Brev:
Dagsplan til min dreng på 10 måneder
30. juli 2024
Alder:
10 mdr.
Dagsplan til min dreng på 10 måneder
Kære Helen
Min dreng er nu blevet 10 måneder, og han skal starte i vuggestue i overmorgen. Jeg er i tvivl om, hvordan hans dagsplan skal fungere, da jeg synes, at hans lure og behov for søvn skifter fra dag til dag - og så vidt jeg kan forstå, så skal han helst kunne følge vuggestuens rytme, hvilket jeg selvfølgelig også er interesseret i, jeg ved bare ikke helt hvordan...
Jeg håber derfor, at du kan hjælpe og give mig et forslag til, hvordan hans dagsplan kan blive skruet sammen, så det kan passe ind i vuggestuens hverdag. Her kommer lige lidt tidspunkter, som du måske har brug for:
Han vågner meget forskelligt dag for dag, nogle gange står han op allerede kl. 06 andre gange kan han sove til 7.30. Alt efter hvornår han er stået op, så puttes han til første lur forskelligt. Når han begynder i vuggestue, så skal han afleveres ca. 7.30-8, senest kl. 8.
Han sover ofte to lure dagligt, men det variere hvor lange lurene er. Nogle gange sover han sin korteste lur om formiddagen og sover en lang middagslur. Andre gange sover han en lang formiddagslur og så en kortere middagslur. Det er sjældent, at han har brug ofr en ekstra lur sidst på dagen. De dage, hvor han sover længe og sover helt til 7.30 er han svær at putte og ender faktisk ofte med at sove en noget længere lur, hvilket så gør, at han er svær at putte til anden lur, og hvis det lykkes, så ligger den ofte så sent, at han ikke er til at putte om aftenen. Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal gøre her, hvis han begynder at sove en længere lur midt på dagen i vuggestuen? Og jeg er også i tvivl om, hvad hans puttetidspunkt om aftenen bør være, når han skal i vuggestue og jeg skal være sikker på, at han får nok søvn til at han kan klare dagen?
Hvad tænker du om det hele? Kan du hjælpe med at lave en dagsplan, som kan fungere for ham?
På forhånd tak
Vuggestuebarnets mor