, hvad I forventer af ham nu "læg dig ned, skat", "nat-nat, sove nu", "luk øjnene, nat-nat" osv. Så han hører, hvad det er, han skal.

Det er en fordel, hvis han selv lægger sig ned, og at I ikke igen og igen skal putte ham ned at ligge, hver gang han rejser sig. Hvis I på afstand kan få ham til at lægge sig, så er der større sandsynlighed for, at han bliver liggende. Ellers virker det næsten som en fjeder, hver gang han bliver lagt af jer, så rejser han sig igen.

Det vil også være rigtig godt, at han har en puttebamse, nusseklud eller lignende, som kan fungere som substitut for jer. Det er vigtigt, at han har noget, som beroliger og betrygger, når I ikke er tæt ved ham, og som også med fordel kan bruges til middagslur. Noget som følger ham, uanset hvor han skal sove.

Det er også en god idé at læse en godnathistorie eller tale lidt af dagen igennem, for på den måde at bearbejde nogle af dagens oplevelser, så han ikke har for meget tankemylder lige før sengetid. En godnatsang eller et par sange vil ofte også være med til at give ro. Nogle børn har også glæde af at ligge og lytte til lidt beroligende musik, hvilket naturligvis også er helt okay.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I må gerne stille lidt krav, når I læser højt eller synger for ham, forstået på den måde, at han skal ligge stille og ikke hoppe rundt. Han skal ligesom lære, at hvis han vil høre historie eller godnatsang, så skal han ligge og slappe af, lukke sine øjne, trække vejret stille og roligt, putte med sin bamse osv. Altså være klar til at sove - og ikke hoppe rundt, lave ballade og lege. Og det må I gerne sætte lidt ord på, så han igen forstår, hvad der forventes af ham. "læg dig ned, skat, så læser jeg videre".

Det er ofte også en god idé at se lidt på puttetidspunkter, og hvornår han sover om dagen, hvor meget han sover osv. Men, jeres dreng har lige nu afkortet sin middagslur og også flyttet på sit puttetidspunkt, så han burde umiddelbart være træt og parat til at sove, når I putter ham. Hvis han er noget, så er han måske lidt overtræt, så det kunne også være et forsøg at putte ham 30 minutter tidligere, så han puttes allerede kl. 18.30-18.45, hvis I tænker, at I kan nå dette... Nogle gange vil man faktisk opleve, at dette kan gøre en forskel:)

Og så skal I naturligvis også sikre jer, at jeres dreng har fået alle basale behov dækket, når han puttes - at han har fået noget at spise, nok at drikke, har fået en ren ble, har rart nattøj på, ikke er overstimuleret, men at jeres aktiviteter har være rolige og tilpasset en snarlig sengetid.

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

8. august 2024 | Sovevaner | 2 år, 8 mdr.

Svær putning til nat - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg skriver vedr. vores datter som nu er 2år og 8 måneder. Hun...

31. juli 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Dagsplan til min dreng på 10 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 10 måneder, og han skal starte i vuggestue...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder