Svar: Dagsplan til min dreng på 10 måneder
30. juli 2024
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det bliver spændende med vuggestuestarten, og jeg kan sagtens forstå, hvis du er lidt bekymret for det hele og for rytmen i løbet af dagen. Umiddelbart tænker jeg dog, at det lyder så fint og alderssvarende, det du fortæller, så din drengs rytme kan sagtens passes ind med den hverdag, som han og I skal til at have nu:)
Du fortæller, at han ofte vågner et sted mellem kl. 06-07.30. Når han begynder i vuggestue, så vil du naturligt nogle dage skulle vække ham om morgenen, men det er helt okay. Det faste stå op tidspunkt vil naturligt påvirke resten af dagens rytme og jo mere fast tidspunkt, I starter dagen på, jo mere vil hans formiddagslur og middagslur naturligt også passe sig ind - og dermed også hans puttetidspunkt om aftenen.
Hvis I skal køre hjemmefra senest 7.30, så vil han måske skulle op omkring kl. 6-6.30. Hvis han ikke er vågnet af sig selv, så må du her vække ham stille og roligt, så dagen starter på en tryg og god måde. Så kan han få morgenmad, og I kan tage af sted.
Du skal regne med, at hans første lur nok vil skulle ligge ca. 2.5-3 timer efter, at han er stået op. Det betyder, at denne lur vil ligge omkring kl. 9-9.30, hvilket højst sandsynligt passer fint med vuggestuens rytme. Når han vågner, så vil han kunne lege lidt med de andre børn, vænne sig til og nyde alt det nye, som sker, og så vil han få frokost, spise sammen med de andre og derefter blive puttet til middagslur. Her vil han måske være parat til putning efter ca. 3 timers vågenhed. Det vil sige, at hvis han f.eks. er stået op af sin formiddagslur kl. 10-10.30, så vil han være putteklar omkring kl. 13-13.30, hvor han så måske vil sove en længere lur.
Nogle børn sover to lige lange lure, andre en kort første lur og en længere middagslur og atter andre gør det modsat. Det betyder ikke noget, så længe han samlet set får sit søvnbehov dækket og trives med søvnen. Og vuggestuen burde være fleksibel i forhold til hans søvnbehov og puttetidspunkter. Han er stadig så lille, at det er vigtigt, at han får to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur.
Det er også helt naturligt, hvis han i en periode bliver lidt mere træt og måske har brug for at sove lidt tidligere eller måske sover lidt længere - den fleksibilitet skal naturligt være der. Det er en ny stor verden fyldt med oplevelser og stimuli, og nogle børn reagerer med at sove mere. Der er også børn, som faktisk sover mindre - du må se, hvordan han reagerer.
Hvis vi forestiller os. at han sover middagslur til ca. 15.30, så vil han sandsynligvis kunne være vågen indtil ca. 19.30 - altså ca. 4 timer om eftermiddagen/aftenen, før han så skal puttes til natten. Og det tænker jeg vil være et rigtig fint puttetidspunkt for ham. Du skal regne med, at han har behov for ca. 14 timers søvn i døgnet, med den alder han har. Og søvnen kan her f.eks. være fordelt sådan, at han sover ca. 11 timer om natten fra 19.30-06.30 og 3 timer i løbet af dagen fordelt på 2 lure - f.eks. 1 time + 2 timer eller 2 x 1.5 time...
Det betyder, at en dagsplan f.eks. kan se således ud:
Vækkes ca. 6-6.30, hvis han ikke er vågnet af sig selv, og dagen begynder stille og roligt.
Morgen 7: Tilbydes morgenmad, grød, frisk frugt, bær eller lignende. Vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 8.30-9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, bær... hvad vuggestuen nu tilbyder af mellemmåltid/formiddagsmåltid. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl. 9-9.30
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg eller varm mad bestående af varierede fødevarer - grøntager, bælgfrugter, fisk, kød, æg.. Vand af kop.
Puttes til middagslur, måske omkring kl. 13-13.30. Hvis han plejer at blive ammet her, så kan han evt. tilbydes lidt banan og lidt lun mme af en kop i stedet. Hvis han plejer at få en flaske her, så kan han evt. tilbydes en flaske før middagsluren, så alt er som det plejer at være.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med grøntsager, bælgfrugter, fisk, kød. Der skal være mad i stykker og også stadig gerne suppleres med lidt mos. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl. 19, og får derefter børstet tænder.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca. 19.15-19.30
Sen aften 23-24: Drømmeammes eller drømmeflaske.
De fleste børn har i 10 måneders alderen behov for amning eller flaske to gange i døgnet, og det kan være før middagslur og aften eller aften og sen aften. Her må du passe ind i forhold til, hvad du tænker passer bedst i jeres situation :)
Jeg håber, at mine tanker og dagsplan her hjælper lidt videre på vej. Og jeg håber, at I får en rigtig god start i vuggestuen i morgen! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske