Svar: Vægttab under amning
23. juli 2024
Alder:
3 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige:)
Det er normalt at tabe sig i forbindelse med amning. Når man ammer, så forbrænder man lidt ekstra kalorier, fordi kroppen bruger energi på at producere mælk. De fleste kvinder taber sig derfor gradvist i månederne efter fødslen - især hvis de udelukkende ammer.
Hvor meget man taber sig er dog naturligt forskelligt. Det spiller naturligt ind, hvilken kost man spiser, om man er aktiv og dyrker motion, og hvor meget - altså hvor længe og hvor hyppigt - man ammer, og så påvirker ens stofskifte også ens vægttab.
Der er ikke en grænse for, hvor meget en kvinde "må" tabe sig, som du spørger til. Her er man nødt til at se på den enkelte kvinde og vurdere situationen - og det lyder som om, at du taber dig en del, da du nu vejer mindre, end du gjorde, før du blev gravid og generelt er meget slank. Du nævner også, at du spiser varieret og sundt - og trods dette oplever du, at du taber dig for meget.
En balanceret kost er naturligt vigtigt. Du skal forsøge at finde en god balance mellem proteiner, fedt og kulhydrater og forsøge at spise så varieret som muligt, så du får lidt af alle typer fødevarer.
Det er også vigtigt, at du drikker nok, da det godt kan gøre dig svimmel, hvis du mangler væske. Sørg for at drikke vand, mælk og også lidt juice eller måske lidt smoothies eller lignende en gang imellem, så du via væske også får lidt forskellige næringsstoffer. Undgå dog for meget sodavand og sukkerholdige energidrikke, da du skal have noget, som har en vis næringsværdi.
Hvile er også vigtigt. Da du ammer døgnet igennem, så bliver din søvn naturligt afbrudt, og du har brug for hvile for at få energi. Selvom det er svært, så prøv om du kan lægge dig og tage en lur i løbet af dagen, når din datter sover.
Du har helt ret i, at amningen jo har en del fordele, så derfor vil man normalt ikke anbefale, at mor stopper med amning på grund af vægttab - men ja, i visse tilfælde, kan det være nødvendigt at stoppe amning, fordi mor taber sig for meget. Og hvis vægttabet sker meget hurtigt eller er meget bekymrende, så er mors velbefindende naturligt vigtigere end amningen. Der er jo den mulighed at tilbyde barnet en flaske.
Det betyder ikke, at amningen behøver stoppe helt, man kan til at begynde med supplere med en flaske f.eks. om aftenen, så barnet måske sover et lidt længere stræk om natten, så mor også kan få sovet og dermed også få lidt aflastning...
Da du lyder til at tabe dig en del, og da du også fortæller, at du har tendens til at være svimmel, så vil jeg lige nu anbefale dig, at du drøfter det med jeres læge. Det kunne være en god idé at få taget et par blodprøver for at afklare, om årsagen skal findes her. Det kan være en god idé at tjekke din jernstatus, dit blodsukker, tjekke dig for elektrolytter, stofskifte og meget mere. Det har lægen styr på:) Og alt efter, hvad prøverne viser, og hvad lægen finder ud af, så må du tage den derfra:)
Det er naturligvis vigtigt, at du har det godt. Hvis du taber dig meget, er træt og svimmel, så vil det naturligt påvirke dit overskud og din evne til at tage dig af din lille pige. Du må heller ikke risikere at falde og lignende - det er vigtigt at passe på dig. Derfor synes jeg, at du lige nu skal bede om en tid hos lægen:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske