Svar: Sove i klapvogn?

6. august 2024

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære mor til T.

Tak for dit brev og helt relevante spørgsmål omkring klapvogn. Der findes så mange forskellige vogne, at jeg godt kan forstå, hvis du bliver i tvivl om, hvad der er det rigtige at vælge:) Og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Mange producenter skriver, at deres klapvogne kan bruges fra 6 måneders alderen og helt op til 3-4 år. Der er dog stor forskel på børns behov i de forskellige aldre, og derfor forskel på, hvad klapvognen skal kunne.

Det er vigtigt, at jeres datter kan sove i klapvognen. Det er rart, at hun kan blive puttet, når I er på tur, og hun skal ligge godt. Derfor bør du vælge en klapvogn, hvor sædet kan lægges ned, så hun ligger fladt.

Det er en fordel, hvis sædet bliver lidt forlænget, når det lægges ned. På nogle klapvogne kan fodstøtten komme i højde med sædet, så hun får lidt mere plads at ligge på og naturligt ligger bedre.

Det vil også være en god idé at vælge en af de lidt større vogne, hvor der er affjedring og lidt større hjul, da det giver bedre køreegenskaber og sikrer, at hun stadig ligger godt, selvom I kører på ujævne stier. De større vogne har ofte en lidt tykkere madras eller polstring at ligge på, end en mere simpel paraplyklapvogn f.eks. har.

Det er forskelligt, hvor meget klapvogne kan slås sammen, hvor let det er, og hvor meget de fylder i sammenklappet tilstand. Nogle vogne kan nærmest klappes sammen og foldes ud med en enkelt hånd, hvilket er meget praktisk, når man samtidig ofte har et barn på armen. Det er vigtigt også at undersøge dette, når klapvognen skal kunne være i jeres bil. Dit valg må derfor også afhænge af, hvad der er praktisk muligt. Ofte kan du på producenternes hjemmeside se målene i sammenklappet tilstand.

Så er det også en god idé at overveje, hvilken vej vognen vender - altså om du kikker på hende, når I kører, eller om hun vender væk fra dig. Nogle klapvogne kan vendes, så barnet kan vende ...

Annonce

... begge veje. Jeg vil umiddelbart anbefale, at vognen vender, så du kan se din datter hele tiden - ligesom når I kører med barnevognen. Selvom hun sover i vognen, så er det vigtigt, at du kan holde øje med hende.

Kalechen må gerne kunne skygge godt, så hun ikke får for meget sol på sig, når I kører nogen steder. Det er også en fordel, hvis man kan åbne dele af kalechen, så der kan komme lidt luft ind, hvis I skal køre, når det er varmt.

Det er også en fordel, hvis der er plads til pusletaske osv. under sædet, da det ikke kan undgås, at I skal have en del ting med, hvis I skal på tur.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og sidst men ikke mindst, så skal klapvognen have en sele, så jeres datter holdes sikkert på plads - både, når I kører med vognen, og når hun ligger i den og sover. Det er vigtigt, at klapvognen også kan bremses, så den ikke kan vælte eller skubbes til.

Så for at opsummere lidt - så ja, jeres datter må fra ca. 6 måneders alderen gerne sove i en klapvogn, når I er på tur. Klapvognen skal dog kunne lægges helt ned, så hun sover fladt, og den skal virke stabil og rar at ligge i. Ligesom hun skal spændes fast (det skal hun også i barnevognen).

I løbet af kort tid, vil hun godt kunne sidde op i en klapvogn. Selvom du har helt ret i, at de fleste børn er omkring 8 måneder, før de har styrke nok i ryggen til at kunne sidde selv, så vil de fleste børn fra ca. 6 måneders alderen godt kunne sidde kortvarigt f.eks. i en høj stol eller i en klap- eller barnevogn. Der skal i givet fald være rygstøtte - og i klapvognen vil det være godt, at rygsædet kan justeres i forskellige positioner. Så jeg tænker, at klapvognsløsningen vil være god for jeres familie, når I er på tur - og barnevognen vil hun naturligt stadig kunne sove i derhjemme.

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad en klapvogn skal kunne. Og jeg vil også anbefale dig meget at læse TÆNKs test af klapvogne. De har netop testet klapvogne igen i marts 2024.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder