Svar: Mælk og allergidisponering

29. juli 2024

Alder:
5 mdr.

Kære Henri

Tak for dit brev og fine spørgsmål om allergidisponering:)

Sundhedsstyrelsen er i 2022 kommet med nye anbefalinger i forhold til allergidisponerede børn. Det betyder, at anbefalingerne nu er som følger:

- I barnets første leveuge gives højt hydrolyceret modermælkserstatning, hvis spædbarnet har behov for at få tilskud af modermælkserstatning. Denne anbefaling gælder alle børn, uanset om de er disponeret for allergi eller ej. Fra barnets anden leveuge kan gives den almindelige komælksbaserede modermælkserstatning, hvis barnet ikke bliver ammet eller har brug for tilskud.

Man har ikke fundet evidens for, at brug af højt hydrolyseret modermælkserstatning efter første leveuge forebygger allergi hos spædbørn. Fra anden leveuge kan man derfor give almindelig modermælkserstatning, enten som fuld ernæring eller som supplement til modermælken.

Når barnet begynder med skemad, så bør denne ikke introduceres før 4 måneder og senest ved 6 måneder. Og alle fødevarer kan introduceres lidt efter lidt i en konsistens, som barnet kan spise. Sundhedsstyrelsen skriver derudover at "Forekomsten af allergi over for æg kan mindskes ved fra 4-6 måneders alderen at give barnet et halvt lille hårdkogt æg sammen med anden mad to gange om ...

Annonce

... ugen".

Som jeg læser dit brev, så er jeres dreng disponeret for allergi, fordi både du og hans far har/har haft allergi. Men, der er ikke tale om, at han har mælkeallergi og således ikke tale om, at jeres dreng ikke tåler mælkeproteiner. Der skulle således ikke være noget i vejen for, at I bruger almindelig modermælkserstatning i hans grød og mos, hvis du gerne vil undgå at skulle malke ud. Da du lyder til stadig at have mælk i fryseren, så synes jeg bestemt, at du skal bruge dette - det vil være synd at lade det gå til spilde. Og hvis du har det bedst med at pumpe ud og bruge din egen mælk, så kan du naturligvis fortsat gøre dette.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sundhedsstyrelsen skriver også, at hvis forældre ønsker at tilbyde deres barn højt hydrolyceret erstatning de første 4 måneder, så må de naturligvis gerne dette. Det var tidligere anbefalet :) Men i følge SST. så er der ingen evidens for effekt af et højt hydrolyseret produkt, og der er ingen effekt af, at dette anvendes efter, at barnet er blevet 4 måneder. Da jeres dreng er 5 måneder nu, så er der altså umiddelbart ingen grund til, at du ikke skulle kunne bruge almindelig erstatning hans grød og mos.

Jeg håber, at dette svar hjælper lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre