Svar: Modermælk i fryseren
28. september 2003
Alder:
2 mdr.
Kære Ene
Umiddelbart synes jeg ikke at det er hensigtsmæssigt at opbevare mælken i isterningebakker, da der nemt kan komme bakterier i dem. Tænk på at andre madvarer i fryseren (diverse poser, kødvarer mv.) kommer fra en stor køledisk, hvor flere mennesker har haft deres fingre.
Det bedste du kan gøre er at komme mælken i en helt ren beholder. Det kan være en engangsflaske, som du kan købe på apoteket og den kan skoldes flere gange, men det kan også være en lille frysepose, der kan lukkes tæt sammen.
Husk altid at sætte dato på. Modermælk kan holde sig 3 mdr. i fryseren ved -18 grader.
Når mælken skal tøes op kan du enten stille den i køleskab eller tø den hurtigt op ved at komme flasken/posen i en skål med varmt vand. Mælken gives til barnet ved ca. 37 grader og den må ikke koge, da den så mister vigtige indholdsstoffer.
Med hensyn til strømsvigtet, så har det sandsynligvis ingen betydning, når mælken ikke er tøet, men da frysning i isterningebakker ikke er så hensigtsmæssig, kan du være nødt til at kassere de dyre dråber. Jeg beklager.
Fortsat held og lykke. Jeg håber at du får en dejlig tur i byen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske