Brev:
6 mdr baby kan kun trøstes ved brystet
31. juli 2024
Alder:
6 mdr.
6 mdr baby kan kun trøstes ved brystet
Kære Helen.
Jeg har tidligere skrevet ang. min søns manglende søvn. Det er desværre blevet værre. Han er nu knap 6 mdr, vokser fint og er motorisk meget dygtig. Både til at krybe, sidde og til at bruge hænderne finmotorisk.
Jeg fuldammer stadig, men har lige haft 3-4 dage med opstart af skemad i forrige uge. Ikke en succes. Han fik kun meget lidt gulerodsmos ind - tror ikke han kunne klare konsistensen. Han så i hvert fald ikke ud til at nyde det, men syntes det var spændende. Han gylpede meget af det op igen (gylper sjældent). Vand ville han gerne have. Tror vi prøver sød kartoffel i morgen.
De sidste 3 uger er han begyndt at sove kortere og kortere stræk om natten, og kan kun trøstes med bryst. Da han sover meget lidt og tilfældigt om dagen, er det lidt forskelligt, hvornår han kommer i seng om aftenen. Men processen med amning plejer at starte ved 19-20-tiden, og så kan det tage 30-120 min før han sover i sin seng.
Nogle gange kan vi være heldige, at han falder i søvn under amning i soveværelset, jeg lirker ham af brystet, han sover på mig i ca. 15 min, hvorefter jeg lægger ham i hans seng (bedside). Hvis det lykkes nogenlunde smooth, sover han videre. Andre gange vågner han med det samme eller efter 5 min. og er ked af det. Og så er vi nødt til at gå rundt med en grædende baby til han forhåbentlig falder i søvn igen. Nogle gange lykkes det heller ikke, og så kommer han til brystet igen og falder i søvn, og er så nemmere at lægge over der. Så vågner han igen efter 30-90 min, og kan KUN trøstes ved brystet.
Han er begyndt at sige “maaam”, når han vil til brystet. Både for mad og for tryghed, så det er både når han er sulten, tørstig, træt og om natten, når han vågner. Hans opvågninger starter med, at han ligger og sparker dynen af og begynder at jamre med sprællende arme og ben, vi forsøger at lægge hånden på ham, dynen på igen, sutteklud til ansigt, ae, synge, berolige osv (sut gider han ikke - den gumler han bare på). Han begynder så at blive mere ked af det og sige maaam, og jo mere vi prøver at berolige ham, jo mere skriger han til et punkt, hvor jeg er nødt til at lægge ham til brystet igen. Tager en af os ham op for at gå rundt med ham i stedet, skriger han endnu mere. For han vil ikke trøstes i favnen. Han vil bare til brystet.
Aner simpelthen ikke hvad vi skal gøre. Han har ikke et “døsig” stadie, hvor man kan lægge ham i sengen inden han sover. Han er meget opmærksom på alting, og falder ikke bare i søvn. Hvis vi lægger ham, når han er træt men vågen, sker det samme med gråd osv. Generelt virker han til at sove meget let med mindre han er på brystet.
Om dagen lykkes det 1 ud af 7-8 gange at få ham til at sove på tur i barnevognen. Det er så for det meste kun 30-40 min. og lykkes max 2 gange dagligt. De fleste gange accepterer han at blive lagt i barnevognen, nogle gange er han i 15-20 min ved at falde i søvn, men begynder så at jamre, og så eskalerer det til ulykkelig gråd/skrigeri. Derfor tør jeg aldrig at gå særligt langt væk fra huset. Han stopper med at græde så snart jeg tager ham op. Orker efterhånden ikke barnevognen mere, da det sjældent er en god oplevelse. Så de lure han får om dagen ender ofte med at blive i forlængelse af amning, hvor han så kan sove med brystet i munden i 45-60 min.(nogle få gange det dobbelte).
Nogle gange lirker jeg ham af, og han sover videre, men så vågner han lidt et par gange og finder brystet igen og sover videre. Lader jeg ham ikke gå på igen, vågner han helt. Og da han virkelig har brug for søvn, ender det jo ofte på denne uhensigtsmæssige måde.
Han er ellers om dagen en meget nem og tilfreds baby. Han er meget stærk, virker meget energisk og kryber rundt overalt for at undersøge alting. Han er også begyndt at komme op i planke og tage knæerne ind under sig, så tror ikke der går længe før han kravler. Synes dog ikke han smiler så meget - han virker mere nysgerrig og observerende. Ved ikke om det er normalt. Han smiler da indimellem og ser glad og interesseret ud, men man får ikke bare et smil, når man smiler til ham. Han smiler lidt mere til børnene i familien end til de voksne. Og han griner også sjældent. Det er mest, hvis han bliver kildet, og det virker mere som en fysisk reaktion.
Jeg kan svinge ham rundt og lave sanglege osv., men han synes sjældent det er særligt spændende. Indimellem kommer der da et lille grynt, men han vil faktisk hellere lege selv og krybe rundt på gulvet og gå på opdagelse end at lege med os. Gider heller ikke rigtigt sidde ved os, med mindre han er meget træt eller der sker noget spændende han kan følge med i. Han følger meget med i alt det vi går og laver og vil gerne røre og smage på alt.
Facts:
-han sover om natten fra ca. 21-05 i stræk af 30-90 min. med mange vågenperiooder, hvis han ikke kommer direkte til brystet.
-han kan kun falde til ro ved brystet. Vi har prøvet alt.
-om dagen sover han 2-3 lure på 20-60 min. Ofte ved brystet. Nogle få gange også på far i bæresele.
-om dagen virker han ellers tilfreds.
-han græder kun om natten og ifm. mislykkede søvnforsøg om dagen.
-han har lige fået checket ørerne, og det så fint ud.
-om dagen er han ved brystet ca. hver anden time (tænker det er mere nu pga. varmen)
Hvad skal vi gøre!? Jeg er SÅ træt, da jeg sjældent sover mere end en time ad gangen og samlet ca. 3-5 timer i alt om natten. Det fungerer ikke at amme liggende i vores seng. Men han skal jo helst heller ikke vågne mere end 1-2 gange og ikke 5-6 gange. Jeg har altid bare lagt ham til brystet, når han vågnede om natten, da jeg tænkte han var sulten. Før var det ca. hver 2-3. time. Men kan jo godt se nu, at det er tryghed og ikke mad han søger om natten. Han spiser da altid lidt, men falder hurtigt i søvn ved brystet. Men det er jo ikke godt for hverken ham eller mig at sove så lidt og i så korte stræk. Frygter lidt hvordan det skal gå, når vi skifter til tremmeseng om to uger. Her kan han jo ikke bare vippes over.
Håber du kan hjælpe en meget træt mor, hvis overskud er i kraftig nedgang.