Svar: Vægttab under amning

23. juli 2024

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære glade mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige:)

Det er normalt at tabe sig i forbindelse med amning. Når man ammer, så forbrænder man lidt ekstra kalorier, fordi kroppen bruger energi på at producere mælk. De fleste kvinder taber sig derfor gradvist i månederne efter fødslen - især hvis de udelukkende ammer.

Hvor meget man taber sig er dog naturligt forskelligt. Det spiller naturligt ind, hvilken kost man spiser, om man er aktiv og dyrker motion, og hvor meget - altså hvor længe og hvor hyppigt - man ammer, og så påvirker ens stofskifte også ens vægttab.

Der er ikke en grænse for, hvor meget en kvinde "må" tabe sig, som du spørger til. Her er man nødt til at se på den enkelte kvinde og vurdere situationen - og det lyder som om, at du taber dig en del, da du nu vejer mindre, end du gjorde, før du blev gravid og generelt er meget slank. Du nævner også, at du spiser varieret og sundt - og trods dette oplever du, at du taber dig for meget.

En balanceret kost er naturligt vigtigt. Du skal forsøge at finde en god balance mellem proteiner, fedt og kulhydrater og forsøge at spise så varieret som muligt, så du får lidt af alle typer fødevarer.

Det er også vigtigt, at du drikker nok, da det godt kan gøre dig svimmel, hvis du mangler væske. Sørg for at drikke vand, mælk og også lidt juice eller måske lidt smoothies eller lignende en gang imellem, så du via væske også får lidt forskellige næringsstoffer. Undgå dog for meget sodavand og sukkerholdige energidrikke, da du skal have noget, som har en vis næringsværdi.

Hvile er også vigtigt. Da du ammer døgnet igennem, så bliver din søvn naturligt afbrudt, og du ...

Annonce

... har brug for hvile for at få energi. Selvom det er svært, så prøv om du kan lægge dig og tage en lur i løbet af dagen, når din datter sover.

Du har helt ret i, at amningen jo har en del fordele, så derfor vil man normalt ikke anbefale, at mor stopper med amning på grund af vægttab - men ja, i visse tilfælde, kan det være nødvendigt at stoppe amning, fordi mor taber sig for meget. Og hvis vægttabet sker meget hurtigt eller er meget bekymrende, så er mors velbefindende naturligt vigtigere end amningen. Der er jo den mulighed at tilbyde barnet en flaske.

Det betyder ikke, at amningen behøver stoppe helt, man kan til at begynde med supplere med en flaske f.eks. om aftenen, så barnet måske sover et lidt længere stræk om natten, så mor også kan få sovet og dermed også få lidt aflastning...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Da du lyder til at tabe dig en del, og da du også fortæller, at du har tendens til at være svimmel, så vil jeg lige nu anbefale dig, at du drøfter det med jeres læge. Det kunne være en god idé at få taget et par blodprøver for at afklare, om årsagen skal findes her. Det kan være en god idé at tjekke din jernstatus, dit blodsukker, tjekke dig for elektrolytter, stofskifte og meget mere. Det har lægen styr på:) Og alt efter, hvad prøverne viser, og hvad lægen finder ud af, så må du tage den derfra:)

Det er naturligvis vigtigt, at du har det godt. Hvis du taber dig meget, er træt og svimmel, så vil det naturligt påvirke dit overskud og din evne til at tage dig af din lille pige. Du må heller ikke risikere at falde og lignende - det er vigtigt at passe på dig. Derfor synes jeg, at du lige nu skal bede om en tid hos lægen:)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. september 2024 | Amning | 11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi