Når små børn er bange

9. august 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Når små børn er bange

Kære Helen

Vi har lille H som nu nærmer sig 2,5 år. Over de sidste par måneder, og særligt her i løbet af sommeren, er han begyndt at blive meget bange for forskellige ting. Jeg tænker, at det er helt naturligt for alderen, hvilket jeg også kan læse mig til herinde på din side og i bøgerne. Der er selvfølgelig forskel på børn og deres temperament, og H er helt sikkert til den forsigtige side, ligesom jeg selv. Han skal se tingene an meget længe, før han prøver. Ofte hjælper det at se andre børn prøve, f.eks. en rutsjebane, men han kan også være stædig, og vi har erfaret, at det har fuldstændig den modsatte effekt at presse ham, så det gør vi ikke.

Han har nogle velmenende bedsteforældre, som dog er af en anden generation, og derfor bliver jeg nogengange forvirret og i tvivl over deres råd når de "blander sig". Derfor skriver jeg nu til dig.

Pt. Er H bange for høje lyde (boremaskiner, græsslåmaskiner, torden, støvsuger og lignende), og lidt for fluer og andre flyvende insekter og for mørke. Han kan også blive "bange" for vilde dyr i tv eller pludselig blive "bange" i en fangeleg, hvor han levede sig for meget ind i det. Så kommer han løbende og siger "op til mor!", og det er tydeligt, at han både er lidt bange og stadig leger lidt.

Han er også forsigtig og sådan lidt følsom i forhold at få mad på tøj og hænder, og han går op i at ting skal være ordentlige og rigtige - han er lidt efter de andre børn i vuggestuen, når de gør noget, de ikke må.

Alt det ser jeg egentlig som meget alderssvarende, og det spiller naturligt ind, at han er godt med sprogligt, og derfor forstår en hel masse ting og naturligt mere end mange af de andre børn i vuggestuen.

Socialt er han dog slet ikke forsigtig eller genert. Han taler gerne med alle, andre børn som voksne, og kan lide at være midtpunkt ...

Annonce

... og sætte ting i gang. Det er rigtig skønt.

Mit spørgsmål er dog, hvordan jeg håndterer hans frygt for ting uden at gøre det værre og samtidig møde ham og anerkende ham.

Mormor mener fx at man ikke skal snakke om, at han er bange, fordi man i så fald dyrker det og giver det opmærksomhed. H kommer dog selv til mig og siger "Er bange", eller han spørger mig jeg er bange, eller han siger, at hans bamse er bange for f.eks. tordenvejret. Jeg snakker så med ham om det, selvom han i grunden er ret lille og måske ikke forstår det hele endnu. Han yndlingsprogrammer i tv lige nu er også noget, hvor nogen bliver bange. Der er f.eks. en episode med Børste, der bliver bange, og noget med Gurli Gris der bliver bange for tordenvejr. Så det er helt sikkert et tema der optager ham for tiden, det med at være bange.

Men her bliver jeg i tvivl, om det er forkert at sætte ord på og lære ham om at være bange. Jeg prøver at sige forskellige ting så som "Ja det var en høj lyd, du blev forskrækket. Boremaskinen er ikke farlig, den larmer bare meget." Her mener mormor man i stedet bare skal aflede. Og også at han ikke skal se tv om nogen, der bliver bange, for at han i så fald bliver inspireret. Men det er jo naturligt at blive bange, og netop Børste og Gurli lærer jo også, at det er ok at være bange, og at det ikke var så farligt alligevel.

Så jeg er uenig, men også en førstegangsmor evigt i tvivl. Det ligger mig meget på sinde at hjælpe H til at håndtere sin frygt bedre, end da jeg var barn. Og han skal altid føle, at han kan komme til mig og fortælle mig om, at han er bange. Men selvfølgelig vil jeg ikke "dyrke" det.

Hvordan håndterer man bedst frygt hos små børn og sætter ord på, uden at man samtidig lærer dem at være bange?

På forhånd tak for dine altid gode tanker.

Med venlig hilsen
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.

Afvisende overfor mor

Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...

31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Uro i kroppen - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

8. august 2024 | Sovevaner | 2 år, 8 mdr.

Svær putning til nat - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg skriver vedr. vores datter som nu er 2år og 8 måneder. Hun...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder