Brev:
Kun far kan putte - og det tager +1 time.
11. august 2024
Alder:
19 mdr.
Kun far kan putte - og det tager +1 time.
Hej Helen
Vi skriver til dig da vi har udfordringer med putning til nat.
Vi har en glad, energisk og livlig dreng på ca. 19 måneder med krudt i måsen, utrolig modig, samt super god fysisk/motorisk (har han altid været). Han har været hurtig af sin alder til at krybe, kravle, gå, hoppe mv.
Vi havde som helt lille utrolig mange problemer med hans søvn. Både i forhold til at få ham til at falde i søvn, blive i søvnen samt et stort behov for kontakt. Men i en meget lang periode nu har vi haft et godt stabilt mønster hvor han sover en god middagslur og puttes forholdsvis nemt, og sover forholdsvis og normalt godt igennem natten med måske 1-3 opvågninger hvor han lige har hjælp med at få en sut eller blive lagt ned igen. Vi har måtte acceptere at han sover i vores seng (ekstra seng i forlængelse med vores) da han søger os i søvne/om natten og det har givet alle mere ro (og søvn). Vi har en god putterutine som vi har kørt i ca. 8-9 måneder og som han kender.
Men…. Han er begyndt for 4-5 uger siden ikke at kunne blive lagt i sin barnevogn til lur, hvorefter vi bare kunne gå og han lagde sig til at sove. Nu græder han, pjatter, sætter sig, osv. Hvis vi bliver og rokker barnevogn eller går en lille tur så falder han dog hurtigt i søvn. Det er et mindre problem.
Det helt store problem består i at putningen til nat nu (sidste måske 3 måneder) tager min. 1 time hver aften og mor kan nærmest ikke putte. Får tog det ca. 20-30 min.
Efter putterutine hvor han bliver lagt i sengen med far eller mor ved siden af sig, så pjatter han, prøver at rejse sig, kaster sig rundt, giver vandtegn og får vand, laver ballade, mv. Med far ligger han ofte en del stille. Med mor er han helt oppe og køre, springer rundt trods gentagne gange han lægges ned, slår, sparker og vil ikke engang ligge ned.
Vi har tidligere prøvet at gå fra rummet (blot for at stå klar på den anden side) men han bliver helt ulykkelig bare vi når til døren eller lige ud for døren. Også selvom vi kommer retur.
Hans rutine før:
Vågner mellem 6 og 7.
Lur kl. 12 og sov 2-3 timer.
Putterutine starter ca. 19-19.15 og varer maks 10 min.
Hans rutine nu:
Vågner mellem 6 og 7.
Lur kl. 12 og sover maks 1,5 time. Ofte mindre.
Putterutine starter ca. 19-19.15 og varer maks 10 min. Putningen tager nærmest altid over 1 time.
Vi står i en situation hvor far putter mere eller mindre hver aften, men det tager virkelig lang tid og hvor mor slet ikke kan putte.
Vi håber du kan komme med nogle gode tips eller tricks til os!