Svar: Mælk og allergidisponering
29. juli 2024
Alder:
5 mdr.
Kære Henri
Tak for dit brev og fine spørgsmål om allergidisponering:)
Sundhedsstyrelsen er i 2022 kommet med nye anbefalinger i forhold til allergidisponerede børn. Det betyder, at anbefalingerne nu er som følger:
- I barnets første leveuge gives højt hydrolyceret modermælkserstatning, hvis spædbarnet har behov for at få tilskud af modermælkserstatning. Denne anbefaling gælder alle børn, uanset om de er disponeret for allergi eller ej. Fra barnets anden leveuge kan gives den almindelige komælksbaserede modermælkserstatning, hvis barnet ikke bliver ammet eller har brug for tilskud.
Man har ikke fundet evidens for, at brug af højt hydrolyseret modermælkserstatning efter første leveuge forebygger allergi hos spædbørn. Fra anden leveuge kan man derfor give almindelig modermælkserstatning, enten som fuld ernæring eller som supplement til modermælken.
Når barnet begynder med skemad, så bør denne ikke introduceres før 4 måneder og senest ved 6 måneder. Og alle fødevarer kan introduceres lidt efter lidt i en konsistens, som barnet kan spise. Sundhedsstyrelsen skriver derudover at "Forekomsten af allergi over for æg kan mindskes ved fra 4-6 måneders alderen at give barnet et halvt lille hårdkogt æg sammen med anden mad to gange om ugen".
Som jeg læser dit brev, så er jeres dreng disponeret for allergi, fordi både du og hans far har/har haft allergi. Men, der er ikke tale om, at han har mælkeallergi og således ikke tale om, at jeres dreng ikke tåler mælkeproteiner. Der skulle således ikke være noget i vejen for, at I bruger almindelig modermælkserstatning i hans grød og mos, hvis du gerne vil undgå at skulle malke ud. Da du lyder til stadig at have mælk i fryseren, så synes jeg bestemt, at du skal bruge dette - det vil være synd at lade det gå til spilde. Og hvis du har det bedst med at pumpe ud og bruge din egen mælk, så kan du naturligvis fortsat gøre dette.
Sundhedsstyrelsen skriver også, at hvis forældre ønsker at tilbyde deres barn højt hydrolyceret erstatning de første 4 måneder, så må de naturligvis gerne dette. Det var tidligere anbefalet :) Men i følge SST. så er der ingen evidens for effekt af et højt hydrolyseret produkt, og der er ingen effekt af, at dette anvendes efter, at barnet er blevet 4 måneder. Da jeres dreng er 5 måneder nu, så er der altså umiddelbart ingen grund til, at du ikke skulle kunne bruge almindelig erstatning hans grød og mos.
Jeg håber, at dette svar hjælper lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske