Svar: 6 mdr baby kan kun trøstes ved brystet
31. juli 2024
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker:)
Det lyder super hårdt - du får afbrudt din nattesøvn igen og igen, og om dagen sover jeres dreng heller ikke meget, så du er på hele tiden, og far kan ikke tage over, da det er brystet, som jeres dreng søger - det er hårdt! Og derfor er det også godt, at du skriver, så vi kan forsøge at få skabt nogle nye og bedre rutiner hos jer:)
Jeres dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er afhængig af dit bryst og favn for at kunne falde i søvn. Alle børn vil naturligt have behov for bryst eller flaske, før de skal sove - det er et trygt og dejligt ritual. Men i takt med at barnet bliver ældre, så skal der nye rutiner til, og nogle gange så bliver det, som startede som noget dejligt til en uhensigtsmæssig vane - det er f.eks. tilfældet, hvis jeres dreng er afhængig af brystet for at kunne falde i søvn og også er afhængig af brystet, for at komme fra et søvnstadie til et andet.
Der er gode søvnassociationer:
Putte-/sutteklud, bamse, berolignede ord, godnatsang, kærtegn...
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget eller hoppet i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i f.eks. sin seng eller barnevogn, og forbinder sin seng med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres dreng er afhængig af dit bryst eller afhængig af at være i din eller fars favn og blive vugget eller gået med for at kunne sove, så er dette en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder, at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder ham brystet igen og igen hele natten igennem. Og det lyder til at være tilfældet hos jer...
Det er en forudsætning for at kunne sove om natten uden bryst, at han spiser og drikker nok om dagen. Du fortæller, at du er begyndt med lidt gulerodsmos og også vil forsøge med lidt sød kartoffel. I har dog ikke rigtig held med maden, da han ikke virker interesseret og også gylper mosen op...
Når jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg, at jeres dreng er sulten. Han har brug for mere rigtig mad, brug for andet end mælk - men du ammer så hyppigt, at der ikke rigtig er plads til andet end mælk i maven. Han har dog brug for noget mere mættende, og derfor er det vigtigt, at du nu forsøger at finde en balance mellem indtag af skemad og mælk.
Da han er 6 måneder nu, så skal introduktionen af skemad gå forholdsvist hurtigt, og jeg vil anbefale dig, at du begynder at tilbyde ham grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen - som en fast rytme. Når han har fået dette i en lille uges tid, så begynder du at tilbyde ham morgengrød også, så han får 3 måltider dagligt. Morgenmad, frokost og aftensmad.
Sammen med skemaden, så skal du tilbyde ham lidt forskelligt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, undersøge osv. Du skriver, at han generelt er meget interesseret i at undersøge med munden, og det skal du udnytte. Han må meget gerne få ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde f.eks. appelsin, moden fersken uden skræl, frisk hindbær (evt. i mindre stykker) osv. som han kan smage på og selv styre. Det er helt naturligt, at han stadig vil have svært ved at koordinere sine bevægelser og ikke selv kan spise, her skal du naturligt hjælpe ham med at få lidt mad i munden. Du må også gerne lave ham kartoffelbåde i ovnen, bage nogle bælgfrugtfritter, små pandekager og lignende - så han selv har mulighed for at styre måltidet lidt.
Jeres drengs suttebehov lyder til at være stort, og netop fingermad, som han kan sidde og sutte, smage, gumle og gnaske på, kan være med til at stimulere hans suttebehov lidt, så han ikke behøver sutte på brystet. Du må også gerne forsøge med en narresut, evt. koblet til en klud. Selvom han bider i den, så kan den stadig godt være en hjælp. ...
...
Derudover, så skal han have mere vand. Han skal tilbydes vand til alle måltider, og også gerne mellem måltiderne, så du på den måde sikrer hans væskeindtag med vand og ikke kun via brystet. Jeg vil anbefale dig at købe en sugerørskop, en lille drikkedunk eller lignende - det kunne også være en Mushie Trainer Sippy Cup, som jeg har hørt, at selv de mindste børn skulle kunne drikke af:)
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at skabe en dagsplan, hvor jeres dreng sover 3 lure dagligt og også får 3 hovedmåltider. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen - samt morgenmad, frokost og aftensmad. Han skal stadig ammes, før han puttes, og det er vigtigt, at du lader mælken indgå som en fast del af hans putteritual, men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes vand og mad, når han vågner og først ammes, når han skal sove. På den måde vil du skabe mere plads i maven til rigtig mad, så han gradvist begynder at kunne spise lidt mere og dermed blive lidt mere mæt, og så får han stadig mælk og finder ro ved brystet, når han skal sove.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05-06: Ammes og sover lidt videre, tilbydes evt. brystet igen, når I står op og dagen begynder stille og roligt.
Morgen 7-7.30: Havregrød. Tilbydes smagsprøver og du giver også lidt frisk blød frugt i hånden, samt vand af kop.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur, når han vågner tilbydes han vand.
Frokost 11: Øllebrød eller grøntsagsmos, du giver smagsprøver, og supplerer her med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen (rester fra aftensmad) eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl. 12. Tilbydes vand, når han vågner.
Eftermiddag 15-16: Ammes og puttes til dagens 3. lur. Tilbydes igen vand, når han vågner.
Aften 18: Grøntsagsmos, udgangspunktet de grøntsager og den mad, som I voksne spiser. Suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, lidt blød frugt, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl. 20.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre.
Nat 03: Evt. ammes og sover videre.
Jeres dreng har brug for nye søvnassociationer, han har brug for stille og roligt at lære, at han godt kan sove i sin seng eller barnevogn og ikke behøver være i favn, og han har også brug for at lære, at han ikke behøver brystet i munden for at falde i søvn. At det er helt okay at blive puttet med en klud, der dufter af mor, lidt kærtegn osv.
Han skal i forhold til sin alder også igang med at spise mere, han skal begynde med kød og fisk i sin grøntsagsmos, tilbydes grovere grødtyper, lære at drikke mere vand osv. MEN - I kan ikke ændre det hele på en gang, I er nødt til at tage det et skridt af gangen, og du skal forsøge ikke at stresse over det:)
Lige nu foreslår jeg, at I starter med at skabe mere rytme. At I hjælper ham med at få balance mellem skemad og bryst ind i dagen, så der kommer mere struktur. Det vil gøre det lettere for dig at hjælpe ham til ro, hvis hans indre ur er tilpasset en fast rytme - også uden at han behøver brystet hele tiden. Samtidig vil en fast dagsrytme stille og roligt hjælpe på hans indtag af mad, så du på den måde sikrer dig, at han ikke vågner og søger brystet, fordi han reelt er sulten og tørstig.
Der er i dagsplanen lige nu plads til ca. 8 amninger, hvilket er rigeligt til at dække hans behov for mælk og samtidig give ham følelsen af, at mor og brystet naturligt stadig er der for ham. Men amningerne ligger sådan, at de giver plads til mere rigtig mad, og på sigt skal de naturligt skrues ned og indtaget af mad sættes op - men igen, en ting ad gangen.
Du er nødt til at starte et sted, og det er dagsrytmen og balancen mellem mad og mælk, putning på nogenlunde faste tidspunkter (+/- en halv times tid) osv. Og så tager vi det derfra:)
Rigtig meget held og lykke indtil videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske